Není kalorie jako kalorie

To bychom nebyly my ženy, abychom se vesměs všechny alespoň jednou v životě nestaly pečlivými matematičkami v oblasti kalorií. Některé více, některé méně. Ale zcela určitě jsme si všechny alespoň jednou vyzkoušely jaké to je, počítat kalorie, sledovat energetickou hodnotu výrobků, a vsadím se, že ačkoli to některé z vás možná už dnes nedělají, tedy kalorie nepočítají, čas od času vám očko stejně zabrousí do tabulky na výrobku, abyste se přesvědčily, jak je na tom ta či ona bašta. Patřím sem i já sama. 

Tento příspěvek nebude o tom, zda je oukej počítat či nepočítat kalorie, to je každého věc a mně osobně to v začátcích se stravou nesmírně pomohlo, ale budeme se spíše zajímat o to, zda jde opravdu jen o kalorie, které si denně dopřáváme. Já osobně totiž zastávám názor, že i když je pro každého z nás na konci dne celkový a tedy i konečný počet kalorií zásadní a množství kalorií má vliv na váhu, ať již chcete zhubnout či přibrat, daleko důležitější než počet kalorií vidím v jejich kvalitě.

Chceme-li ve světě fitness dosáhnout opravdových výsledků a chceme-li být zdraví a udělat pro naše tělo to nejlepší, pak je nutné pochopit, že daleko větší efekt pro naše výsledky je konzumace kvalitních kalorií. Kvalita kalorií spočívá v tom, zda obsahují zdravé tuky, bílkoviny, sacharidy, vitamíny, vlákninu, zda mají zkrátka pro naše tělo určitý prospěch. Tělo si totiž s kvalitní kalorií umí poradit mnohem lépe. Pokud tělu dopřáváme nevhodné potraviny, pak se není čemu divit, když taková žena i za předpokladu, že toho moc za celý den nesní, nemůže být fit a zdravá - neodpovídá tomu totiž kvalitní strava. Čas od času nám samozřejmě čokoláda, slané krekry nebo bílé pečivo neublíží, ale to pouze za předpokladu, že ono kvalitní stravování převládá (ideálně 80:20) ☺ 


Určitě na to nezapomínejte a sáhněte si do svého svědomí, zda přeci jen tohle není určitá "brzda" v cestě za vašim cílem. Denně cvičíte, hlídáte si kalorie... ale výsledky tomu po dlouhém snažení neodpovídají. Téměř vždy to má na svědomí jídelníček. A nemusí za něj hned množství. Kvalita je v tomto případě více než kvantita.

Určitě by vám pomohl v uvědomění si podstaty kvalitního stravování také článek, který jsem věnovala clean eating. Ani já nejsem schopna jej dodržovat na 100%, ale nezapomeňte, že je vždy lepší vytřískat ze všeho maximum, než vůbec nic. A pak ani ty malé sladké hříchy v jídelníčku nebolí


N.

4 komentáře:

  1. O clean eating se taky snažím :-) Nakupuju většinou jen ty základní suroviny a všechno dělám doma - dělám si musli, peču chleba a jiné pečivo, máme domácí lučinu. A je to super :-) Občas sice zhřeším a dám si něco "nedietního", ale prostě to beru tak, že vím, že si to můžu dovolit :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Taky se snažím převážně o clean eating, omezila jsem některé mléčné výrobky a jím maso jen 1x týdně a cítim se lépe, než když jsem je jedla. Hezký článek :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Dřív jsem kalorie počítala, hlavně abych se zorientovala, teď už nepočítám, vím jak by měly jednotlivé chody vypadat a snažím s ejíst co nejvíc kvalitních surovin :) přesně jak je tu psáno, kvalita je tu více než kvantita

    OdpovědětVymazat
  4. Klidně si můžu udělat domácí, docela kalorickou večeři a nepřiberu. Ale když si udělám instantní nudle, které mají asi třetinu kalorií, co večeře ze základních surovin, přiberu.... Chemie:-/

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář :)