Zuzka Light: co je to Tabata?

Izumi Tabata

Tabata nebo také Tabata Protocol je jedno z ranných verzí atletického výkonu, které v současné době známe jako vysoce intenzivní intervalový trénink (HIIT). Je pojmenován po japonském sportovním vědci jménem Izumi Tabata, který momentálně přednáší na univerzitě Japan's Ritsumeikan University.


V roce 1996, byl Izumi Tabata požádán hlavním trenérem japonského olympijského týmu v rychlobruslení, aby prostudoval a analyzoval svou výkonnostní metodu na jeho atletech. Trenér Irisiwa Koichi své atlety trénoval tak, že je vystavoval maximální zátěži na krátkou dobu s následnými krátkými přestávkami. Pokud nebereme v potaz zahřívání a závěrečné protahování, celková doba skutečného výkonu činí pouhé 4 minuty. To nezní jako příliš mnoho času, do chvíle než uvážíme, že maximální úsilí znamená maximální úsilí. Výzkum profesora Tabaty a analýza trenéra Koichiho daly vzniknout dnešnímu pojmu, který známe jako trénink Tabata - metoda, při které využíváme fyziologických výhod. 

Jak to funguje?

Typický Tabata protokol se skládá z osmi kol. Vyžaduje to dvacet vteřin maximálního úsilí, ať už jde o sprint, cyklistiku, veslování, atd., s následnými deseti vteřinami odpočinku. Osm kol takového tréninku činí pouze čtyři minuty. Zní to snadně, že? Chyba! Pokud Tabatu děláte správně, čtyři minuty by měly udělat stejnou práci ve spalování kalorií jako 60-minutový poklus a zanechat vás těžce oddechovat v potu. Dvacet vteřin maximálního úsilí znamená trénovat s takovým nasazením, jak je to jen možné, tak rychle, jak jen dokážete. Podle profesora Tabaty je cílem, abyste dosahovaly své úrovně VO2 max, což je maximální množství využití kyslíku. Fíha! Jen na to pomyslím a popadám dech! 

Výhody Tabaty 

Kromě spalování kalorií o velkých hodnotách, Tabata dělá zázraky při zvyšování jak aerobní tak anaerobní kapacity. Výzkum profesora Tabaty ukazuje, že lze podstatných pokroků dosáhnout jak silově, tak vytrvalostně, pokud se Tabata protokol dělá důsledně. Profesor Tabata také doufá, že jeho současný výzkum a metoda bude prospěšná i pro lidi s chronickými nemocemi jako jsou srdeční choroby nebo diabetes. 

Zuzka Light


(původní znění článku, volně přeložila Nikki)

14 komentářů:

  1. dávno som si žiadnu nezložila, zajtra bude vhodný čas :)

    OdpovědětVymazat
  2. dočetla jsem se někdy, že tabata dokonce 'omlazuje' svalové buňky, takže rychleji regenerují a tak snadno se neztrácí svalová hmota a taky pomáhá produkovat růstový hormon... ale zabíračka to teda je, dělám si jí jenom občas, když se v noci dobře vyspím :oP

    OdpovědětVymazat
  3. ..zatím jsem ve fázi "seznamování se" :), takže sbírám informace...díky za článek..

    OdpovědětVymazat
  4. Zajímalo by mě, jaký je vlastně rozdíl mezi 4 min. tabatou a klasickým 15-20 min. HIIT :-O

    OdpovědětVymazat
  5. Tabata je metoda, 15-20 min HIIT je už samotný trénink, kde si člověk sám určuje jak to odcvičí, jakou metodou... může jet trénink na počet odcvičení, na kola, na různé intervaly, apod...

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj Nikki, chtěla jsem se zeptat, One week shred jsi si koupila na amazonu? a jinak se taky zatím seznamuju, ale v co nejbližší době chci nějakou tu tabatu zkusit, tak si ji dám se Zuzkou :)

    OdpovědětVymazat
  7. Ahoj mohla bych se zeptat jak se zaregistruji na tom FitFusion, nějak mit to nejde:/ děkuji Bára

    OdpovědětVymazat
  8. je potřeba mír kreditku, jinak ti to nepůjde.

    OdpovědětVymazat
  9. no podle toho zkušebního přihlašování https://fitfusion.com/trial to vypadá, že i karta se musí zaregistrovat

    OdpovědětVymazat
  10. Ty cviky si mam vymyslet nebi existuje nejake video?

    OdpovědětVymazat
  11. Leni, stačí zajít na youtube, je tam toho mraky ;)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář :)