Proč je ovoce důležitou součástí našeho jídelníčku

Současný trend nízko-sacharidových diet udělal ovoci špatnou reputaci. Ovoce je všeobecně bohaté na cukry známé jako fruktóza. Následkem toho někteří tvrdí, že jídelníček bohatý na ovoce může mít negativní dopad na náš jídelní plán. A skutečně, spousta lidí se vyhýbá jídelníčkům obsahující malé množství sacharidů až žádné. Tito lidé se pak snaží do sebe dostat vitamíny a živiny ze zeleniny. I když se to nemusí zdát jak vyloženě špatné rozhodnutí, může se jednat o poněkud krátkozrakou volbu a v podstatě příliš přísnou. A pokud jde o fitness, měli bychom o věcech s ním spojenými přemýšlet z hlediska setrvání, praktičnosti a důslednosti. 

Fruktóza je špatná! Ne ovoce.

Asi se vám to bude zdát poněkud zmatené, ale věřte mi. Sušenka může obsahovat stejný typ cukru (fruktózu) jako miska jahod. Ale z hlediska výživové hodnoty jsou to jako dva odlišné světy, a navíc, což je velmi důležité, jde o to, jak naše tělo fruktózu tráví a zpracovává. Miska jahod obsahuje spoustu důležitých živin a vitamínů. Jsou bohaté na vitamin C, draslík a antioxidanty. Klasická sušenka obsahuje směšně vysoké množství uměle zpracovaného cukru a nemá žádnou výživovou hodnotu. Zpracovaný cukr ze sušenky se dostane do našich jater, kde způsobí prudký vzrůst inzulínu, čemu se běžně říká "vysoký cukr". Po čase takové chování může vézt k cukrovce a dalším komplikacím. Na druhou stranu, ovoce jakým jsou například jahody, obsahuje vlákninu. Vláknina v ovoci umožňuje játrům zpracovat fruktózu v mnohem pomalejším a zdravějším tempu, které nedávají našim játrům zabrat tak, jako to dokážou sladkosti a sladké nápoje.

A také, obsah fruktózy v ovoci je mnohem nižší než v nápojích a sladkostech, který je v současnosti běžným moderním sladidlem. Tak například, jedna porce jahod obsahuje 7 g cukru, kdežto 0,5 litru limonády obsahuje 52 gramů. Museli byste sníst více než osm šálků jahod, abyste do sebe dostali ekvivalentní hodnotu cukru.

Výhody ovoce 

Většina z nás zná přísloví "jedno jablko denně zahání doktora". No, je to pravda. Strava bohatá na ovoce a samozřejmě také na zeleninu, má pozitivní dopad na naše zdraví a celkové žití. Studie ukazují, že začlenění ovoce vede až ke 30% snížení možnosti infarktu. Ovoce je bohaté na všechny možné druhy vitamínů a živin, které jsou pro naše zdraví nezbytné. Vysoký podíl vlákniny má také na svědomí dramatické snížení různých typů rakoviny a diabetes 2. typu.

Ovoce, společně se zeleninou, jsou základní a chutnou součástí jídelníčku. Pokud se snažíte o hlídání kalorií, buďte s konzumací ovoce umírnění, ale nevyhýbejte se mu. Benefity, které vám ovoce přinese, značně převažují ono malé navýšení sacharidů ve vaší stravě. 



15 komentářů:

  1. Diky za článek, i ja mám z ovoce vítr, všude ho maji za hrozného strašáka. Myslim ze 2 kusy denně jsou ok, ale do obrovského ovocného salátu se asi nepustim :-D :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Z omezení ovoce takovou vědu nedělám. Stejně ho mám jen k snídani a během dopoledne. Pak už jen zeleninu (s přílohou - tedy masem, či vejci, samozřejmě). A že se v létě pře.eru třeba večer čerstvých jahod nebo třešní čí meruněk, no není to každý den a celý rok. Kvůli tomu si na hlavu popelnici sypat nebudu :)

    OdpovědětVymazat
  3. Já ovoce miluju a vzdát bych se ho nemohla. Sice ho už nejím tak strašné množství jako dřív, ale že bych byla úplně bez něj, to ani omylem.

    OdpovědětVymazat
  4. Konečne to niekto takto pekne napísal.. už mám dosť všetkých tých super diétnych článkov o tom ako sa z ovocia priberá :D Ešte aj na stránke nášho fitka je vzorový jedálniček pre ženy a je tam napísané obmedzte ovocie! :D Ja si ho kľudne s radosťou doprajem vždy dosť ( určite je to lepšie ako tie sušienky ) do takej 5 hodiny a určite sa nebudem obmedzovať na 1, prípadne 2 kusy denne :D

    OdpovědětVymazat
  5. Dřív jsem patřila mezi ty "dietářky" žádný ovoce a hlavně ne banán, ten by mě zabil...:D Dneska si dám jeden kus denně k snídani a vyhovuje mi to a do ovocnejch mís k večeři nebo tak se nepouštim, jak se říká, všeho s mírou :)

    OdpovědětVymazat
  6. Moj Cheat Day vyzera tak, ze zjem aj kilo mandariniek alebo akykolvek mix ovocia, na ktory mam chut... Inac jem 2-3 kusy ovocia denne. Kazdy to ma nastavene inac. Ja si za cely tyzden ani nevsimnem, ze som nejedla maso, ale den bez ovocia si predstavit neviem...

    OdpovědětVymazat
  7. Moj Cheat Day vyzera tak, ze zjem aj kilo mandariniek alebo akykolvek mix ovocia, na ktory mam chut... Inac jem 2-3 kusy ovocia denne. Kazdy to ma nastavene inac. Ja si za cely tyzden ani nevsimnem, ze som nejedla maso, ale den bez ovocia si predstavit neviem...

    OdpovědětVymazat
  8. Ahoj :) chtěla bych se Tě na něco zeptat/nechat si od Tebe poradit .. nedávno (je to tak měsíc) jsem si pořídila boty na cvičení/běh (http://www.sportisimo.cz/adidas/duramo-5-w/56857/?gclid=CNezj5nUiL4CFYbMtAod9ykAOg) mě se v nich cvičilo skvěle, možná až tak dobré na cvičení nejsou nevím .. ale dneska jsem je vytáhla po druhé na běhání a celá ta bílá podrážka se mi odlepila :/ takže je tu při první příležitosti reklamovat .. jen jsem se Tě chtěla zeptat, na doporučení nějakých dobrých bot na cvičení tak do té 1 000 jestli nemáš nějaký dobrý typ, třeba od toho sportisimu? :)

    OdpovědětVymazat
  9. Když mě večer honí mlsná, nastrouhám si jablíčko,posypu skořicí a mandlemi...a mám ráda i hrozny! Jsou sladké a šťavnaté - lepší než kus čokolády :-)

    OdpovědětVymazat
  10. Já teda ovoce jen na snídani a poslední dobou jen tak 3x týdně, spíš jsem na něj neměla chuť :)

    OdpovědětVymazat
  11. Já miluju banány, poslední dobou sním jeden skoro každý den. Rozdělím si ho vždy na půl a jím na 2x, třeba ke snídani a ke svačině. Pak mám také ráda veškeré lesní ovoce. Zase na druhou stranu nemám moc v oblibě jablka a z pomeranče si raději mačkám šťávu, než ho jíst :)

    OdpovědětVymazat
  12. Bez ovoce nedam ani ranu. U me vede jablko a banan. Ted jeste jahody kdyz jsou vsude a v lete meloun:) co moc nemusim jsou citrusy.

    OdpovědětVymazat
  13. Jasně, ovoce je samý cukr, mnohem zdravější je dát si bebe dobré ráno, nebo zapékané müsli, že? :oP odborníci na stravu už taky nevědí, co psát, zrovna teď jsem v jednom článku četla, že nemám jíst vařenou kořenovou zeleninu, protože se z ní vyvařily vitamíny, a o pár řádků dál, že nemám jíst syrovou, protože se z ní nevyvařily škodliviny.. a takovým lidem mám věřit, že nemám jíst ovoce? :oD

    OdpovědětVymazat
  14. Ahoj Nikki, procházím tvým blogem/gy a musím říct, že jsi mě nějak zaujala a nakopla. Máme teď s manželem sice angínu, ale už se popravdě trochu těším, až si pak zas zacvičím, každopádně jsi měla takový vliv, že jsem si udělala pořádech v papírech, což mi během prvních šesti měsíců s dcerkou přišlo nějak zbytečné dělat, když můžu/měla bych trávit čas s ní. Proč ti ale píšu:) tvůj článek o ovoci mě trochu rozesmál a potěšil, protože jsou teď mými společeníky denními ritualý a volnými chvilkami "youtube rawfoodisti":) Manžel už je nemůže vystát a už několikrát se mezi námi přiostřilo ohledně jídla, ale třeba by ses mohla zasmát taky při seznámení s nimi, rozhodně tě to může zajímat i z hlediska přízvuku:) Tak doporučuju tedy jako první ochutnávku Freelee https://www.youtube.com/channel/UCLwUd5KtYONsRJ3UAOojZ0w a Durianridera https://www.youtube.com/user/durianriders.
    A děkuji ti za nakopnutí.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář :)