I po zdravém jídle se tloustne!!!

Vzpomínám si na doby, hodně dávno tomu, kdy jsem si myslela, že pokud budu jíst zdravě, nehrozí, že bych nezhubla. Mé odhodlání jíst zdravě bylo tehdy pevné do doby, než mi po týdnu váha ukázala o kilo navíc. Ačkoli je logicky jasné, co mezi zdravé a nezdravé potraviny nepatří, unikala mi jedna veledůležitá věc. A podle emailů, které mi docházejí, je dost možné, že v tom samém bodě i mnoho z vás.


Lidé vědí, co to znamená jíst zdravě. Vědí, že by měli navýšit přísun zeleniny, že by jejich jídelníček měl tvořit ovoce, celozrnné výrobky, lidé ví, že nesmí jíst tučné, sladké, ale přesto se jim nedaří ani po dlouhé době udělat něco s ručičkou váhy. A tak se dostáváme k nejčatsější otázce: "Jím zdravě a stejně nehubnu. Kde může být chyba?" 

Chyba je mnohdy tam, kde bychom ji nejméně čekali. Nedochází nám, že i se zdravou stravou existují jisté limity a že je nutné kontrolovat velikost svých porcí. Polopaticky - hlídat kalorie. 

Stejně tak, jako hlídáme, kolik sníme čokolády nebo zmrzliny, musíme hlídat množství i těch zdravých potravin. Spousta z nich je velmi prospěšná našemu zdraví, všechny zdravé potraviny obsahují vitamíny, minerály, spousta z nich má hodně vlákniny, ale dost z nich má také dost kalorií a v tomto případě tělo nerozlišuje, odkud dané kalorie pocházejí. Využije pouze to, co zvládne metabolismus spálit, všechno ostatní navíc si ukládá do zásob - tukových. 

Budete-li si dávat na talíř věci typu avokádo, quinoa, celozrnné pečivo, bio ovoce, řecký jogurt, oříšky, je nutné si uvědomit, že všechny tyhle a jim podobné věci nejsou nekalorické potraviny.

A proto je nutné, i u zdravých potravin, hlídat, kolik toho sníme. 

  • za den bychom měli sníst maximálně 2-3 kusy ovoce
  • celozrnné pečivo by mělo být v jídelníčku denně zastoupeno 1-2 kusy
  • tak jako na posezení nesníte 1 kg pomerančů, je nesmysl ke snídani vypít 1 litr pomerančového džusu
  • brokolice, květák, hřiby - to vše je velmi zdravé, pokud je však neobalíte do strouhanky a nesmážíte v tunách oleje
  • oříšky bychom měli jíst jako doplněk k jídlu o pár kouscích, sypat si do dlaně ze sáčku a následně házet do pusy je špatný krok (více o správných porcích oříšků zde)
  • vodní meloun sice obsahuje 90% vody, ale ve 100 g je 8 g cukru (2 kostky cukru)

jak vypadá 100/200  g melounu

Závěrem bych chtěla říct jediné. Nezapomínejte, že všeho moc škodí. Nic vám nikdy neublíží v přiměřeném množství (mluvíme-li o jídle a ne o návykových látkách ☺). Sledujte své počínání, pište si soukromě svůj deník, kam si budete po určitou dobu zapisovat, co sníte. Tyto diáře a zápisky vám velmi pomohou uvědomit si, čeho je ve vašem jídelníčku zbytečně moc a co vám v něm chybí.

Držte se pravidla, že ke každému jídlu dáte hodně zeleniny, kousek ovoce, trochu zdravých tuků a bílkovin, v poměru S 50%, B 20% a T 30%. A ještě jednou  - nezapomínejte na zeleninu :)) 

N.

34 komentářů:

  1. Perfektne si to vystihla, presne toto je môj problém. Makám na sebe, papám len zdravo a vážim stabilných 62 kilogramov a nejde s tým spraviť nič, už rok. Melónu zjem aj tonu, oriešky sypem veselo od oka do dlane aj dva - tri krát, parenej brokolice zjem celý sáčok a pridám k nej kelímok kyslej smotany ... ach jaj ...

    OdpovědětVymazat
  2. S článkem naprosto souhlasím, ale to s tím melounem...to jsem jakože nečetla :D. Jako je cookie-monster, tak já jsem meloun-monster, bez něj by to nebylo léto :).

    OdpovědětVymazat
  3. Když ty zdravé věci jsou tak kolikrát tak dobré...:-) Ale máš pravdu, zrovna tento týden se snažím nad tím přemýšlet - vzpomenout si na to, když si dávám porci. I když je to zdravé, je to kalorické. Například ten banán s kokosem, co jsem okomentovala před chvílí, je taky pěkná bomba. Takže možná se o něj rozdělím... no...:-)

    OdpovědětVymazat
  4. Super článek :-) Přesně tak jsem to kdysi měla - jedla jsem sice zdravě, ale jinak úplně špatně :-D

    OdpovědětVymazat
  5. Ja to tak mám momentálne asi teraz, ale nemôžem si dovoliť ubrať, pretože mi v tomto období potom nefunguje mozog. I keď už som uvažovala i nad tým, či chyba nebude tam, že si dávam malé porcie... už sa mi stalo i to, že váha zastala, pretože som jedla málo. Hm... ktovie. Každopádne - skvelý článok :) Pamätám si časy, keď som zjedla 2kg mandarínok a ešte si myslela: veď to je zdravé, z toho sa nedá pribrať :D haha :D

    OdpovědětVymazat
  6. Nemohu nesouhlasit, s tímhle se setkávám v poslední době velmi často. Zrovna nedávno se mě spolužačka ptala, jak je možné, že nehubne, když jí tak zdravě. Jenže když ráno spořádá více jak 120g vloček a ostatní proce nejsou o nic menší, nemůže se divit :)

    OdpovědětVymazat
  7. Stormy: na to, že máš před zkouškovým si vedeš skvěle :)) A je pravda, že mozek musíš živit :)) Ať se ti daří :)

    Swan-lake: no, meloun je moje jedlnička v létě :D takže jsem to jakože nepsala :D

    OdpovědětVymazat
  8. Nikky, zrovna nedávno jsem se rozčilovala proč to vlastně nehubnu, když tak zdravě a poctivě vařím a jím. Ale pak jsem se přistihla se lžičkou v ruce zabořenou do arašídového máslíčka a uvědomila jsem si, že takhle ne e :-) Od té doby ho doma nemám, nebo jenom za odměnu :-) Love run eat repeat

    OdpovědětVymazat
  9. ale co když mm stále hlad? kde je chyba?

    OdpovědětVymazat
  10. Mám stejný problém, podle kalorických tabulek často sním více než 100% doporučeného množství B, S, T, ale často mám stejně hlad, pokud mám poslouchat tělo, často jsem s kaloriemi v červeném poli, zřejmě mám větší výdej než je nastavený a tělo volá po příjmu ? Nějak si to neumím vysvětlit.

    OdpovědětVymazat
  11. Někdy panuje klamný názor, že snažíme-li se zhubnout, meloun je kvůli obsaženým cukrům nepříliš vhodnou potravinou. Skládá se však až z 90% z vody, cukry tvoří jen asi 3-12% v závislosti na odrůdě. Nejméně cukru má meloun vodní, více pak meloun cukrový, což napovídá už sám jeho název. Energetická hodnota melounů se pohybuje někde mezi 19-35 kcal na 100 g váhy, což je velmi příznivá informace pro ty z nás, kdo hledí na svou váhu. Porce melounu nás zasytí i na několik hodin, přitom nám zajistí přísun velké spousty bioaktivních látek, je tedy vhodnou součástí diet a zdravého stylu stravování.

    OdpovědětVymazat
  12. Mela jsem obdobi kdy jsem se prejidala zdravym jidlen... nemelo to na psychiku sice tak strasny dopad jako predchozi prejidani tim co dala lednicka ale vaha stoupla taktez ;-) fajn clanek.. treba zminit i okili co si vsichni mysli ze celozrnne pecivo ma min kalorii nez bile :-D

    OdpovědětVymazat
  13. Mám to stejně jako Blanka a Dana. A to jím 8000Kj při 159/80. Poměr B,T,S - 20,30,50

    OdpovědětVymazat
  14. Porce melounu zasytí i na několik hodin? Hahahahaha tak to chci vidět. Leda že by ho člověk snědl 2 kila.

    OdpovědětVymazat
  15. Pravda, i když jím většinou zdravé potraviny, tak mám problém dodržet poměr živin, nejčastěji s tuky. Podle kalorických tabulek jich mám za den sníst 37g a já mám skoro vždy víc. Nedaří se mi dodržet kalorie a živiny zároveň :( Co si myslíš, že je důležitější? Dodržet kalorie, i kdyby to znamenalo překročit DDD, nebo dodržet DDD, i když bych těch kalorií snědla míň/víc?

    OdpovědětVymazat
  16. Blondinette: já bych se držela kalorií. tečka ;) jsem to chtěla rozvádět, ale nebudu :D

    OdpovědětVymazat
  17. Aneb moje oblíbené "třťinový cukr je pořád cukr"....

    OdpovědětVymazat
  18. Naprosto přesný, Nikky! Já po zdravém jídle tloustnu naprosto stejně jako po smaženém, tučném, čokoládovém :) Prostě zdravé věci dobře chutnají, to se jim musí nechat, jenže neznám prostě míru a je to hned :D

    OdpovědětVymazat
  19. To uplne presny! Taky jsem si to kdysi myslela :-)

    OdpovědětVymazat
  20. Vcera som si si prvy krat v zivote kupila arasidove (burakove) maslo. Tolko ste ho tu ospevovali, ze som ho chcela skusit. Cakala som teda vselico a musim povedat, ze vobec nie som rada, ze som ho kupila... Takmer tretina je uz prec!!!! :-( Nedokazem sa ovladnut nezrat to...:-) chuti mi to ako nutella, akurat zaver chuti na jazyku je slany... Tento clanok mi len potvrdil, ze to nedopadne dobre.... :-(... ach jo...

    OdpovědětVymazat
  21. Riema: přesně tak, moc pěkný postřeh ;)

    Katka: omlouvám se :D jojo, zrovna s arašídovým máslem to chce pomalinku :)) ale také se neovládám a dávám si jej na teplý toast docela ve vrstvě :)) třeba obyčejného másla si dávám fakt jen lehký nátěr, u arašídového másla se neudržím :)

    Blanka, Healthy: stále hlad i při takových porcích? A je to určitě hlad? Není to žízeň? Já vím, že si člověk řekne, že přece poznáme hlad a žízeň, ale obě tyto věci olivňují jeden určitý hormon v mozku, který vyvolává pocit hladu. Takže i když máme hlad, může mít tělo ve skutečnosti žízeň. Zkuste se na to zaměřit. Pak už bych viděla jen problém v jedné věci - nejíte často a méně?

    OdpovědětVymazat
  22. Tohle jsem si uvědomila v momentě, kdy jsem chtěla shodit poporodní kila a začala si tehdy zapisovat jídelníčky do stobu. To jsem občas valila oči, jak můžu být tak blbá a co jsem si jako myslela?! :-)

    OdpovědětVymazat
  23. To s ovocem je naprostá kravina. Sice obsahuje cukr, ale ten zdravý, který tělo potřebuje, pak se tady slečny diví, že mají hlad, když nejí dostatek sacharidů. Momentálně jím podle 80/10/10 (cukry,tuky,protein) a většinou denně sním cca 4000 kcal ve zdravém cukru s minimen oleje a jen hubnu.

    OdpovědětVymazat
  24. Enn V ovoci je fruktoza a to rozhodně není zdravý cukr. Proto se doporučují max 2p ovoce denně. Příroda zabalila nezdravý cukr do ovoce, ve kterém jsou obsaženy vitaminy a vláknina, díky nimž je cukr v těle lépe zpracovatelný,ale rozhodně to neznamená, že je zdravý.
    A co se týká tuku - tuk by neměl klesnout pod 30% hranici příjmu (pokud máš ty hodnoty uvedené v %) a S by měli tvořit cca 50-60% denního příjmu.
    A 4000kcal? No páni, to je hodnota. Je to dvojnásobek doporučené denné dávky pro středně aktivní ženu.

    OdpovědětVymazat
  25. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  26. Healthy: Můžeš mi prosím, říci, proč by neměl klesnout pod 30%? A že mají S tvořit 50-60% denního příjmu? Sacharidy, narozdíl od tuků nemají potenciál se nám ukládat v těle, naopak se přebytečných S chce tělo zbavit, takže je spaluje. Já moc dobře vím, že je to dvojnásobek doporučené denní dávky:) Ale když jsou ty kalorie tvořeny z 80% sacharidy, pak je tělo nechce ukládat ale zbavit se jich a mnohem snadněji se tráví, než tuky a proteiny. Jistě bych nejedla 4000 kcal tuků. to bych vypadala drobet jinak:)

    OdpovědětVymazat
  27. Enn: to musím reagovat, protože není pravda, že se tělo sacharidů nepotřebných zbavuje. Nepleteš si to s bílkovinami? Tohle mi přijde uplně obrácené vzhůru nohama :(((

    OdpovědětVymazat
  28. Enn Tělo tuky potřebuje. Ale ať si každý jí podle svého. Je jedno jestli sníš 4000kcal tuků nebo sacharidů, kalorie jako kalorie. Asi si to pleteš s gramy. 1g tuků ma 38kcal a 1g sacharidů má 17g. Taky mi přijde, že si pleteš pojmy. Tělo nepotřebné sacharidy přeměňuje na tuky a ukládá.

    OdpovědětVymazat
  29. Souhlasím s healthy, ať si každý jí jak chce. Ale nesouhlasím s tím, že 4000 kcal tuků je to samé jako tolik sacharidů. Podle kalorií ano, ale co se týče, jak se s tím tělo vypořádá, se dosti liší. Já na to nejsem úplný expert, co se týče 80/10/10, více si můžete přečíst v knize Douglase Grahama třeba tady: http://www.uloz.to/xpLS9pf/douglas-graham-the-80-10-10-diet-pdf
    Přeji všem hezký den:)

    OdpovědětVymazat
  30. Enn: tak kalorie z tuků a sacharidů jsou určitě jiné, to je jasné, už jen tím, že má každý z nich jinou kalorickou hodnotu. Já si o tom narychlo něco pročetla a je jasný, že abys získala nutriční hodnoty, které tvé tělo potřebuje, tak musíš jíst hodně. Cukr tě dělá neustále hladným a proto pořád jíš... čili je asi dost snadné v takovém případě do sebe dostat i 4000 kcal. Jen nechápu, jak se na to dívá inzulín :(((( tohle se mi na tom moc nelíbí...určitě je to způsob, jen nevím, jak dlouho udržitelný, není to pro tebe moc drahé? v závěru? :))) Já tu knížku číst nebudu, nezlob se, přečetla jsem si tento článek http://www.womenshealthmag.com/weight-loss/80-10-10 a prostě se mi to nezdá. Přijímat hodně cukrů na úkor bílkovin a zdravých tuků. I když je to byť neustále z ovoce. Já se držím hesla, všeho moc škodí... a tady už je to moc... na mě :) Snad ti to dlouho vydrží :) A snad ti to pomáhá. Já si to jen v dlouhodobém časovém horizontu nedokážu představit. :)))

    OdpovědětVymazat
  31. To je v pořádku, číst to nemusíš, to je jasné:D Zas tak drahé to není, jm hodně banánů, jelikož mají docela dost kalorií a zasytí. Tak každému sedí něco jiného. Co se týče bílkovin, tak většinou o víkendech jím víc luštěnin a zeleniny, ono přesne 80% procent sacharidů nedělám, dejme tomu tak 70-75%. Děkuju za podporu:) Mám teď mnohem víc energie a lepší trávení. Já jedu zatím tepr od začátku roku, ale na youtube je třeba Freelee the banana girl, která takto jí už 5. rokem a sní i okolo 30 banánů denně.

    OdpovědětVymazat
  32. Hlavně, že je to zdravé :) Tak ať se to daří :))) 30 banánů si nedovedu představit :D by mě snad i zabilo :D

    OdpovědětVymazat
  33. Enn v tom máš pravdu, že tělo se s každou makroživinou vypořádá jinak. Např. v paleu se upřednostňují B aT na úkor S. S tím, že B jsou stavební látky pro svaly a pokud tělo nemá dostatek S, dokáže si je z bílkovin přeměnit. Tuky tělo zasytí a dodávají energii. Ne že bych paleo schvalovala. Jsem zastánce vyvážené stravy,kde jsou zastoupeny všechny makroživiny. Ovšem pokud jíš spoustu S na úkor B a T,tělo strádá, chybí mu B neboť ty s i nedokáže vyrobit a chybí mu zdravé ruky. Nadbytek S tělo zpracuje na tuk a uloží. Vit. A,D,E,K jsou rozpustné v tucích, takže je docela možné, že tělu chybí i základní vitaminy.
    No nicméně zřejmě ti to vyhovuje, ale určitě bych nedoporučovala se takto stravovat dlouhodobě.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář :)