"Být fit" versus "být hubený"

V dnešní době se již naštěstí čím dál více podporuje sdělení světu, že být fit a v kondici je sexy a je to jediná správná cesta k úspěšnému, zdravému a radostnému bytí. Že to, co nám ukazují v časopisech není ok. Je to stále boj, jelikož spousta mladých dívek touží po "křivkách" modelek, jejichž těla nejsou to, co prezentuje slovo "krásné". Ještě stále nás čeká spousta práce než si uvědomíme a vysvětlíme generaci po nás, že být fit má větší hodnotu než být skinny (hubený). Že ne každý hubený člověk je zákonitě nositelem zdravého těla. A že naučit se komunikovat s tělem je dlouhodobě uspokojujícím přínosem pro naši psychiku, než diktování tělu, co od něj chceme a přinášíme mu (dobrovolně!) vězeňské podmínky. Líbil se mi nádech tohoto článku, který jsem pro vás volně přeložila. 

Lidé se neustále snaží být hubenější a hubenější. Je to hlavní důvod, proč vesměs všichni začínají cvičit - aby zhubli a zhubli a ještě zhubli. A je jedno, kolik zhubneme, vždycky je ještě co zhubnout i poté. Obzvláště pro lidi, kteří jsou relativně ve cvičení začátečníci, je velmi těžké najít jakýsi bod uspokojení.

Ale mělo by být ono chtění být hubený skutečným cílem? Jasné, ujasníme jedno. Jsou lidé, kteří jsou od přírody hubení. Tohle hodně záleží na typu těla a metabolismu, ale vraťme se k tomu, že někdo vyloženě touží být hubený - ačkoli vám cvičení rozhodně pomůže v boji s nadbytečnými kilogramy, musí přeci existovat něco lepšího, než být hubený. Myslím si, že existuje několik dobrých důvodů, proč se na celou věc dívat jinak. 

Proč by se měl váš záměr zhubnout změnit na "chtít být fit"

Stát se hubeným ve stylu dnešních modelek je opravdu těžké. Kromě faktu, že celý ten proces je pro vás z dlouhodobého hlediska nerealistický, udržet si nízkou váhu za podmínek, že budete plni energie a zdravě jíst, je nepředstavitelně náročné! 

Na druhé straně ale být fit, je mnohem přijatelnější - můžete si zaznamenávat své pokroky, vidět specifické uspokojující změny na svém těle a nedržet se nereálných norem.

Ve skutečnosti jde o tu nejdůležitější věc. Psychicky je daleko jednodušší pracovat na tom, že budete fit něž na tom, že budete hubení. V prvním případě jde o cíl, který je dlouhodobě udržitelný, v případě druhém jde o společenské představy, které se s dobou mění a jsou prchavé.

 

Být fit vám změní život

Celkové zdraví těla. Snažíte se zuby nehty být hubení? Být skinny? A víte, že to může mít na vaše tělo hrozný dopad? Jelikož dost pravděpodobně nebudete dostatečně jíst, nemluvě o vyváženém množství cvičení. Když se vaším záměrem pro život stane prostě "být fit a být v kondici", je mnohem jednodušší soustředit se na celkové zdraví těla a vy se tak dostanete z upírání si kalorií k něčemu mnohem zdravějšímu.

Vaše každodenní síla. Tohle je na tom skvělé. Nikdy dřív byste si to neuvědomili, ale získávání kondice vás dělá silnějšími. Tím nemyslím ve svalech, ale zkrátka silnějšími! Všechny ty drobnosti, které musíte den co den dělat, nebo cokoli, co vyžaduje fyzickou sílu - když jste v kondici nebo si kondičku jen budujete, poznáte ono potěšení z toho, kolik toho najednou zvládnete. A následně začnete doopravdy vnímat vaše tělo a cítit každý sval, který používáte. 

Odměna v psychice. Tím, že budete v kondici, se vám dostane mnohem větších odměn, kterých nezískáte tím, že budete skinny. Budete-li fit, dostane se vám onoho báječného a přirozeného pocitu "bytí na vrcholu", to, že dokážeme všechno na světě. To dokáže jen cvičení. Je prokázáno, že se budete cítit mnohem lépe, když budete usilovat a soustředit se na své fitness pokroky, než se koncentrovat na pouhé shazování kilogramů.

Pokud jste dokázali v sobě přepnout z módu "být hubený" na "být fit", řekněte o tom ostatním. Jak jste se k tomu dostali? Co vás při tom po psychické stránce udržuje? Co děláte, abyste se vyhnuli onomu populárnímu "skinny" nátlaku v ženských časopisech či přehlídkových molech? 

Frederick Light

 

18 komentářů:

  1. To je tak hezky článek, Kristýnko!
    Chtít byt hubená ve mne probudilo jedinou věc - anorexii. Stres z každého jidla, z co nejnižšího čísla na váze, thigh gap mezi nohama, neustálého hladu a stresu. Jakákoliv rodinná událost ve mě probudila stres, jestli se v jídle ovladnu apod.
    Chtít byt fit me naučilo mnohem vice jíst, poznala jsem desítky zajímavých lidí, diky tomu dělám práci, která me baví úplně nejvíc na světě a jsem i mnohem klidnější a odhodlanejsi - kdyz něco chci, mám vice trpělivosti (diky touze zvedat víc a víc :D )

    OdpovědětVymazat
  2. Super článek! Bylo by třeba tuto myšlenku rozšířit dále a dále, myslím že by to prospělo celému světu :-) ( Jen mám malou poznámku k té poslední fotce, paní má krásnou postavu ale ty silikony.... taky asi něco špatně)

    OdpovědětVymazat
  3. Sisana: nemyslím, že jsou silikony špatné ;)) to maj všechny fitnessky, holt je to daň za ztrátu tuku v prsou.. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Zase je to ale o tom nepříjmutí svého těla takového jaké je :-) Je to ale věc názoru, neberu to nikomu :-) Hlavní je být spokojený. Díky za článek a motivaci ;-)

    OdpovědětVymazat
  5. Skvělý článek Nikki.:) mám to také do toho ,být fit', chci dělat crossfit, pole dance a street workout a to ty hubené holky fakt nedávají. :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Sisana: já bych si třeba nenechala upravovat prsa, protože nemám ráda zásahy na těle, ale je pravda, že se nemohu do té dotyčné vcítit, pokud tam mám pořád vnady :D :D :D Takže to je vážně těžké posuzovat... teď jsem třeba proti, ale kdo ví, jak bych se na to dívala, kdybych prsa neměla...je to opravdu těžké. Já to také nikomu neberu, a nemyslím si, že rozhodnutí udělat si prsa je špatné. Někomu třeba fakt sluší :D

    OdpovědětVymazat
  7. ..nikdy nebudu "hubená" jako modelka, prostě moje kostra a svalstvo je rostlá poněkud robustněji, mám velikost 40 a při výšce modelky 178 cm a 70 kilech spadám do kategorie modelka XXL....vyřešila jsem to jednoduše- mám vedle sebe dvoumetrového, stokilového mužského, vedle kterého působím i já "křehce" :):):).....zdravě žiju a celoživotně cvičím pro radost, mám zpevněnou postavu a i po čtyřicítce nosím bikiny.... no a co! :):):)

    OdpovědětVymazat
  8. Já něco podobného vidím dennodenně v práci.. Hubení lidé nám vždy říkají: "Já nemůžu mít vysoký cholesterol, nemůžu mít tolik viscerálního tuku, vždyť jsem přece hubený." Je to prostě o tom, že ti, kteří byli vždy hubení, nikdy neměli potřebu cvičit či jíst zdravě a neukáže se to navenek, ale uvnitř. Třebas já, ačkoli mám trochu bříško, mám pořád viscerální tuk na 1 a cholesterol se mi během půl roku (ne moc radikálního, neberu to jako hubnutí, ale zdravější životní styl, tedy např. ani nepočítám kalorie) upravení jídelníčku zlepšil o skoro celou jednotku (i když ani tenkrát jsem ho neměla zvýšený). U mě to má prostě za následek to, že od malička miluji sport a nemůžu bez něj žít. Být hubený prostě neznamená být zdravý. :)

    OdpovědětVymazat
  9. Krásnej článek, skoro se mi z toho chce brečet, nebo spíš ze mě ... Chci být fit, ale pokaždý když se kouknu do zrcadla, změřim se nebo se zvážim, tak chci nižší číslo, a z toho, že jsem začala jíst normálně se zase stává to, že ubírám, ubírám, začínám mít hlad...Jak z toho ven?

    OdpovědětVymazat
  10. Skvělý a výstižný článek :) sice se na facebookových fitness stránkách občas objevují až příliš hubené, ale přitom vypracované holky (prostě to mají v genech a je nemožné, aby takhle vypadal každý), ale určitě už se ideál krásy posouvá jinam :) taky jsem pár let chtěla mít tvary (nebo spíš netvary) modelek, ale nepříjemnosti spojené s anorexií mě z toho nějak vyléčily.. hlavně ta neustálá zima.. to bylo hrozné, když mi ani ve 30ti stupních nebylo teplo.. o fyzické kondici nemluvím a vlasů mi taky dost vypadalo :/ takže za mě jedině zdravá strava a sportu zdar :)

    OdpovědětVymazat
  11. u mě nehrozí hubenost, protože nikdy nevydržím málo jíst, jsem žrout a proto musím holt cvičit :o) a můj vysněný cíl je udělat pár kliků až k zemi hezky s nataženýma nohama, a vydržet v plank pose aspoň tři minuty :oD

    OdpovědětVymazat
  12. Pěkný článek :) přesně to o čem píšeš je bohužel můj problém. I když si moc dobře uvědomuji, že být fit je mnohem důležitější než ty kila na váze, nemůžu se každé ráno vyhnout tomu, abych se zvážila. Pro mě je větší uspokojení to, že uvidím na váze 50 kg než to, že budu fit a stále se za tím snažím hnát a nevím jak z toho kolotoče ven i když bych moc chtěla...

    OdpovědětVymazat
  13. .. úžasný článek :) škoda jen, že hodně lidí tohle pořád nechápe :/

    OdpovědětVymazat
  14. super clanek, pravdivy. jeste dneska bohuzel bojuju(ve svy hlave) s tim fit vs. hubena:) ale nastesti jen obcas a priznam se ze sem stastnejsi kdyz zvladnu nakej peknej workout nez ze mam o kilo min:D:D
    jinak sem to taky vyresila jako dotycna vyse a nasla si pri svejch 178cm/67kg skoro dvoumetrovyho a 90+kilovyho chlapa:D:D

    OdpovědětVymazat
  15. Pravdivější článek jsem už dlouho nečetla. Když jsem se ještě vyloženě snažila být hubená, málo jsem jedla, cvičila jsem... a byla věčně nespokojená, unavená, podrážděná, došla ze školy a skoro usínala s hlavou na stole, neměla jsem energii, nechtělo se mi nic dělat.

    Kdežto dnes jím o něco víc a tolik se neomezuji (stále nejím sladké ani mastné, ale to protože na ně díky vyvážené stravě nemám chuť), cvičím pořád (ale už to tak nehrotím jako předtím, a když nemám čas, prostě cvičení jeden den vynechám, však se nic nestane), narostly mi svaly (sice nevypadám jako slečna na pravém obrázku, ale nevypadám ani jako slečna na levém obrázku), cítím se mnohem víc psychicky v pohodě, jsem energičtější a rozhodnější a nejlepší na tom je to, že ačkoliv jsem přibrala nějaká dvě kila (z 54 na 56, no bože :), pořád jsem hubená. Ale nyní navíc i fit a spokojená! :-)

    OdpovědětVymazat
  16. Mám radost, že jsi tady o tom něco napsala. Taky jsem o tom jednu dobu uvažovala a přišla jsem na to, že tadle ta Twiggy hubenost přišla do módy s nástupem zrovnoprávnění žen s muži a moje domněnky jsou (nemusí to tedy tak být ve skutečnosti), že se tahle móda vytvořila, aby se ženy zase co nejvíc podobaly mužům a myslely si, že jsou zrovnoprávněné. Když se nad tím zamyslím, "in" je mít totiž chlapeckou postavu, místo toho, aby žena byla pyšná na svoje křivky. Mužům se totiž tyhle chlapecké postavy nelíbí a preferují ty, s křivkama. Já jsem zastánkyně toho, že žena si nepotřebuje počínat jako muž, aby mu byla rovna a proto raději budu mít třeba i nějaké kilečko navíc, než abych byla "skinny". Hlavní pro mě je, abych byla zdravá a i ty kilečka byla krásně zpevněná a uměla je krásně nosit. Říká se, že Marilyn Monroe byla nejvíc sexy žena v historii a že nosila velikost 42. Ale nikde jsem neviděla, že by ji někde něco kypělo :-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář :)