neděle 13. dubna 2014

Kojením se hubne? Moje zkušenost!

Jsem hrozně ráda za jeden komentář k jednomu z příspěvků, protože by jinak nevznikl tento kratší článek ohledně hubnutí a kojení. Dostávám na něj docela dost otázek a vždy se velmi divím a nechápu, jak od maminek slyším, že některá jejich kamarádka zhubla kojením a ony mají přesně opačný problém a jak tedy na to. Neříkám, že některá žena během kojení nemůže zhubnout, ale stojím si za tím, že za to může spíše strava než ona činnost samotná. Protože zrovna já jsem se díky kojení nemohla pohnout z místa a neskutečně mě to brzdilo a rozčilovalo.

Po narození dcerky jsem měla obrovské nutkání vrátit se zpět co nejrychleji na svou dříve zaběhnutou kolej, ale zároveň jsem se podvědomě bála, co nějaké hubnutí udělá s mateřským mlékem. Chci říct hubnutí, ne cvičení ☺ Začala jsem se více soustředit na stravu, začala s pohybem a tělu to stačilo. Během dvou měsíců se z poporodních 73 kil dostalo "zpět" na 68 kilo. Člověk si řekne, na 168 cm ideální váha. Jo, tělu to stačilo a dokonce se krásně tvarovalo, cítila jsem se báječně - to nemůžu popřít. Ale ať jsem dělala, co jsem dělala, ač jsem věděla ze zkušenosti, že tělo má kde brát a má rezervy, zde veškeré mé snahy končily, protože kalhoty byly furt stejně upnuté a zůstalo tomu i nadále po další 3 měsíce. Pořád jsem jedla zdravě, pořád jsem cvičila, pořád se kousek po kousku ukazovalo svalstvo po těhotenském spánku, ale šatník prostě pořád potvrzoval, že to není dobrý. Celé 3 měsíce. Ani o deko. Ani o deko!!!!

Bylo mi jasné, jako u kohokoli jiného, že problém bude ve stravě. Ne ve složení, tam to bylo v pořádku, ale v množství. A pak mi začalo docházet, kde bude zakopaný pes. Všude na internetu se píše, jak tělo potřebuje pro tvorbu mléka zhruba 500 kcal. To bych nebyla poctivka, abych je do stravy nezapočítala. A dovolte mi říct, že tyhle kalorické odhady kolující po netu jsou neskutečně nadsazené. Tedy, alespoň já byla rázným příkladem, že mi právě tyto kalorie navíc ve stravě brzdily hubnutí a navíc neměly naprosto žádný vliv na tvorbu a množství mléka. 3 měsíce jsem do sebe ládovala kalorie, kterými jsem si prostě váhu udržovala. V půlce února - po pěti měsících - mi doslova ze dne na den ruply nervy (jako kdysi ☺) a já se rozhodla poslouchat tělo a jíst jen tehdy, kdy mám hlad a dostala se do deficitu právě těch 500 kalorií, které jsem do sebe rvala navíc.  

Co se dělo pak je jasné. Já konečně začla hubnout a kupodivu se nestalo ani to, že bych na stravě o 1500 kcal přišla o mléko pro malou. Kila šla dolů. A za posledních 8 týdnů od oné změny se stalo hodně - mám o 5 kilo méně, mléka na rozdávání (kdyby někdo potřeboval), kalhoty mi plandaj v pase a dokonce znovu jím ve finále úplně stejně jako v onom "problémovém" čase. Během hubnutí jsem začala experimentovat s metodou IF, abych tak co nejvíce podpořila své snažení a ani to mi na mléku neubralo. 

Co jsem tímto článkem chtěla říct je to, že až se mne někdo zeptá, zda se kojením hubne nebo mi řekne, že jsem kojením zhubla, budu ho muset vyvést z omylu. Musela jsem se zachovat naprosto stejně, jako jakákoli jiná žena. Trénovat, jíst zdravě a hlavně pokrátit kalorie. Vytvořit deficit. Bez toho by se mé tělo nikdy nerozběhlo směrem, po kterém jsem toužila. Zmenšit objemově svoje tělo. Rozhodně to nešlo samo!!! Rozhodně ne. 

Na závěr ještě jedna připomínka. Je zcela určitě pravda, že samotné kojení a tvorba mateřského mléka ženu "stojí" kalorie navíc. Určitě nechci tímto článkem nabádat k neúměrnému hubnutí kojících maminek. Během prvních dvou měsíců po porodu byste v žádném případě neměly dle rad lékařů hubnout. Až posléze je možné začít záměrně s pomalým hubnutím tvořící maximálně 0,5 kg za týden. A pokud dlouhodobě a úspěšně kojíte a máte s váhou problém, možná se "plácáte" ve stejném přístupu, jako jsem měla já - konzumujete kalorií prostě víc, než je vůbec potřeba.

☺ Nikki

PS: A paní moc děkuji za komentář, nevím, proč jsem o tomhle vlastně nenapsala už dávno ☺

30 komentářů:

  1. Ahoj Nikky, jsou to 3 měsíce co jsem přestala syna kojit (v jeho 27měsících), první 3 měsíce jsem neskutečně zhubla, všichni řeči, že je to kojením (no nevím, 10kg za měsíc určitě kojením nebylo) ... a teď mám těch 10 kilo zase na svém tělo v podobě tuku zpět .... takže teď hubnu a snad už na trvalo .... takže i za mě, NE kojením se nehubne, jen se tělo pere se záležitostí poporodní a snahou nakrmit i někoho jiného, než sebe samotného ...

    OdpovědětVymazat
  2. To by i odpovídalo :D mně tedy kojení taky nikam nedostalo :)

    OdpovědětVymazat
  3. Tak já teda zas po všech (3) porodech zhubla do pul roku na puvodni vahu, at jsem se cpala, jak jsem chtela. 173 cm, ve všech třech případech na konci těhu 67 kg, do pul roku zpet na 56 kg. Po ukonceni kojeni se mi nic nevratilo. Tehdy jsem jeste necvicila. Teda vlastne jsem nedelala vubec nic...kazdy to ma holt jinak. Ted mam o kilo vic (svalu:-)))

    OdpovědětVymazat
  4. Já jsem zhubla podle mě ani ne tak kojením, ale spíš tím, že jsem měla denně v nohách a kolech kočárku 10 km dopo a 10 km odpo velice ostrou chůzí a jedla jsem k tomu sice hodně, ale vyváženě a zdravě. Podle mě to chce hlavně poslouchat tělo a sledovat jak reaguje na drobné změny stravy. Plus strašně moc záleží na celkovém režimu matky - moje dítě spalo JEN v jedoucím kočárku. Doma řev řev řev, takže jsem s ní byla každý den třeba 3h dopo a 3h odpo venku = v pohybu + bez uzobávání z nudy :-)

    Nikky je super žes o tom napsala, podle mě by maminky měly pochopit, že pravidla na netu nejsou prostě DOGMA!

    OdpovědětVymazat
  5. Ja jsem po prvnim porodu porad rikala, ze kojeni je liposukce, hubnuti mi slo uplne samo, vubec nic jsem pro to nedelala a byla jsem za kratkou dobu pod svou predporodni vahou. ale podruhe uz to tak rychle neslo, tak jsem si uvedomila, ze s prvnim ditetem jsem chodila strasne moc na prochazky a dost malo jsem jedla nebo spis jedla jsem zdrave - stejnou stravu jako moje dite..

    OdpovědětVymazat
  6. Jasne, zeny hubnou kdyz koji, protoze se deje plno dalsich veci okolo :-) taky jsem se dost bala omezeni v kaloriich ohledne mleka, ale cim lip (a ne prilis) jim a pravidelneji cvicim, tim mam mlika vic :-)

    OdpovědětVymazat
  7. Jana: je pravda, že já mám Elišku zlatou :D Zato syn, to byl mazec... taky spal snad jen v kočárku... ono je to určitě hodně individuální záležitost. Tak jako s přibíráním v těhotenství. Když kolikrát čtu ty mejlíky, jak se maminky ani po roce od porodu nehnou z místa a třeba pořád kojí... hormony dělají své...a každé tělo na to rpostě reaguje jinak.


    Bety: taky mi to připadá... pořád mi mlíko uniká :D Bála jsem se omezení, ale kdepak, vůbec to nehraje roli. Když můžou kojit tam ženský v Africe na minimální stravě, myslím, že ty odhady u nás jsou prostě přehnané.

    OdpovědětVymazat
  8. všude píšou, že tuk, co se v těhotenství uloží, slouží jako zásoba pro výrobu mléka, tak na co kalorie navíc? :o) vždycky, když mě honí chuť na nějaké ty extra kalorie, tak si to připomínám... a moc to nepomáhá :oD

    OdpovědětVymazat
  9. Tak ja jsem v obou tehotenstvich pribrala pres 30 kg a u obou prcku jsem byla do ctyr mesicu na sve vaze. Beham 4krat tydne a cvicim skoro denne, jim zdrave a muzu rict, ze jsem si to fakt vydrela. Jenze :D ze vsech stran slysim, nojo to se Ti to hubne samo, kdyz kojis, to je kojenim atd., to me vzdycky vytoci :D takze diky za osvetu pro ostatni :)

    OdpovědětVymazat
  10. No, taky se vymykám tomuhle rozšířenýmu mýtu, kojením jsem nezhubla ani deko. Nebo jsem byla celý těhu krmená řečma, že až bude malej na světě, tak se pořádně nevyspím a kila půjdou dolů...Skutečně jsem se nevyspala, ale kila se mě držely jako klíšťata. je prokázáno, že nedostatek spánku je jedna z příčin nadváhy... Takže dřu a dřu a hlídám se a ručička na váze konečně ukazuje míň a míň :) Klárka

    OdpovědětVymazat
  11. Tak to já jsem zas opak, asi to má každý dané trochu jinak :-) Já se sice vyspala dobře (malej byl nerudnej jenom přes den), jedla jsem jak mašina a téměř vůbec se nehýbala a stejně jsem během prvních čtyř měsíců po porodu zhubla ještě 4 kila pod mojí předtěhotenskou váhu, jenom kojením :-) Ale byla jsem taková rozblemclá, tak jsem na půl roce malého začala cvičit a pak i normálně jíst a šlo dolů dalších deset :-) Vše při plném kojení. Ale na mě tedy vyšší kalorická hodnota platí, já i když hubnu, nemohu jít pod hranici 8000-9000kJ, protože pak prostě mám hlad :-)

    OdpovědětVymazat
  12. Kojení je klíč k pekáči buchet :-))) Pane Bože, kolikrát žasnu, co všechno myslí lidi vážně. Co ti budu povídat Kristýnko, jak teď hubnu, tak je to samé "no jo no, kojíš, to je pak jednoduchý". Musím se tomu smát, nikoho nenapadne, že bych mohla jíst zdravě, hlídat si množství, cvičit a celkově lítat kolem dětí. Ono to kojení je jednoduše mýtus, kdy ženský omylem zaměnily kojení za běhání kolem dětí, nedostatek spánku a každodenní pohyb (procházky s kočárkem :-))

    OdpovědětVymazat
  13. Já tedy při kojení nehubla absolutně vůbec ani u jednoho těhotenství.Váha se vždycky začala pěkně hýbat po ukončení kojení.Hlavně po prvním porodu jsem měla období,kdy jsem i hodně málo jedla,nestíhala jsem a ani deko.Pohybu spousta.Mě teda přijde,že je to hormonama,jinak si to neumím vysvětlit.Vždy jsem začala hubnout krásně rok cca rok po porodu,tj ty dva měs.po kojení.

    OdpovědětVymazat
  14. Mám pocit, že šlo o můj koment a mám velkou radost, že byl k něčemu. Díky za tenhle článek, zejména díky za zkušenost. Pořád jsem z toho měla strach, kojení je pro mě nejpřednější. Cvičení mu prospívá a teď už vidím, že nějaké to omezení mu nejspíš taky neuškodí. Ještě jednou díky, jsi skvělá a znovu a znovu mě motivuješ. Doufám, že za pár měsícǔ budu taky moct říct všem okolo sebe: "Ono to jde!". Zatím to jde díky cvičení, ale přesně jak popisuješ, váha stagnuje.

    OdpovědětVymazat
  15. takze Nikky, pokud to tedy dobre chapu, precetla jsem tvuj clanek, znamena to, ze pokud mam bazal dle inbody vypocitan na 6800 kj, denne se snazim pondeli az patek pulhodinu odbehaat, plus kojeni, k tomu maly a litani dvakrat denne s nim ven a ostatni aktivity, jim tech 7000 kj denne, tak je to zrejme malo a proto stojim a nehubnu??? chapu to spravne?? dekuji Misa

    OdpovědětVymazat
  16. Přesně tak. To je prostě normální jev a stav, i já se do něj dostala, metabolismus zase musíš znovu rozpumpovat. Mrkni na článek o metabolismu, psala jsem ho teď někdy, je určitě na první stránce blogu ;)

    OdpovědětVymazat
  17. takze navysit kj?? uf, ja rok makam, Boba, jill, proste se drtim a vysledek zadny, uz jsem fakt v koncich.......:/ podivam se a prectu......

    OdpovědětVymazat
  18. Přečti a navyšuj pomalinku. Uvidíš, že se v tom článku poznáš ;)

    OdpovědětVymazat
  19. me jen porad neni jasne, kolik ze to mam jist....:/ jsem fakt silene demotivovana....:/ snad to tedy vyresim...vyzkousela jsem uz tolik veci a rok stojim prakticky na vaze 84 kg.........:/

    OdpovědětVymazat
  20. V tom článku je odkaz na kalkulátor, kde se to dá spočítat.

    OdpovědětVymazat
  21. takze nikky, uz jsem se tim prokousala, spocitala TDEE.........to znamena ze mi vyslo cislo TDEE 9700 kj........pokud chci zdrave hubnout, ponizim toto cislo o 2000 kj, takze mi vychazi 7700 kj, coz znamena ze proti puvodnim 7000 kj musim jeste 700 kj pridat.......ano??

    OdpovědětVymazat
  22. Ty se v první řadě musíš nejdříve dostat na těch 10.000, postupným přidáváním, aby se ti metabolismus opět srovnal a zrychlil. Počítala sis to i se cvičební aktivitou? :)

    OdpovědětVymazat
  23. ctu to porad dokola a az ted to chapu, ja to nejdriv musim navysit na tech cca 10.000 kj (ano, to je vcetne aktivity, pocitala jsem pro jistotu na dvou rozdilych strankach...:) a pak odecist tech 20%, dostanu sen a kj, pri kterych budu hubnout a ty musim jist a cvicit jak jsem zvykla...:D jsem lopata, ale uz jsem v obraze....

    OdpovědětVymazat
  24. tak tak, přesně :) navyšuj pomalinku, aby jsi nenabírala zbytečně tuk. Když to půjde pomalinku, nic se nestane :)

    OdpovědětVymazat
  25. tak uvidime....:D jsem uz fakt nestastna z toho......

    OdpovědětVymazat
  26. Ahoj Nikki, jsem rok po porodu a kojím. Chtěla bych zhubnout ale všude píšou, že se v době kojení nedoporučuje hubnou, že všechno jde do mléka. Mohla bych si někde s tebou o tom promluvit. Děkuji. Iv

    OdpovědětVymazat
  27. Ahoj Ivi, pokud budeš tělo detoxikovat, tak ano, nečistoty jdou do mléka. Budeš-li hubnout drasticky, tak je to také hodně špatně. Určitě se neboj cvičení a pozvolného hubnutí. Tobě ani děťátku se nic nestane, naopak. Prospěje to oběma :))

    PS: kontakt přes email již není možný.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář :)