Cvičení: Správná technika > rychlost

K fitness blogu Loving Fit mne přivedla před několika dny jedna čtenářka. Vede jej nadšená dáma z Ruska jménem Tatianna a musím přiznat, že jsem se v ní v určitých věcech velmi shlédla. Líbí se mi její nadšení do fitness a hlavně to, že se neustále vzdělává, navštěvuje a učí se u těch nejlepších trenérů a na svém blogu a ve videích se následně dělí o poznatky, které se naučila. Přestože má trenérskou licenci, tvrdí, že tím se ještě nestává trenérkou, protože "ten kousek papíru lze získat za krátkou dobu". Během pár videí jsem pochopila, že je to žena svědomitá, milá a já osobně se u ní dovídám v každém videu/článku nějakou novou věc. Dnes tedy jen krátce o tom, že správné provedení jakéhokoli cviku o menším počtu provedení je mnohem důležitější, než dělat cvik nekontrolovaně, špatně a přesto víckrát.

Správná technika každého cviku je nejzákladnější prvek fitness, obzvláště u začátečníků. Pokud se naučíte od počátku těm správným návykům, daleko rychleji uvidíte své výsledky, ne-li téměř okamžitě. Správná technika každého cviku je klíčem k úspěchu při trénování.

Řekněme, že se chystáte na 20 opakování pomalých řízených hlubokých dřepů, kde zapojujete nejen střed těla, ale i záda a každý sval v těle. Tím, že zapojujete více svalové tkáně, je obyčejný dřep mnohem náročnější, než se na první pohled zdá. Čím lepší je vaše technika, tím efektivnější budou vaše tréninky a tím rychleji se bude vaše tělo měnit.

Tím, že jsem byla od malička krasobruslařkou, naučila jsem se, že technika je nadevše. Z toho důvodu také atleti, akrobati či gymnasti mají spoustu síly a jsou skvěle vypracovaní. Je to díky tomu, že se správnou techniku učí takovým stylem, aby se jim stala naprostou přirozeností. Technika se u dětí v těchto odvětvích u nás učí na prvním místě. Vím, že to bude znít trochu krutě, ale moje učitelka v krasobruslení vždycky držela v ruce rákosku a když kdokoli udělal cvik s nesprávnou formou, švihala nás za to. Dost to bolelo, ale takto se v Rusku "tvoří" ti nejlepší atleti. A jelikož nikdo tou rákoskou nechtěl dostat, dělali jsme vše pro to, abychom při tréninku neztráceli správný postoj. 


Atleti nemohou využít svého plného potenciálu bez toho, aniž by se nejdříve naučili technicky správné provedení, protože jejich těla to nedokážou bez drilování techniky. Vaše tréninky jsou na tom stejně. Musíte být sjednocení s každým pohybem. Jakmile budete excelovat ve správném provedení cviků, můžete zvyšovat počet opakování a intervaly. Správná technika je také klíčová k tomu, abyste zabránili zranění. Spousta zranění při trénování se stává díky nadměrné zátěži a neschopnosti cvičit správně. 

Před každým workoutem si vyzkoušejte každý jednotlivý cvik a trénujte jej. Během skutečného tréninku techniku dodržujte. Tohle dělá trénink kvalitním a dějí se ty největší věci. Základem je vždy správné zapojení středu těla a zad. Vždy mějte záda rovná a břišní svaly zapojte v každém cviku, který děláte. Jakmile zdokonalíte práci středu těla a zad, ostatní části těla budou následovat. 

Tatianna.


8 komentářů:

  1. páni, to by si měli přečíst i někteří tělocvikáři, pamatuju si, jak jsme na gymplu dělali různé sedy lehy, dřepy a kliky, učitelka nás nijak nekontrolovala a půlku z nás další den bolela kolena, ramena a záda :oP

    OdpovědětVymazat
  2. pamatuji si naprosto to samé z mé základky :( křupání v kolenou, dřepy na špičkách.. no děs :(

    OdpovědětVymazat
  3. Pod tohle už by se stačilo jen podepsat. Dobře napsané a pravda to jest :)

    OdpovědětVymazat
  4. Ako tak čítam jeden komentár - u nás nám len jeden jediný telocvikár vysvetlil správnu techniku drepu. Všetci sme sa na tom smiali, ale nikoho neboleli kolená. Potom prišla telocvikárka, mladá a s prepáčením hlúpa, dosť namyslená, všetko videla, všetko počula, všetko skúsila = a keď som videla, ako robí niektoré cviky a koleno jej šlo cez špičku a bolo počuť neskutočne pukanie. Uch, bože :D Pamätám si, koľkokrát sa kamarátka sťažovala na bolesti kolien - potom som videla, ako robí výpady a bolo mi to jasné. Vysvetlila som jej, že to robí zle, ale ona mi povedala nato toľko: Ale ja to nikdy nekontrolujem. Fajn, tak ti prajem krásnu budúcnosť s kolenami :D

    OdpovědětVymazat
  5. no nám přímo říkali, že při dřepech se má podsadit pánev a při výpadech vytáčet špičky, abychom si posilovali zadek.. někdo to vydrží bez problémů, my co máme slabší klouby z toho začnem už v mladém věku vrzat :oP

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj, s Tatianou cvičím asi měsíc a musím říct že mě cvičení zase začalo bavit tak jako když jsem začínala. Zuzka je super, ale měla jsem vždycky takový pocit že jek nezvládnu 10 burpees do 20-ti sekund, tak to není ta správná intenzita. S veškerým úsilím jsem makala, ale ta forma - prostě shit. Tati opravdu cvičí v super formě za cenu delšího času a mě to víc vyhovuje a po měsíci musím říct i víc funguje (obleču menší kalhoty). Cvičím teď okolo 35 - 45 minut, přidávám lehké kardio, jak doporučuje a funguje to u mě víc než 12 nebo 15 minut Zuzky. Já mám nadváhu a po 15-ti superintenzivních minutách Zuzky jsem se cítila super nabitá, ale na postavě to moc vidět nebylo, spíš mi se mi třeba nohy zvětšovaly a já potřebuju ubrat na tuku, takže na mě kombinace silového wo + lehčí kardio a sem tam HIIT funguje líp. Taky když cvičím, tak je to jen můj čas fakt pro mě, takže mi delší cvičení nevadí. Spíš si to užívám. Zuzce a i Nikki vděčím za to že jsem se vůbec začala hýbat, ale popravdě pokaždé když jdu do ZGYM a vidím 12 minut AMRAP nebo že video má 15 minut celkem, jsem docela zklamaná. Chybí mi delší workouty a u Tatiany jsem je našla (vyhovuje mi i její tempo) a taky opravdu hodně užitečných informací (tak jako v tady na blogu u Nikky).

    OdpovědětVymazat
  7. Nejen tělocvikáři by si tento článek měli přečíst... Dělám kondiční trenérku pro různé sporty (hokej, tenis, lyžování...) Valná většina dětí 10 - 15 let, které přijdou, nejsou schopni udělat základní cviky, správně běžet atd. Fakt by mě zajímalo, co je jejich trenéři učí! Děkuji za takové články ;)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář :)