pátek 30. května 2014

Máte stále hlad? Možná je to žízeň!!!

Po náročném tréninku nebo po dlouhém dni, váš mozek a vaše tělo vám dává různé signály podle kterých poznáte, že máte hlad - cítíte slabost, máte pocit prázdného žaludku nebo vám v něm kručí a vydává různé zvuky. Žízeň se ale může projevovat naprosto stejnými reakcemi. Je to z důvodu, že signálu hladu i žízně jsou řízený stejnou částí mozku.

Mozek

Část mozku, která řídí hlad, žízeň a další funkce těla se nazývá hypothalamus. Hypothalamus pomáhá vaší nervové soustavě komunikovat s vašim endokrinním systémem, který zahrnuje orgány, žlázy a hormony, a také reguluje funkce těla, aby udržoval stabilitu vnitřního prostředí. Když je váš žaludek prázdný, uvolní se hormony, které signalizují, že má tělo hlad. Hypothalamus obdrží tyto signály a svému nervovému systému oznámí, že je čas jíst. 

Žaludek

Žaludek vám také umí dát najevo, že má hlad. Kručí, bručí a kroutí se. Je pravda, že když žaludek vydává tyto zvuky, dává vám na vědomí, že by jedl. Nicméně, stejné zvuky vydává i v momentě, kdy tráví jídlo. Aby žaludek mohl trávit, uvolňuje trávicí tekutiny a svaly ve vašem žaludku se stahují za projevu stejných zvuků. 

Hlad a žízeň

Pokud jste někdy snědli cokoli, co bylo po ruce a beztak jste poté nebyli uspokojeni, možná váš mozek dostal smíšené signály. Hypothalamus řídí jak hlad, tak žízeň, takže vysílá stejné signály ač jste hladoví či žízniví. Abyste porozuměli tomu, jaké signály váš mozek ve skutečnosti vysílá, musíte se naučit lépe chápat své tělo. Zaměřte se pozorně na to, kdy jste naposledy jedli a kdy jste naposledy pili. Možná onen pocit prázdného žaludku signalizuje pouze potřebu napít se, aby došlo ke spokojenosti. 

Jak poznat rozdíl

Snažte se příliš nespoléhat na zvuky a pocity, které žaludek pokaždé signalizuje. Příště až pocítíte hlad, napijte se vody. Trvá dalších 15 minut než hypothalamus vydá signál vaší nervové soustavě, zda šlo skutečně o žízeň a že byla potřeba uspokojena. Pokud i po té době cítíte hlad, najezte se. Když tuhle metodu vyzkoušíte pokaždé, když si budete myslet, že máte hlad, bude se vám snadněji určovat onen rozdíl mezi hladem a žízní.


(zdroj, přeložila Nikki)

7 komentářů:

  1. Super :) Tohle už nějaký ten rok praktikuji a díky tomu jsem se naučila pitnému režimu. Např. 5 let zpátky mi stačila sklenička vody denně, což je šílenost. A jedla jsem za tři chlapy. Naučit se rozpoznávat hlad od žízně je jeden z neodmyslitelných kroků ke štíhlosti :)

    OdpovědětVymazat
  2. Perfetkní článek. Pitný režim je sakra důležitý. Ne nadarmo se říká, že hlad je převlečená žízeň :).

    OdpovědětVymazat
  3. Tak to mě nikdy nenapadlo! :O Děkuju za novou a důležitou informaci! :)

    OdpovědětVymazat
  4. Nikki? :) Chci se Tě jen zeptat, jestli mohu cvičit "Shred-it with weights" každý den? A pokud ne, tak jak často? :) Předem Ti moc děkuji za odpověď! :)

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj Vojto, určitě můžeš cvičit, proč ne... jen bych dopřála tělu 1-2 dny v týdnu odpočinek a po 3 týdnech přešla k dalšímu levelu, ať se tělo dál zlepšuje :)

    OdpovědětVymazat
  6. Dobře, děkuji, budu se řídit tvojí radou. :) Vždycky mě to hrozně potěší, když mi odepíšeš! :) Překvapuje mě, že stíháš odpovídat všem lidem tady na blogu a na FB! Jak to děláš? :D

    OdpovědětVymazat
  7. Neodpovídám všem, vybírám si :)) Jinak bych to opravdu nestíhala :)) :P

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář :)