Sušená syrovátka versus syrovátkový protein

Často dostávám dotazy ohledně syrovátky, ve kterých se mne ptáte na použití. Ptáte se k čemu je syrovátka dobrá, zda vám pomůže zhubnout a jak se aplikuje. Na všechny tyto otázky už zde odpovědi máme, kdo je nenašel na této stránce, určitě si je může kdekoli vyhledat. Problémem spíše je, že mnozí ze začínajících nechápou rozdíl mezi sušenou syrovátkou a syrovátkovým proteinem. A mylně si myslí, že když si koupí tu z obchodu za pár desítek korun, nesmírně na tom vydělají a ušetří spoustu peněz. Ale pozor...

Sušená syrovátka, kterou koupíte vesměs ve všech potravinách je opravdu velmi levná. Odhaduji, že půl kilový balíček stojí kolem 30-50 Kč. Syrovátka jako taková má spoustu pozitivních účinků na tělo při vnitřním i vnějším použití. To je pravda. Dodá tělu dost různých minerálů a látek, avšak mnozí z vás nekupují syrovátku za účelem koupele nebo pleťové masky, ale kvůli tomu, aby vám pomohla ve vaší cestě za lepší postavou. V tomto případě je tedy velmi "nebezpečné" obyčejnou sušenou syrovátku používat, jelikož se nesmírně liší od potřebného a složením kvalitního syrovátkového proteinu, jehož cena se už i za půl kilové balení pohybuje někde jinde a stojí i několik set korun.

Abyste podpořili svou svalovou hmotu, zcela určitě už jste se někde dočetli nebo zjistili, že je zapotřebí mít ve stravě dostatečný přísun bílkovin. Dívali jste se už někdy na složení těchto dvou produktů? A pochopili, jak moc se složením liší?

Sušená syrovátka obsahuje v rozmezí 10-30 % bílkovin. Zbytek vesměs tvoří pouze sacharidy. Když jsem posledně v obchodě zjišťovala hodnoty tohoto výrobku u různých prodejců, zjistila jsem, že sacharidy tvoří 65-90% veškerého obsahu. Při použití konzumuje tedy převážně sacharidy.

Syrovátkový protein, ten, který se dá koupit ve specializovaných sportovních obchodech a povětšinou jen na e-shopu, má tyto hodnoty naprosto opačné. Sacharidy tvoří pouze 10-25% výrobku, někdy dokonce žádné. Bílkoviny jsou v takovém proteinu obsaženy ze 60-95%. Při použití konzumujeme převážně bílkoviny. 

Pokud vaše strava z hlediska bílkovin pokulhává, určitě zkuste popřemýšlet o vylepšení a překopání vašeho jídelníčku, případně svou situaci vyřešte koupí proteinu. Protein je v tomto případě skvělým doplňkem stravy, můžete si vybrat z několika příchutí a díky němu vyřešit i časovou tíseň při chystání snídaně či svačin. A snad vám bude, stejně jako mně, skvělým pomocníkem pro zachování svalové hmoty, na které tak usilovně pracujeme za účelem rychlého metabolismu a tedy i rychlého spalování.

Bílkovinu ale potřebujeme nejen na růst a zachování svalové hmoty. Téměř všechno v našem těle se skládá z bílkovin. Všechny buňky, tkáně, kosti, vlasy, kůže, nehty, vnitřní orgány, krev,... 

Více se o bílkovinách, o jejich dopadu na zdraví při nedostatku, o tom, jaké bílkoviny jsou ve stravě postradatelné a které nikoli, můžete dozvědět ve stručně a srozumitelně sepsaném dokumentu od paní doktorky Škopkové.

stáhnout dokument o bílkovinách

7 komentářů:

  1. Bezva na ujasnění pro ty, kteří v tom mají zmatek. ;)
    Nicméně se mi docela líbí argumenty některých lidí, jak je ten protein šíííleně drahý, přitom když si to člověk spočítá, tak v konečném výsledku to ani tak drahá záležitost být nemusí. :))

    OdpovědětVymazat
  2. Pěkný článek :) syrovátku jsem si taky kdysi kupovala, protože jsem někde četla, že je na hubnutí a ono prd :D naštěstí jsem se s ní mírnila a i když mi chutnala, tak jsem ji přestala pít..proteiny nepiju, protože jich mám až nad hlavu z jídla a nic se nemá přehánět...aspoň ušetřím :)

    OdpovědětVymazat
  3. Dobrý večer,

    děkuji za informace a mohu se dále poptat, jaký je hlavní rozdíl do kvality či použití mezi syrovátkovým koncentrátem a syrovátkovým izolátem?
    Máte s tím někdo praktickou zkušenost.

    Noemi

    OdpovědětVymazat
  4. Noemi: http://mojetelo.blogspot.cz/2013/04/protein-na-hubnuti-jak-se-to-vezme.html

    OdpovědětVymazat
  5. chtěla bych jenom poradit těm, co užívají hojně proteinový prášek adr., kde je fajn a levný: jagr-sport levné proteiny
    kilo sojového proteinu natural zde vyjde 229,- :)

    OdpovědětVymazat
  6. A co takhle čerstvá syrovátka, která mi zůstane po výrobě sýru? Ta má kolik syrovátkového proteinu ? Mě se to zdá jako přírodní produkt a co je pčárodní je tělu nejbližší. Děkuji za odpověď

    OdpovědětVymazat
  7. Ahoj Nikki, znas tohle? mne se zda, ze nejlepší je konopný protein, obsahuje komplexní aminokyseliny a je bez jakýchkoli přídavných látek, čistě přírodní produkt. Mne chemie desi. Posilam jeden pekny odkaz (chvalu hemp proteinu:) http://www.fitstep.com/nutrition-and-supplements/supplement-articles/hemp-protein-review.htm
    Treba pisni, co na to rikas. Mej se hezky, Helena

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář :)