Úvaha: Nízko-sacharidového strava / Low-carb / Keto dieta


Nerada píšu články o něčem, k čemu nemám moc co říct. Ale přesto si občas neodpustím malou úvahu na určité téma a v těchto dnech je to téma týkající se stravování s nízkých obsahem sacharidů. "Low-carb" diety a cyklování sacharidů se stalo už spíše moderní záležitostí, než aby člověk v nich hledal skutečnou pomoc pro své výsledky. Pokud si tedy myslíte, že nejste IN, v případě, že na něčem takovém nejede, vůbec si s tím nezatěžujte hlavu. 

Kdo z vás se zajímá o různé metody stravování, určitě si již všiml fenoménu, který přešel mezi obyčejné lidi a tím je nízko-sacharidové stravování. V čem spočívá? Člověk svou stravu přizpůsobí tak, že téměř na minimum stáhne poměr sacharidů, navýší příjem zdravých tuků a bílkovin. K čemu to je? Zkušenosti se různí, ale vesměs se můžeme dočkat úbytku tuku v těle, jelikož tělo využívá jako zdroj energie právě tuky z důvodu nedostatku sacharidů a někteří lidé dokonce na nízko-sacharidové stravě oplývají větším množstvím energie, prý. Ironie, že? Neměly by nám právě sacharidy onu energii zajistit?

Společně s pojmem nízko-sacharidová strava se často setkáte s Keto dietou, Paleo či Atkinsovou dietou, ale také v neposlední řadě zaujímá čestné místo při léčbě obezity. Sacharidy se při těchto metodách omezují na 20% veškerého příjmu nebo dokonce ještě méně - povoluje se pouze ovoce a zelenina jako zdroj sacharidů, ve výjimečných případech jsou dokonce zakázány naprosto. Metoda stravování o nízkém množství sacharidů ve stravě má léčit nebo být využívána také jako prevence pro různé chronické nemoci. Zatímco zhruba před 300 lety se tento styl stravování užíval čistě k léčebným účelům, moderní doba přinesla spoustu změn a na nízko-sacharidové stravě dobrovolně "jede" i člověk, který je fit, mladý a zdravý a doslova nic mu nechybí. Co mne zarazilo byl fakt, když jsem se dočetla, že se nízko-sacharidová strava používá i při epilepsii. A tak mne napadlo, co nutí lidi v dnešní moderní době zkoušet jinou metodu stravování, když takovou změnu nepotřebují, a pokud bych přimhouřila oko nad tím, že je tzv. "low-carb" dieta skvělým pomocníkem při hubnutí, jak velký je rozdíl ve stravě, kde jsou sacharidy nastaveny na všeobecně přijatelný poměr 50%. 

V první řadě bych asi měla říct, že se nepouštím nikdy do ničeho a nekritizuji nic, co si nevyzkouším. A vlastně i to, co si vyzkouším, nechodím kritizovat, protože jsme každý jiný a tím myslím opravdu jiný - hned se k tomu dostanu. 
Moje pokusy připravovat si doma jídlo o mizivém obsahu sacharidů - řeknu vám to narovinu - byly neúspěšné. Opravdu jsem tomu dala celkem třikrát šanci, ale stavy, jakými jsem procházela, mi nedaly vydržet ani 24 hodin při jednotlivém pokusu. Asi bych měla říct, že jsem si již po několikáté dokázala, že jsem sacharidový typ. Jakmile si nepřipravím jídlo, kde jsou zastoupeny sacharidy, mé tělo vcelku rychle na nedostatek nebo pokles cukru reaguje chvějícími se prsty na rukách, malátností, spavostí a špatnou náladou. Přesto jsem si řekla, že tomu dám šanci. Ale první pokus ztroskotal vcelku rychle, protože se kromě mých známých signálů po několika hodinách objevilo také pocení, točení hlavy a pocit na zvracení. Vyřešily to samozřejmě rychlé cukry. Druhý pokus dopadl naprosto stejně, ale přesto jsem si po čase řekla, že to prostě zkusím překonat, abych pochopila, abych věděla, že třeba je nutné překlenout nějakou určitou hranici a bude to dobré. Třetí pokus měl naprosto stejné symptomy, jako dva předešlé, ne-li horší, a já pochopila, že jídelníček o nízkých sacharidech není vůbec pro mne. Energie mne opouštěla, špatně se mi dýchalo... nemělo to být podle nadšení druhých právě naopak? 

Takže jsem se na to vykašlala. Doslova. Své jsem si splnila, vyzkoušela jsem a opět sáhla po pečivu, banánech a jogurtu se třtinovým cukrem. A teď nastává okamžik, kdy jsem si uvědomila jednu věc. Já jsem člověk, který cukr (rozuměj sacharidy) přirozeně vyhledává. Mám přirozenou potřebu sacharidy mít ve stravě od rána do večera... ano, i k večeři. A přesto se mi daří hubnout a v případě udržení váhy nepřibírat! A pak jsou tu tací, kteří naopak žádnou přirozenou potřebu vyhledávat cukry nemají. Nemusím chodit nijak daleko, jeden takový se mnou totiž žije, je to můj přítel. Proč mu od přírody sladké prostě nechutná a nemá potřebu sladké vyhledávat? Nebudu tvrdit, že se jim zcela vyhýbá, to ne, ale vesměs nejí bonbony, čokolády, buchty, sladké pokrmy, když jsem se ho zeptala na oblíbenou přílohu, tak mi bylo řečeno, že vlastně přílohy nemá rád, ale sní je, nepotřebuje ke guláši přikusovat chleba, nejí ovoce (kromě jablek) a zeleninou pohrdá, jak je možné, že má naopak potřebu od rána do večera se ládovat bílkovinami a tuky? Můj přítel je opravdu chodící stroj na konzumaci tuků! Chtěla jsem vám právě tohle napsat, abyste viděli, že věřím tomu, že někdo ty sacharidy k existenci opravdu nepotřebuje, ale je závislý na jiných makroživinách, které zase nejsou přirozené mně a doslova dbám ve stravě na jejich dostatek. Není to zajímavé? 

Určitě znáte Zuzku Light. Je tou nejznámější představitelkou fitness, která ke svému životu moc sacharidů nepotřebuje. Kolik lidí nechápe její jídelníčky, tolik lidí ji zase dává za pravdu. Znám spoustu lidí, kterým nízko-sacharidové stravování vyhovuje a dokonce tím vyřešili spoustu zdravotních problémů, které měli. Pak jsou tu ale tací, kteří vyloženě na tomto stylu zkrachovali a přes prvotní nadšení si při návratu na klasické stravování zadělali na pár kil navíc.

A jsme u toho. Proč by mělo být normální stravování v něčem horší než jídelníček o nízkém množství sacharidů, když při návratu na normální stravu dotyčný prostě přibere? Ano, vždycky přibere, s nástupem sacharidů ve stravě je to totiž nevyhnutelné a tak si sama říkám, v čem je z dlouhodobého hlediska "low-carb" stravování lepší. Ne nadarmo se před různými soutěžemi lidé z fitness světa rozhodnou pro dietní plán o nízkém množství sacharidů. Ano, je to opravdu funkční, během krátké doby za přísných podmínek a pevné vůle (pokud u toho nevidíte hvězdičky a netřepe se vám tělo tak, že každou chvíli omdlíte), dokáže tělo spálit tuk a využívat jej jako zdroj energie. Tělo hubne objemově a vyšší počet bílkovin a tuků zajistí tělu a svalům energii a ochranu. Má však smysl, aby obyčejný člověk fungoval dlouhodobě na nižším poměru sacharidů, pokud ho k tomu netlačí zdravotní stav nebo fitness soutěže? A tak jsem hledala další články a další a bylo v nich odpovězeno přesně to, co jsem si myslela. Z dlouhodobého hlediska (12-24 měsíců) není rozdíl mezi stravou nízko-sacharidovou a klasicky nastavenou. V říjnu 2013 k tomu, mimo jiné, dospěl také Švédský institut zdraví, který takto po zhodnocení 16.000 různých studií vydal prohlášení, že nízko-sacharidová strava je efektivní k hubnutí pouze v krátkém časovém úseku (6 měsíců a méně). A že z dlouhodobého hlediska nemá naprosto žádné rozdíly v porovnání s klasicky nastaveným jídelníčkem, či jídelníčkem o nižším množství tuků, jídelníčkem o vysokém zastoupení bílkovin nebo jídelníčkem zaměřující se na potraviny s nízkým GI. Teorie dokonce říká, že lidé na nízko-sacharidové stravě hubnou právě proto, že se vyhýbají určitým potravinám a tudíž celkově méně jí, což je pro ztrátu váhy zásadní. 

Tohle je tedy moje úvaha nad oním moderním pojmem "low-carb", které je také hodně spjato s cyklováním sacharidů, jehož název se také stal jakýmsi fenoménem mezi těmi, kteří žijí fitness světem. Jak říkám, nejsem člověk, co by něco odsuzoval, také vyznávám určité věci ve stravování, které mi pomohly a pomáhají, ale neznamená to, že takový přístup musí sedět všem ostatním. Jen jsem chtěla tímto říct, že pokud si vy, obyčejní cvičící lidé pěkně doma s činkami a DVD vašich oblíbenců myslíte, že jídelníček s velmi nízkým zastoupením sacharidů je jediným zaručeným pomocníkem, jak zhubnout tuk, není to pravda. Nemusíte být zaručeně typ pro omezení sacharidů stejně jako já, to je jedna věc, tou druhou je fakt, že pokud máte v plánu dlouhodobě žít zdravě a cvičit, sacharidy omezovat nemusíte a k výsledku se dostanete tak jako tak

Nikki.

28 komentářů:

  1. Ja som na tom tak isto ako ty, tiez sa mi hned zacne tocit hlava, trasiem sa a taha ma to k zemi, takze pre mna toto tiez nie je......

    OdpovědětVymazat
  2. Musim s tebou souhlasit. Taky jsem vyzkousela, zhubla a nasledne na sacharidech pribrala +2kg. Myslim, ze to ma souvislost taky s stravovanim dle krevnich skupin

    OdpovědětVymazat
  3. tlieskam! presne! uplne v pohode cvicim, chudnem a zijem ako sacharidovy typ. Naopak, prirodzene nemam rada nic tukove (nerobi mi dobre na travenie zial), nemam rada maso a mliecne vyrobky tiez nejak extra nie. Z low carb jedal sa proste NENAJEM a rovnako sa necitim dobre.... bodka. nech si hovori kto chce, co chce, svoje telo predsa len poznam, dovolim si povedat, najlepsie :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Já vždycky říkám, že každý jsme jiný a každé tělo má jiné potřeby, jen se ho člověk musí naučit poslouchat a to dnes bohužel umí málokdo. Nicméně já si taky vždycky myslela, že jsem ,,sacharidový typ"...byla jsem schopná žít hlavně o pečivu, přílohách a sladkém. A náhlý nedostatek sacharidů vedl přesně k tomu, co popisuješ ty. Jenže dnes už vím, že to byla prostě klasická závislost, a ono zbavit se něčeho takového není otázka dne, ani týdne. U mně to byl proces na měsíce (a ne nijak násilný, šlo to hodně pozvolna a přirozeně) a kromě závislosti na cukru jsem se zbavila i nafouklého břicha, alergií a nějakého toho tuku :). Nejedu úplně lowcarb, ranní ovesná kaše být musí, stejně tak ovoce a když je chuť, klidně i příloha k obědu (fakt se řídím hlavně podle chuti a pocitu), ale rozdíl to je. Nicméně pokud se člověk při vysokém příjmu sacharidů cítí dobře a netrápí ho nic (a nevadí mu závislost, kolisání inzulinu a nutost častějšího jezení), souhlasím, že není důvod to hrotit a měnit jen proto, že je to teď v módě :).

    OdpovědětVymazat
  5. Musím říct, že low carb stravu jsem si vyzkoušela. Frčela jsem na ní asi čtvrt roku, kdy mi maximálně vyhovovala. Je pravda, že díky paleu, které je s nízkým počtem sacharidů spojené, mi vážně prospívalo. Shodila jsem centimetry, přibyla mi síla... ALE! Jak píšeš. Asi také budu přeci jen ten sacharidový typ a neumím si představit, že bych tak jedla celý život. Prvně jsem z toho byla děsně nadšená, zmizely mi potíže s nadýmáním, cítila jsem se svěže, pročištěně, lehce. Ovšem potom přišel zlom, kdy jsem se k sacharidům vrátila a nabrala všechno zpět + ještě něco navíc. U mě tedy jojo efekt jako blázen. Proto se teď snažím neblbnout a jíst vše, co je třeba. Takže vítejte vločky apod. :))
    Jako krátkodobá očista pro tělo je to ok, přemýšlím, že bych to občas zařadila, aby se těšlo pročistilo a "odlehčilo", ale neumím si představit, že bych na tom frčela dlouhodoběji. A vlastně mě i odrazují ty (ne)výsledky. :/

    OdpovědětVymazat
  6. Kriss: tos napsala vlastně skoro přesně jako Zuzka Light, ina teď měla měsíc vegetariánskou stravu a byla nucena sahat po potravinách, které normálně vyřadila, hodně obilovin a stím spojené i sacharidy, taky psala, že přibrala a že to rozhodně nebyly svaly, ty sacharidy tohle prostě udělaj... ono je to skutečně dobré pro ty, co soutěží je v krátkém časovém horizontu dají rychle dolů tuk, ale pokud vím, taky sde vždy po soutěžích vrací k sacharidům a kila jdou pak tryskově nahoru (včetně tuku). To chce právě u toho budto zůstat, nebo se smířit s těmi následky :( nicméně, obdivuji tvou vytrvalost :)) já nebyla schopna na třikrát vydržet den.. jeden blbej den :D

    OdpovědětVymazat
  7. teda píšu jak prase, promin :D pisu jednim prstem a cloumá se mnou malá :D mám ji v náručí :D

    OdpovědětVymazat
  8. Musím s tebou souhlasit :)
    Pro mě osobně je něco takového nepředstavitelné, nemohla bych jíst skoro nic z toho, co mám ráda, a hlavně nevidím důvod, proč bych se měla takhle omezovat (ano, pro mě by to omezení opravdu bylo),když nejsem nemocná, nemám na nic alergie a prostě nepotřebuji zkoušet nějaké nové způsoby stravování za účelem léčby.
    Jím sice (převážně) zdravá jídla, ale hlavně mi to musí chutnat a zasytit mě, což by se u samých bezsacharidových jídel pro mě hledalo těžko :D
    Teď je velká móda se pořád v jídle vrtat, hledat samé nové způsoby, vymýšlet nové stravování (jako ten přerušovaný půst apod.), ale podle mě je mnohem lepší to tolilk neřešit, jíst zdravě, ale nezabývat se tím víc, než je nutné.

    OdpovědětVymazat
  9. Taky jsem určitě sacharidový typ :-) Vždycky mě nejvíc láká sladké, mnohem víc než třeba nějaké maso, sýry a podobně... Že bych vůbec nejedla sacharidy si nedokážu představit. Večeři si sice dávám bez přílohy, ale jinak je musím mít v každém jídle :-)

    OdpovědětVymazat
  10. Ono taky nejsou sacharidy jako sacharidy - smažená kobliha s přeslazenou marmeládou udělá určitě větší paseku než ovesné vločky s borůvkami a mandlovým mlékem, i když budou mít stejnou kalorickou hodnotu. Já jsem vegetarián (v rodině máme problémy s vysokým tlakem a cholesterolem, tak jsem raději živočišné tuky vyloučila úplně) a kvůli dlouhodobým osobním zdravotním problémům (astma), jsem postupně vyloučila i mléčné výrobky a vejce (ty jím jen opravdu jednou za uherský rok a to ještě od slepic, co běhají tetě po zahradě), takže low-carb nebo paleo je pro mně naprosto OUT, i když jsem v rámci léčby astmatu zkoušela i bezlepkovou stravu. Nezaznamenala jsem však žádný rozdíl, takže si teď pravidelně pochutnávám na seitanu a na všech těstovinách :-). Jsem carb-addict a naprosto ujíždím na ovoci, ořeších a doma vařeném luštěninovém curry s kokosovým mlékem!

    OdpovědětVymazat
  11. Konečně.... na toto jsem čekala.. já nemůžu bez sacharidů žít, představa, že se láduju jen bílkovinama (u polovičního vegana, navíc poněkud nerealizovatelná), je otřesná.. Já musím mít brambory, rýži, kuskus, mrkvičku, banány, i kus rohlíku nebo bublaniny, do kávy mléko... klidně můžu mít bezmasý oběd nebo třeba ovesné palačinky... když bych měla jíst jen vajíčka a třebas tofu nebo sýr a tak, tak umřu.. nebo někoho v okolí zabiju :D

    OdpovědětVymazat
  12. Existuji 3 metabolicke typy - lowcarb, highcarb a smiseny. Da se to zjistit pomoci genetickych testu. Lowcarb strava je prospěšna pro toho, ke komu se to hodi a neni to jen o diete a hubnuti. Jsou lidi, svete, div se, kterym přílohy nedelaji dobre. A k jojo efektu - nedivte se, ze nabirate, pokud na to nejdete postupne, musite zvedat o 10g tydne. A Nikki - ten tvuj stav byl abstinencni priznak po cukru, protoze cukr je droga, nemuzes si myslet, ze kdyz tělu z niceho nic odriznes sacharidy, tak budeš ok. Chce to tyden, dva, nez si telo zvykne na tuky. Tech nejhorsich stavu se zabvite do 5 dni. Chce to si o tom opravdu neco nastudovat nejdriv, clovrk tyhle veci nemuze zkouset jen tak.

    OdpovědětVymazat
  13. ...nic proti sacharidům a nic proti krátkodobému využití bezsacharidové diety, já osobně většinou řeším "najednou" nabraná 2-3 kila, a ty dokážu za týden bez sacharidů hravě "stáhnout" dolů, ale dlouhodobě bych do toho taky nešla (a to jsem proteinový typ .):)...každý si musí najít svoji vlastní cestu, možná krkolomně pokus-omyl, ale asi to jinak nejde...

    OdpovědětVymazat
  14. Potom, co jsem si udělala výživový kurz, jsem odpůrce těhle "diet" či způsobu stravování. Jsem zastánce toho, že tělo potřebuje jak sacharidy, tuky tak i bílkoviny a omezování určitých potravin (v tomhle případě sacharidů) nemusí být pro naše tělo zas tak dobré jak si myslíme. Od doby, kdy jsem si sama udělala "správný" jídelníček, bych ho neměnila. Jím potřebné množsví pro mé tělo, a hubnu :-). Dříve jsem vysazovala sacharidy jak se dalo, a spíše jsem přibírala, a navíc jsem byla pořád unavená.
    Na krátkou dobu proč ne, ale pokud by se jednalo o dlouhodobé stravování tohoto typu, tak určitě ne :-)

    OdpovědětVymazat
  15. Tak já přidám tedy svoji zkušenost..
    Než jsem najela na systém Sary Solomon, byly mým "objevem" právě sacharidové vlny. Inspirovala jsem se radou Miru Bílé, která na fb zveřejnila článek, podle kterého si každý může libovolně nastavit své vlnění. Mé spočívalo v jednom dni normálního množství sachru pro dietní jídelníček a v jednom lowcarb dni - kolik kg tolik g sachru, tehdy u mě 59 cca. Pořád na střídačku Low carb den a high carb den. V low carb den jsem měla sacharidy v ranní ovesné kaši, mléku a jogurtu. Ovšem navíc!!! jsem konzumovala, dle rady Miru Bílé v článku, jeden kus menšího ovoce rozdělený do 6 kousků (jabko na měsíčky) a s každým jídlem si dala tento kousek ovoce. Dle instrukcí to má jít právě do energie, ne do tuků a má to zabránit oněm stavům, který Nikky popisuje… Musím přiznat, že se mi po tomto váha rozjela dolů, ale nastaly stavy, kdy mi bylo blbě od rána do večera. Prostě mi bylo zle.
    Takže jsem s low carb stravou sekla a najela na systém Sary Solomon, cvičím ráno na lačno 20min HIIT a 10 min na rozehřátí švihadlo, za dvě hodiny mi začíná 10hodinové IF stravovací okno, kdy jím prostě akorát clean a zhodila jsem za 2 měsíce, co předtím za půl roku. Navíc je to pro mě dlouhodobě udržitelný (což low carb strava nebyla) a u cvičení jsem umírala.

    OdpovědětVymazat
  16. Lowcarb: je mi jasný, že sem dřív nebo později příjde někdo, kdo se bude snažit mi vnutit myšlenku, že o tomto nic nevím. Světe div se, vím o tom dost, a pokud to někdo z článku nepochopil, tak to už není problém můj :))) Jak jsem psala, o benefitech nízko sacharidových diet není proč spekulovat. Vím sama moc dobře, že je to otázka několika dní, týdnů a možná i měsíců.Záleží na člověku. a taky jsem psala, že jsem nebyla schopna zvládnout ani den... kdyby šlo jen o obyčejné motání hlavy, ale pokud má někdo černo před očima a tuší, že každou chvíli omdlí a někde si o obrubník rozmlátí hlavu a jediná cesta z takového stavu je rychle do sebe navalit cukry... no přese se dobrovolně na chodníku nevysekám, že jo... tento blog je o tom, že se stravuji zdravě, to znamená, že žádné rychlé cukry do sebe fakticky neláduju, abych na nich byla závislá a řešila absťáky... takže takový konmentář, jako že si má dotyčný něco zjistit, je zcestný. Neodřízla jsem sacharidy "jen tak"... ale pokud mi chybí má pravidelná dávka, tělo zrovna mně to dává hodně najevo už jen mírnějším omezením, jak jsem psala - světe div se - přítel je pravý opak, občas mám pocit že co napíšu, někdo nečte, protože reaguje pak v komentáři obráceně proti tomu, co já napíšu.

    A těžko vysvětlovat, to je jak vysvětlovat zarputilému vegetariánovi, co se mnou dělá absence masa. Já Low carb stravu ani cyklování neodsuzuji, ale na světě je několik lidí, co si myslí, že když se těmto metodám nepodrobí, tak nemají šanci na úspěch. Moje úvaha měla objasnit čistě toto. Možná tvůj komentář neměl vyznít tak, jak reaguji já, pokud se tě nějak dotýkám, tak se onmlouvám, ale při tolika lidech, co mě čtou, mám zkušenost, že určité komentáře JE NUTNÉ vyjasnit, dořešit a uvést svůj pohled ještě jednou na pravou míru :)))

    OdpovědětVymazat
  17. Já si nedokážu představit, že bych skoro nejedla sacharidy. Jím je pořád, s každým jídlem, jak píšeš ty, od ráda do večera, v různé formě :D A vůbec celkově si nedokážu představit držet nějakou dietu, jakoukoli, v něčem se přísně omezovat. Nikdy jsem ani nezkoušela ony moderní metody, které jsi zmínila ve článku. Jíst především co nejzdravěji a cvičit - to je moje cesta k úspěchu a tak mi to vyhovuje :)

    OdpovědětVymazat
  18. ja osobne teda sachry cykluju podle treningu a zatim mi to vyhovuje a i ta posledni kila jdou pomalu a jiste dolu a hlavne to neni tak na silu. jedu teda k tomu 4mesice IF a v poho, vlastne si celkem zeru a sem tam i pekne zaprasim. mam za sebou i vlny dvoje, ty jsou supr na rychly zhubnuti,fakt to dolu leti jak blazen ale stejne to pak leti i nahoru a z dlouhodobyho hlediska je to neudrzitelny imo:)
    a mam rada vlocky a ovoce apod, netvrdim ze sem uplne sachrovej typ ale bez nich nechci byt a ani nebudu, bo pro me je dulezity aby moje stravovani bylo z dlouhodobyho hlediska unosny a neomezovalo me to. takze at si kazdej ji jak chce ve finale imo stejne zalezi stale na te rovnici prijem-vydej.

    OdpovědětVymazat
  19. Krásný článek!
    Obdivuju, že ses nevzdala a zkusila low carb i potřetí :)
    Mě vyhovuje být se sachry níž, kolem 100-150 / den, ale potřebuju své korýtko ovesné kaše :D aspoň zatím...ale je pravda,že odpoledne a večer už moc sachry nedávám, krom pár sucharů občs....

    OdpovědětVymazat
  20. No, i ja bych se pridala se svou troskou do mlyna, zkusila jsem vlny, vyradit pecivo a ano, vaha mi sla dolu, vycistila se mi plet, nejsem nafoukla, na drusou stranu klidne budu jist maso, vajicka, syry a nekdy i vlocky, kuskus, jahly a tak, ale snazim se sacharidy drzet nizko, protoze mi to proste vyhovuje, asi nezapadam, ale je mi bez nich lip, a presne vim, ze kdyz si jeden den dopreji, tak druhy den mam bricho jako balon a trva dva dny, nez to prejde, ale clovek se musi ucit se svym telem zachazet a poslouchat ho a ne se dogmaticky drzet neceho, co mu nevyhovuje, nemusi to vyhovovat kazdemu a zacatky nebyly vubec lehke, migrena, unava a tak, dneska funguju bez problemu. Vetsinou sacharidy cerpam z ovoce a peciva a jednou za dva dny priloha a tak, proste to stridam, ale drzim je niz nez vetsina asi.

    OdpovědětVymazat
  21. Sacharidy omezuji směrem k večeru, ani nemám problém je znatelně vyřadit (kromě ovoce). Co ale nezvládám, je jídlo bez tuku. Hodinu po nízkotučném jídle už mám zase hlad. Takže salát jedině s rostlinným olejem, kaše s koksovým olejem, burákové máslo, avokádo.. Když si dám tučnější jídlo, zasytí mě na 4 i více hodin :) Což ale neznamená, že bych se ládovala fast foodem a tučným masem, tučnými sýry - to vůbec.

    OdpovědětVymazat
  22. Sacharidy ♥ bez nich by to nebylo ono.. http://instagram.com/healthyfitgirl24

    OdpovědětVymazat
  23. Ahoj Nikki, chcela som sa opytat trosku mimo temy, ci neplanujes davat svoje jedalnicky nejak pravidelne 1 x tyzdenne zhrnutie celeho tyzdna od ranajok po veceru alebo denne alebo proste nejak pravidelne, na inspiraciu? Veľakrát neviem co a rada sa necam inšpirovať, aj tvojimi predchadzjucimi jedalnickami sa obcas necham inšpirovať, len tie uz mam nacitane :-)
    Ďakujem za odpoveď.
    Eria :-)

    OdpovědětVymazat
  24. Já jedu low-carb už přes rok. Vyhovuje mi to a krom občasných hříšků nehodlám nic měnit. Ovšem pro mě to je částečně ze zdravotního důvodu. Trpívala jsem opravdu škaredým ekzémem na rukách, měla je rozpraskané do krve, oteklé kloby a ztrácela cit. Mizernou imunitu, nemocná každý měsíc..Paleo stravování můj problém vyřešil. Občas když zhřeším, tak mě do dvou dnů začnou ruce znovu kousat. Na a to tak opravdu najedu na přísný režim. Další z důvodů, proč jsem s tím začala byla psychila. Po velké, opravdu velké transformaci těla jsem rozhodla že to stačí, ale za asi rok své přeměny, kdy jsem byla naučená vše vážit, zapisovat a počítat jsem z toho byla tak unavená, že jsem hledala jak z toho ven. A objevila paleo. Nemůžu říct, že by mi sacharidy nechutnaly, to jo, ale já asi nebudu sacharidová.

    OdpovědětVymazat
  25. Já jsem najela na paleo před dvěma měsíci. Respektive držím to podle whole30. Není to úplně nízkosacharidové, pořád jím ovoce a zeleninu typu mrkev apod, které mají hodně sacharidů, ale nejím pečivo, rýži ani jiné přílohy.
    Taky jsem si vždycky myslela, že jsem sacharidový typ.
    Jo byla jsem, protože jsem tak byla navyklá.
    První dva týdny na nové stravě byly docela krušné, byla jsem hodně unavená, ale pak po dvou týdnech najednou přišel fakt velký příliv energie, který trvá. Cítím se lépe, je mi lépe, zmizely některé zdravotní obtíže.
    Zkus se schválně podívat na to whole30, co na to řekneš. Já osobně neznám nic lepšího a jinak už jíst ani neplánuju:-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář :)