Moje začátky ve stravování: jídla obyčejně a klasicky s metodou 4x4

Pokud bych měla zmínit nejčastější kladené otázky, na které se ptají všichni, kteří potřebují do začátků poradit, rozhodně by zde patřil dotaz na to, co jsem já sama jedla a jak jsem upravila stravu na samém počátku. Než jsem se dopracovala k současnému stravování, chtělo to experimentovat a hledat, co mi dělá dobře a co mi vyhovuje i po praktické stránce. Není nic horšího, než se stát otrokem stravování, přece takhle nemůžeme fungovat po zbytek života. 
Jako každý začínající, nejenže jsem tehdy věděla a znala pouhý zlomek toho, co vím dnes, nebo lépe řečeno, nevěděla zhola nic, a tak jsem dělala přesně to, co každý začátečník. Chytala se jakékoli možné rady na internetu. Jeden tvrdil to a druhý zase tohle a všechno bylo dobře a následně špatně. Hledala jsem jeden konkrétní jídelníček, který by mé stravování vyřešil a vůbec neměla potuchy, že takto to nefunguje ani v nejmenším. A tak jsem vcelku brzy přišla na to, že nejlepší bude všechny nalezené rady, které si protiřečily a rozcházely se, hodit za hlavu a vrhnout se do stylu stravování, který v té době téměř nikdo neznal. 

A kdo jiný mi mohl ukázal tu správnou cestičku a způsob než Jillian Michaels. Jelikož je dnes její metoda nebo spíše návod, jak na to, vcelku rozšířená, bude se zdát poněkud zvláštní, jakých se mi dostalo v mých úplných počátcích ohlasu. Zkrátím to. Všichni mi dávali najevo, že to je prostě špatně a že tudy cesta nevede. Jídelníček Jillian totiž prezentoval 4 jídla denně, každé 4 hodiny po 400 kcal. Neustále jsem si v komentářích četla, že takto nezhubnu, že musím jíst 5-6 jídel denně, aby můj metabolismus běžel. Dnes vím, že to není pravda, že to není o frekvencí jídel, ale o načasování. A po prvním měsíci takového stravování a výsledcích najednou všechny začalo zajímat, jakže to tedy podle té Jillian dělám. 

Mezitím uběhla dlouhá doba a styl 4x4 podle Jillian si našel spoustu příznivců a pomohl hodně ženám. Důležité totiž je, ne se krmit malými porcemi po celý den několikrát, ale uspokojit tělo porcí dostatečnou k tomu, aby mu "cvaklo", že bylo nasyceno a přitom se nepřejedlo. Jídla po 4 hodinách mají tu výhodu, že nejenže navyknete tělo pravidelnosti, ale vzniká tím také jakési "okno" a prostor pro moment, kdy tělo, velmi laicky řečeno, dojede na sacharidech a následně "přepíná" na režim, kdy začne spalovat tuky. Pokud často jíme, neustále tak tělu vlastně dáváme dávky sacharidů, které sníme a tělo se nemá šanci dostat k momentu spalování tuku, protože má stálý přísun sacharidů jako hlavní zdroj energie. 

Celý tento systém dává smysl. Dřív jsem to nevěděla, netušila, nikdo se Jillian jako takové nevěnoval, nic se o ní nepsalo, nikdo od ní nic jiného než 30 Day Shred necvičil, nebyly tu články, překlady,... vše nás teprve čekalo.
Na počátcích jsem si tedy stanovila hodiny pro jídlo na 8, 12, 16 a 20 hodin. Jelikož jsem neměla potuchy, že existují nějaká chia semínka, jak se dělají kaše, k čemu jsou vločky, co to je bulgur, avokádo nebo kuskus a všechny ty hrozně důležitě znějící jídla a potraviny, sahala jsem čistě po co možná nejlepších věcech z těch nejobyčejnějších, které jsem v obchodě našla. Opravdu! Stačilo mi to základní a neutratila moc peněz. Všude koupíte šunku, tuňáka, vajíčka, jablíčka nebo okurku, brambory a rýži. Netušila jsem, že existují jiné druhy rýže než bílá a jasmínová, o celozrnných těstovinách jsem věděla, ale řekla si, že tuhle nechuťárnu nikdy jíst nebudu... (ehm ☺). A mango? Co to vůbec je? Och mango ☺ Objev století...☺

A takto tedy vypadaly mé začátky. Říkám to proto, že není potřeba mít ve městě speciální obchody se zdravou výživou, kupovat dražší věci a myslet si, že jinak to nejde. Jde! Přístup k lepšímu životu není o drahých věcech (i když jsou samozřejmě pro tělo přínosnější), ale hej, na nich to celé hubnutí, ani ono rozhodnutí mít lepší tělo, nestojí.  

Fotogalerie obyčejných jídel ☺
Brambory na másle s rybou a okurkou / Tmavý chléb s máslem a vejcem

Zapečené brambory se sýrem a šunkou / Tmavý chléb se sýrem, debrecínkou a rajčetem

Miska ovoce / Kuřecí kousky s ananasem a rýží

Hrachová polévka se suchárky / Dýňové pečivo s máslem, šunkou a ředkvičkami

Těstovinový salát / Tuňák s vejcem, jogurtem a zeleninou

Lečo s pečivem / Chleby s vejcem, paprikou a melounem

Rýžová kolečka s jogurtem a mandarinkou plus meloun / Kuřecí nugetky v kornflejcích

***

Ano, nebudu zastírat, i já jsem si během určité doby vyzkoušela jiné přístupy stravování, ale mám-li mluvit o tom, kde jsem nakonec skončila, k čemu jsem se vrátila a co mi vyhovuje, je to tento přístup. Dnes jej nevyužívám už tak pečlivě přesně, ale vesměs se o tuto metodu opírám stále. Ale protože si tento příspěvek budou číst hlavně začínající, nebudu vám s tím motat hlavu ☺

Nikki ♥

Pozn: tento přístup nebere v potaz dlouhé náročné tréninky, ale krátké intervalové tréninky s časovou dotací 20-25 minut. V případě delších tréninků je nutné kalorický přísun navýšit s ohledem na větší výdej.

32 komentářů:

  1. Pro každého je asi dobré něco jiného - já bych s tímto přístupem asi umírala hlady :-D Jednak potřebuju jíst tak 6x denně a 4 hodiny mezi jídly jsou pro mě moc, po 3 hodinách už začínám mít hlad. A taky si nedokážu představit, že bych jedla tak málo - a připadá mi divné, že je to založené na tom, že všichni jí stejně - nebo to špatně chápu?
    Každopádně si nemyslím, že je problém jíst častěji...jím aspoň 5-6 x denně už dlouho a hubnu, takže tuky se spalují i tak...a aspoň nehladovím :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Lenibear: asi jsme nepochopili téma článku :) je to o tom, s čím jsem začínala a co na mne fungovalo. Ne, co má každý dělat a vše ostatní je špatně ;) takže pokud tobě vyhovuje to, co teď děláš, je to dobře... ani já netvrdím, že je problém jíst častěji... jen jsem popsala svou metodu, kterou jsem jela na počátku a pomohla mi. Mně třeba časté jídlo absolutně nesedí. ;) ale to je zase o něčem jiném :)

    OdpovědětVymazat
  3. Nikki píše o svých začátcích, ne o tom, jak má každý jíst. Je to i v názvu článku..

    OdpovědětVymazat
  4. Já jsem to pochopila, neboj, nejsem hloupá :-) Však na začátku právě píšu, že každému vyhovuje něco jiného. Tak se hned nemusíš čertit :-) Můj komentář nemá být kritika, spíš jenom zamyšlení, co vyhovuje jednomu, jinému ne.

    OdpovědětVymazat
  5. ja taky zacinala na 5-7x denne a leta to tak dodrzovala a vyhovovalo mi to,pozdeji mi prislo ze vlastne furt jim ale nikdy se poradne nenajim a cca 4mesice zpet sem zkusila IF jim 2-3x denne a sem zatim max. spokojena, jim si jak kralovna, neresim jestli ubehly 3h bo 6h,klidne si zacvicim na lacno, po treningu nejim i par hodin kdyz to nevyjde a nic se nedeje...je to vlastne strasne osvobozujici neresit ze uz je presne hodina na jidlo a milion krabicek apod. tim ale nezavrhuji zadnej styl stravovani a pro zacatecniky je urcite dobry zacinat na vice mensich jidel denne.

    OdpovědětVymazat
  6. obdivuju každého, kdo dokáže dodržet pravidelnost v jídle, ať je to jak chce často, mně se to nějak nechce dařit :oP většinou se nestíhám najíst, pak dostanu hlad jako vlk a sním mnohem víc, než potřebuju a honí mě chuť na sladké :o( naštěstí mě baví cvičení (i když mi nejde), takže snad i trochu hubnu :o)

    OdpovědětVymazat
  7. Lenibear: kdo se čertí? Jen si povídáme ;) nedovolila bych si říct, že jsi hloupá, ani v nejmenším to neberu ani jako kritiku, jen jsem nadnesla možnost, že článek možná nebyl pochopen! Protože to z tvého komentáře tak vyznělo... jakože se k tomu upínám a je to jediné možné řešení.Tak na to jsem reagovat musela, aby nedošlo k nedorozumění :) Já mám ráda ve věcech jasno :)

    OdpovědětVymazat
  8. Effi: tak tak, též jsem dospěla k podobnému přístupu, ale že to trvalo :D

    OdpovědětVymazat
  9. V pohodě :-) Jenom mi prostě přišlo, že když jsem napsala, že to dělám jinak, je to špatně...s tím čertěním to byla jen taková nadsázka :-D Neboj, článek jsem pochopila, promiň, jestli můj komentář vyzněl nějak špatně, ale to opravdu nebylo účelem :-)

    OdpovědětVymazat
  10. Já se tohle snažím tak nějak dodržovat, nejím přesně po 4 hodinách, ale tak nějak se ho snažím chytat :) o víkendu když se najím, tak nepotřebuji jíst třeba i 5 hodin, jím tak 3x denně, ale přes týden ve škole mi třeba vyhládne hned za hodinu, tak to jím někdy i 6x krát denně, je to strašně různorodé :)

    OdpovědětVymazat
  11. Nejspíš mi čteš myšlenky. Jinak se to popsat nedá.

    OdpovědětVymazat
  12. Snažím se o tuhle metodu také, ale výjde mi to jak kdy :D Někdy si tělo zavolá dřív, někdy to vydrží. Nejvíc mě štve, že se snažím dodávat tělu dostatečně velké dávky a stejně mám většinou hlad hned za 3 hodiny. Ani pít nepomáhá. To jsem pak vždycky vytočená a nadávám žaludku, jakto, že má zase hlad! :D

    OdpovědětVymazat
  13. Fajn článek :) Mě se daří teď jíst 4 x denně, někdy 5x protože chodím docela pozdě spát.
    Nicméně chtěla jsem se zeptat, jestli má někdo zkušenost s těmito stránkami http://www.kaloricketabulky.cz/jidelnicek.php.
    Mě na jednu stranu přijdou dobré na začátek, že si hlídám co jím a mám zhruba přehled o tom, jaké potraviny jím (množství bílkovin, sacharidů atd.), na druhou stranu když jsem tam zadala osobní údaje včetně váhy na kterou chci zhubnout, tak mi to nastavilo jídelníček na 5000 kj (cca 1200 cal) a to mi přijde teda docela málo. Ono se to tam teda mění dle aktivity (je tam i Jillian Michaels ;) ), kterou tam zadáváte, ale tak i kdybych nic nedělala - tak není to málo? Naštěstí se to dám dá upravit dle vlastních preferencí...Každopádně je tam velmi dobrá databáze jídel, tak aspoň pro přehled doporučuji :)

    OdpovědětVymazat
  14. Ráda bych taky držela 4x4 ale práce mi to moc neumožňuje. Sedím u přepážky a najíst se můžu před 8:00 mezi 12:00 - 14:00 a potom až po 17:30. Tak nevím jak si mám jídlo rozvrhnout, jestli bude stačit jíst jen 3x ?

    OdpovědětVymazat
  15. Nikki, moc krasne napsany.Jidlo je presne to, co je muj problem.Dodrzovat disciplinu je mnohdy nad me sily, asi mi chybi motivace.
    Kdyz jsem o tvem stravovani (jist po 4h.)cetla poprve, myslela jsem, ze to nikdy nedam.Jedla jsem po 3h.a mela jsem hlad.Ted uz ty 4h.dam, ale ne vzdy.Myslis, ze to neva, kdyz tak ob den dva jim jinak? V praci nemuzu dodrzet ty rozestupy.

    OdpovědětVymazat
  16. Děkuji za článek :) četla jsem dvě knížky od Jill a plánuji zkusi i jídelníčky s úpravou, jelikož jsou u nás některé potraviny téměř nedostupné (např.artyčok) :) S tímto souvisí můj dotaz - ať už jde o IF, či metodu 4×4, pořád mám někde v hlavě blok a hlavně strach, že s tím souvisí to, že tělo hladoví a bude si ukládat, co mu dám a podobné myšlenky, které pramení z nespočtu rad, článků, 'výzkumů" a nevím, čeho ještě :D jsou tyto obavy zcestné?

    OdpovědětVymazat
  17. Zu: Měla jsem s tím podobný problém, než jsem přišla na to, že se tam dá přednastavit tvá denní aktivita a to pak doporučený příjem kalorií hned vystřelí nahoru :)

    OdpovědětVymazat
  18. Nikki, děkuji za pěkný článek! Každý si prostě musí najít to, co jemu bude vyhovovat. Já se stále hledám a mám pocit, že stále nenacházím :-))). Nikki, prosím rozumím tomu dobře, že až tolik nezáleží na počtu porcí denně, ale na celkovém příjmu kcal? Že mohu jíst 3x denně, 4x nebo 6x denně, ale vždy musím dodržet celkový příjem kcal - alespoň ve výši bazálu? Takže když budu jíst jen 3 porce denně, tak budou velké, když budu jíst 6x denně, tak musí být menší. Ptám se asi jako osel :-), ale celý život jsem slýchala, že nejdůležitější je jíst maličké porce hodně často. Já s tím vždy bojovala, nevyhovuje mi jíst hodně často. A když to člověk slýchá po celý život, tak se nějak bojí uvěřit, že nemusí jíst často, že může jíst klidně 3x denně. Moc děkuji za odpověď a hezký den! Lena

    OdpovědětVymazat
  19. Já jsem začínala u rozestupů 2-2,5hod. A v podstatě jsem u toho zůstala jen jsem si to lehce prodloužila na 2,5-3h. Takhle mi to vyhovuje;) Jinak ty jídla ve skleničce vypadají hrozně efektně;)

    OdpovědětVymazat
  20. Ad Chiarore - aha :) díky, to mě nenapadlo. mě přišlo, že když tam budu zadávat každý den tu aktivitu, že to stačí. Každopádně nejsem moc "počítač kalorií" člověk a těším se, až to budu mít v oku a na nějaké tabulky se vyprdnu :D

    OdpovědětVymazat
  21. Lena: je to tak, je jedno, kolik porcí denně sníš, všechno je to v závěrz pouze o celkovém počtu kalorií. někteří jí i jedniu denně večer například a pokud zajistí tělu dostatek kalorií, nehladoví a nejí víc než spálí, pak je to v pořádku. hladovět tím myslím, jíst méně kalorií než je potřeba.

    tím odpovídám i Ell.

    Ell: tělo se dostává do režimu hladovění, pokud nedostane za celý den požadovaný počet kalorií. někdo může jíst celý den a sní 1000 kcal a je to daleko horší než ten, kdo jí jen dvě jídla a sní například 1600 kcal! tělu je jedno, jak často jí, ale není mu jedno energetická hodnota. tu potřebuje!! v případě IF to není o krácení kalorií a nikdy nebylo! Pozor na to!!!

    OdpovědětVymazat
  22. Ježiš, začátky..:D Všechno špatně, jak složení B,S,T, tak to že jsem ejdla á 2 hodiny, miniporcičky, po kterých mi kručelo v břiše ještě víc než před nima... škoda, že to co vím teď jsem nevěděla na začátku. teď jím tak 3-4 jídla denně, spíš 3 po 4hodinách a 14hodin půstuju, je to super!

    OdpovědětVymazat
  23. Mňam! :) U mě na blogu právě probíhá Giveaway, tak se přihlaš :)

    http://nm-fitness.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  24. Díky za článek! :) Já se teď pro tohle rozhodla, protože mám pocit, že když jím 6x denně, jsem rozmlsanější a hlad mám až moc často, tak chci vyzkoušet něco nového. Pokud si dám ale v 8 ráno snídani a v 9 si jdu zacvičit (30-45 minut, posilování) a oběd mám mít až ve dvanáct, mám si dát po tom cvičení třeba banán? :) Nebo něco, nějakou energii, nebo mám čekat tu hodinu a půl do oběda? :) Stále se tomu snažím nějak přijít na kloub.
    A dneska teda poprvé jedu tak, že chci vydržet celý den na 4 jídlech, zatím je to zajímavé :D Měla jsem snídani o 2200 KJ (budu během dne mít to posilování a večer cca půl hodiny běh, takže proto navýšení) a stejně bych ještě něco snědla :D

    OdpovědětVymazat
  25. andy, po cvičení si nic nedávej, jinak přerušíš spalování tuků. Vydrž aspoň hodinu bez jídla (nebo min 30 minut). můžeš si pak dát malou svačinku s trochou sacharidů a bílkovin, třeba jogurt a kousek jablíčka, ale pokud cvičíš hodinku po snídani, myslím, že i tak bude mít tělo výživy dost, hlavně zajisti , aby snídaně obsahovala bílkoviny ;)
    Pokud máš navíc takové vydání fyzické, že cvičíš a ještě chodíš běhat, viděla bych to na větší porce než jen 400 kcal... jak jsem psala, tenhle systém mi vyhovoval, protože jsem cvičila krátké tréninky. S větší zátěží to chce i více kalorií ve stravě, ať tělo netsrádá.

    OdpovědětVymazat
  26. Děkuju :) Tak já ještě přidám na té snídani :D Nakonec jsem šla cvičit až dvě hodiny po a půl hodiny po cvíču jsem si přeci jen ten půlbanán musela dát, protože už se hlad ozval.
    Zítra teda ještě trochu navýším snídani, abych dýl vydržela a po cvíču si dám hodinku bez jídla. Moc děkuju! :)

    OdpovědětVymazat
  27. Ahoj, super blog. Určitě se ti za dobu co sbíráš zkušenosti podařilo hodně zhubnout a nejspíš si užíváš komplimenty ze všech stran :). Sám vím jaké to je, povedlo se mi shodit za rok a půl 40kg. Kdyby tě nebo někoho jiného zajímala moje cesta - www.nebudprase.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
  28. Ahoj najdu někde např. váš vzorový jídelníček, abych věděla co jíst ráno a a co odpoledne apod jsem absolutní začátečník. děkuji

    OdpovědětVymazat
  29. Eliško, vlevo v menu je kolonka "Z mého stolu". Když to pořádně projdete, uvidíte, že jsou tam stovky jídel, které jím. Myslím, že je tam i týdenní rozpis toho, co jsem přesně jedla a je to nafocené :))

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář :)