Úvaha: Mléčné výrobky aneb pro někoho nepředstavitelné nepochopení

Na jedné FB stránce, která se zabývá zdravým životním stylem a cvičení, tuším 30 denní výzva, se objevil před dvěma týdny dotaz, zcela nevinný dotaz, na který se dalo zcela jednoduše odpovědět. Máte rádi mléčné výrobky? Které? Člověk jako já měl v úmyslu přijít a napsat "Ano, mám, a chutnají mi téměř všechny." Když si ale člověk prohlédl diskuzi pod tímto obyčejným dotazem, raději ze svého záměru ustoupil, aby se vyhnul válce, která mezitím v komentářích propukla. O co šlo?

Šlo vyloženě o sraz lidí, kteří nepřenesli přes srdce, že si někdo dovolí jíst mléčné výrobky a pít kravské mléko. Ano, šlo o příznivce veganské stravy. Aby bylo jasno, jaký směr si ve své životě člověk vybere je čistě na něm. Nemám absolutně nic proti veganům. Nemám absolutně nic proti nikomu, kdo si vybere svůj styl stravování a styl, který mu maximálně vyhovuje. Ale mám opravdu jakési výhrady vůči lidem, kteří jsou svým přesvědčením o stylu své stravy posedlí a dělají tak ostudu těm, kteří si ve jménu právě veganů žijí po svém. Posedlí vegani totiž mají nutkání přesvědčovat druhé o opaku toho, proč to dělají špatně a dokonce si dovolí morálně soudit. Takže ona válka mezi těmi, kterým mléčné výrobky problém nedělají a kteří je zarputile odmítají, vešla do takových rozměrů, že se kvůli blbému mléku začali lidi i urážet. 

Lidé posedlí veganstvím argumentovali svým přesvědčením, že jsme jediný živočišný druh, který pije mléko jiného živočišného druha. Lidi milující kravské mléko zase argumentovali tím, že jsme jediný živočišný druh, který dělá spoustu jiných věci než ostatní živočišné druhy - tepelně upravujeme maso (například). Přišel další argument ze strany posedlých veganů, kteří tvrdili, že kravské mléko může za spoustu zdravotních komplikací. Lidé milující kravské mléko to odsouhlasili, může se stát, ale zároveň podotkli, že jen proto, že někdo má problém s pitím kravského mléka, neznamená to, že tyto problémy musí provádět i zbytek lidí světa. Jen proto, že je někdo alergický na jahody, přestanu je jíst? Jen proto, že by někdo po konzumaci ořechů začal bojovat o život z důvodu alergie, přestanu je já jíst? Jen proto, že někomu mléko nevyhovuje a cítí se bez jeho požívání lépe, znamená to, že já jej přestanu pít?

Ať se jedná o jakoukoli skupinu, která vyznává svůj styl stravování, prosím, dvakrát se rozmyslete, zda budete násilně vnucovat své přesvědčení těm, kteří o to nestojí. Vegani se v tomto případě neukázali v příliš příjemném světle a kazili tak vjem na celou skupinu, jejichž příznivci si prostě jedou v soukromí to své a nikomu se nevnucují. Je jedno, jestli baštíte kravské mléko, je jedno, zda vyznáváte vegetariánství, je jedno, zda věříte na dělenou stravu, je jedno, zda jste nadšeni vyloženě ze samé syrové stravy, může zde být i někdo, kdo vám bude tvrdit, že člověk by měl jíst to, co jej v jeho regionu obklopuje, že takové potraviny a strava jsou pro něj nejpřirozenější, makrobiotici, vitariáni - ti všichni mají svá přesvědčení. Vyberte si z toho, co chcete, ale nemučte ostatní tím, že pokud někdo druhý vyznává něco jiného, je tím pádem něco méně, než vy. Tohle není fér. Tak jako je veganství v jistých směrech prospěšné, je také v jistých směrech nedostačující a vede ke zdravotním komplikacím z důvodu nedostatku minerálů a vitamínů, které tělo potřebuje, ať se to někomu líbí nebo ne (zase tak jednoznačně zdravé asi nebude nic, co?)

A ještě jeden poznatek ode mne na závěr. Pohanka je známá jako velmi zdravá a pěstuje se v českých zemích již od 12. století. Její benefity ve zdraví se nedají evidentně popřít, ale řekněte mi, chce tuhle pro mnohé super zdravou rostlinu moje tělo, když ji už několikrát krátce po požití vyzvracelo? Ne. Děkuji. Raději si jdu udělat mléčný koktejl z kravičky ze kterého mám fakticky potěšení. ☺

PS: Ne že se mi budete v komentářích hádat. Jde jen čistě o mou úvahu a názor na posedlost určitým stylem a vnucování jej těm druhým, kteří o to nestojí. Argumentovat můžeme o výhodách a nevýhodách všech stylů stravování donekonečna. Pokud máte rádi ten svůj, jsem ráda, že jste našli, co vám vyhovuje ☺

45 komentářů:

  1. Nikki krásně sepsáno, někdy mi až spadne brada nad tím, co dokáží lidé v diskuzích použít za argumenty! Ať si každý baští co mu chutná a nevnucuje to ostatním :)

    OdpovědětVymazat
  2. Někdy je lepší diskuze nečíst, protože se zvrhnou v žabomyší války.
    Jinak já mléko piji a mám ho ráda. Ačkoliv jsem četla článek, že pití mléka zvyšuje riziko rakoviny (prý v Asii lidé mléko nepijí, proto mají mnohem menší výskyt rakoviny). Dokud to není podložené vědecky, nevěřím tomu. A opravdu nemám ráda vegetariány nebo vegany, co mi nutí svůj životní styl (a že někteří jsou opravdoví sobci, když např. kojí a prostě jsou jen na zelenině - vždyť to miminko nemá všechny živiny, co by mělo mít, nehledě na to, že je věčně nafouknuté a trpí nadýmáním).

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj, ako vegánka ďakujem za článok. Máš úplnú pravdu, niektorí vegáni už nevedia čo od radosti, tak sa z nich stávajú podobne útočiaci mäsožravci, len opačným smerom :) V živote sa často stretávam s ťažkým útočením (niekedy až veľmi agresívnym, na môj vkus) na náš štýl stravovania (aj manžel sa snaží) ale nepáči sa mi ako "ťažko zarytí" vegáni dokážu útočiť na všetkožravcov :) V živote by ma nenapadlo sa niekomu starať do stravovania je to jeho osobná vec, ak sa niekto spýta slušne, pekne vysvetlím, poradím, ale presviedčať niekoho o mojej pravde vôbec nemá zmysel, každý má sovju hlavu a keď je mu vyhovuje stravovanie také aké má a je spokojný, netreba sa starať, útočiť, presviedčať. Vegánskym spôsobom sa dá krásne žiť, len si treba čo to aj študovať o výžive, vitamínoch a pod, aby to nevhodným spôsobom nepoškodilo telo (ale to už myslím platí pre všetky spôsoby stravovania :)) Pekný deň

    OdpovědětVymazat
  4. Super článek!
    Já nevím, možná v něčem kravské mléko je špatné, viděla jsem spousty filmů.. ale prostě mně chutná, a nějaké mandlové mléko ho nemá absolutně ŽÁDNOU šanci ho nahradit.
    A taky, to je se vším. Třeba já (i spoustu dalších žen co čtou třeba tvůj blog) nejím smažené věci. Ale nikomu nevnucuju aby je taky nejedl, když to kamarádům chutná (jako třeba včera ve 2 ráno v noci) tak jim to nebudu přece zakazovat ne, nejsem magor.

    OdpovědětVymazat
  5. Přesně tuhle diskuzi jsem četla...jsem veganka(ačkoli ne dlouho, teprve něco přes měsíc), a (nejen) tahle debata mě dovedla k tomu, že jsem zcela upřímně začala mít z ostatních veganů strach...Abych to uvedla na pravou míru - sama jsem přesvědčená, že veganství je do budoucna asi jediná udržitelná cesta, ale rozhodně to nikomu necpu, nikoho nesoudím a už vůbec se do nikoho agresivně nenavážím, na tohle si prostě každý člověk musí přijít sám. Tímhle způsobem dělají všem ostatním jedině ostudu a už se potom vůbec nedivím tomu, že se člověk často setkává s názorem "Jo, ty jseš jeden z těch fanatiků (v jejich očích už vegan=fanatik), to kdybych věděl, vůbec se s tebou ani o ničem nebavím." Bohužel ale tyhle spory neprobíhají jen mezi nimi a "masozřavci", ale napadají ostatní vegany...v posledním týdnu jsem se na Facebooku dozvěděla takových věcí, že nebýt opravdu 100% přesvědčená o tom, že to co dělám je správné, tak už se na to všechno snad radši vykašlu, protože nakonec skončím v očích běžných lidí jako fanatik, a v očích veganů jako (několik sprostých slov, viz jedna z diskuzí), protože se aktivně neúčastním všech jejich radikálních akcí. Věřím a doufám! že takovýchhle extremistů je menšina, a je o nich vědět jen díky tomu, že se oproti nám ostatním tolik ozývají...jestli ne, tak je mi z toho opravdu dost smutno :(

    OdpovědětVymazat
  6. palec nahoru, taky nemám ráda ty bumprdlíky, kteří vnucují názor ostatním, nejedí maso? Nejedí mléčné produkty? Nejedí zeleninu? Jejich věc...já si dám od všeho trochu :)

    OdpovědětVymazat
  7. Monica: moc děkuji za milý komentář, vidím to stejně jako ty, Každého věc, jak se stravuje, ale proč hned útočit... ono tohle se neděje jen ve stravování, ale často to vidím i v samotném cvičení... někdo vyznává fotko, někdo cvičení doma a už je válka a urážky... ať si přece každý jede tak, jak mu to vyhovuje a pokud tobě vyhovuje veganství, tak je to supr a o to víc mě pak mrzí, když čtu tady tyhle konverzace a diskuze a lidem jako ty, to pak nesmírně ubližuje, protože si vás pak spousta lidí háže do jednoho pytle... je to strašná škoda.

    OdpovědětVymazat
  8. Ja osobne som milovník mlieka. Vypijem i niekoľko pohárov denne. Je súčasťou môjho sveta, milujem ho, ale ak mi aj niekto povie, že mlieko neznášam, tak to väčšinou zvediem na niečo v zmysle - koľko ľudí, toľko chutí :) Netvrdím, že som sa občas nesnažila ľuďom trochu vstúpiť do svedomia (pokiaľ ide o mastné výrobky, denno-denné pitie coca-coly alebo jedenie hamburgerov), ale nikdy to nebolo v zmysle - môj životný štýl je najlepší, väčšinou som im len povedala, v čom sa môj život zlepšil, keď som z jedálníčku vyradila tie vyslovene nezdravé vecí :) Ide len o životné presvedčenie a je len na nás, ako chytíme naše životy za pačesy. Je mi ale ľúto, že niektorí ľudia majú pocit, že len ten ich názor, ich životný štýl, ich život celkovo, je dokonalý a správny :) Krásny článok, palec hore ;)

    OdpovědětVymazat
  9. Nikki pekný článok, moc ... podobný pocit som mala minulý týždeň ked sa v jednej FB skupine o vegánstve objavil príspevok v zmysle či nie je jedenie masa,a živ.výrobkov vratane mlieka, vajec a i. so súčasným študiom veteriny pokrytectvo? Týka sa ma oboje - od narodenia do svojich 9rokov som bola vegetarianka, dnes si rada dam ryby, hydinu a mliecne výrobky a necítim sa ako pokrytec, milujem zvieratá, vadia mi podmienky v akých sú chované ako sa s nimi zachádza a preto sa u nás doma snazíme nakupovat taketo výrobky od známych a nepodporovat komercne chovy - vajíčka máme od tety z jej volneho chovu sliepok, nakupujem bio jogurty z ovcieho a kozieho mlieka v podnikovej predajny danej farmy a pod.Maso jem sporadicky raz dvakrat do týždna, lebo mi to tak staci. Myslím že by sme sa mali vzájomne tolerovat a nevnucovat nikomu svoje názory, pretože to ma len presne opačný efekt. Vegetarianov aj veganov, ktorí vedia o danej problematike vela mnohí velmi vela obdivujem a preto navstevujem aj ich stranky lebo su pre mna inspirujuce:-D

    OdpovědětVymazat
  10. Nikky, nemám vlastní zkušenost, ale sdílenou, kdy moje sestra nakoukla do veganské skupiny na FB s tím, že by se chtěla obohatit o nějaké jejich recepty na koláče, buchty a tak. Hned na úvod napsala, že je masožrout, ale ráda do své stravy vnese i recepty "odjinud" a bude ráda, když ji zasvětí. Slétli se na ni jako slepice na flus, jak si vůbec dovoluje něco takového napsat natož se k nim hlásit do skupiny, když jí maso, div ji nevymítali. Prostě banda netolerantních a fanatických jedinců, kteří nesnesli, když se někdo odlišoval. Podle mě by to chtělo trochu tolerance, která ale těmhle lidem dost často chybí, protože dle nich jen ta jejich cesta je správná. Je to smutné. Jak se můžeme tolerovat lidsky, když nejsme schopni tolerovat individuální stravovací návyky????

    OdpovědětVymazat
  11. Ardanven: moc díky za komentář, vidíš, sama jsi viděla, co někteří svedou :( je to smutné a přesně jak píšeš, pak jsou lidi, kteří se na vás na všechny budou dívat jako na fanatiky :( Já vím, že tomu tak není ... že je to o lidech, proto jsem se vlastně do diskuze vůbec nepouštěla. A pokud svému stravování věříš, co může být pro tebe lepšího? Nebo jak to říct... když se člověk najde a cítí, že je to správně... je to supr :)

    OdpovědětVymazat
  12. Yanna: :( to je přesné ten konec. ale smutné. jako by ten, co to dělá jinak, byl nositelem moru nebo co :(

    OdpovědětVymazat
  13. Nikki - v prvom rade moja skúsenosť. Mala som istý čas problém s mliečnymi výrobkami, podľa lekárov som na mliečne výrobky alergická.. dala som si 2 mesiace prísnej diéty a úplne som sa im vyhýbala, potom som sa postupne začala vracať k mliečnym výrobkom - ale zdravým. Vyhýbam sa "blbostiam", radšej si dám acidko, cottage, nejaké kvalitnejšie syry, ovocný shake z mlieka.. a div sa svete, už žiadne problémy nemám ;)

    Inak super článok, som rovnakého názoru.. každý máme iné postoje, iné priority a každému aj chutí niečo iné, nie je dôvod, aby sme druhým vnucovali to, čo sa nám zdá správne.
    Rada ľuďom poradím, čo a kedy jesť, ako si vyberať potraviny, aby boli zdravšie, ako v jedálničku nahradiť niektoré jedlá zdravšími - ale iba vtedy, keď o to sami majú záujem.

    OdpovědětVymazat
  14. Diskuzi jsem nečetla, ale tvůj článek a můj názor ano, souhlasila jsem do doby než píšeš o nedostatků vitamínů a minerálů u veganů - to nemusí být pravda, pokud toho dotyčného ten styl stravování zajímá a vyhovuje mu, tak si dokáže zajistit ze stravy všechno, problém bývá s B12, ale i to se dá, jednak tělo když máš čisté střeva, tak si ji umí samo vyrobit. Jsem zastánce toho, aby si každý jedl co mu vyhovuje.
    MMch nedávno o tom psala jedna blogerka, které se zhnusil styl paleářů protože se chovali zrovna tak jako vegani asi tady na té diskuzi co jsi četla.
    Tak a jdu si to přečíst:-) , třeba se něco zajímavého dozvím:-)

    OdpovědětVymazat
  15. Krásně sepsáno, bohužel, o tom je život, takové "hádky" jsou denním chlebem. Já mléčné výrobky naprosto miluji a nemohla bych bez nich být. Každého věc, co mu chutná a vyhovuje.

    OdpovědětVymazat
  16. Radka: ano, určitě, nemusí to být pravda, ale může :) Ona se jedna milá diskuze zvrhla i na FB přímo :D Pokud si někdo umí zajistit dostatek vitamínů, pak je samozřejmě z kola ven. Já naopak vím, kolik lidí se neumí ani běžně normálně stravovat a pokud se někdo shlídne v jakémkoli stylu stravování a nezjistí si informace, jak se třeba díky nějakým vitamínům, které chybí ve stravě, vyhnout, tedy jeho nedostatku, pak zdravotní komplikace hrozí. Ale to je stejné jako u jakéhokoli "vyznání" stravy. I člověk "všežravec" mám-li to tak říct, často nedokážu a neumí zajístit tělu veškerý zdroj příjmu vitamínů a minerálů. Chce tp být v tom onom odvětví mít hodně nastudováno a vědět. Ať se jedná o makrobiotiku, vegetariásntví, veganství a jiné "styly".

    A jdi si počíst :D

    OdpovědětVymazat
  17. Nikki nenašla jsem to, asi jsem slepá.
    Víš já se setkávám, že ten kdo se věnuje nějakému výživovému stylu, tak má dost nastudováno, ale máš pravdu, že lidi jsou různí a jsou i tací co slepě následují někoho v nějakém stylu a nic si nezjistí a to vlastně není jen o výživě, ale o všech možných tématech. Hold lidi no.:-)

    OdpovědětVymazat
  18. Moc hezky napsáno, můj názor je, že všeho s mírou. Ono by se to s tím mlékem a vůbec živočišnými produkty nemělo asi moc přehánět. V době, kdy jsem byla tlusťoch, jsem jedla velmi málo bílkovin. S nástupem zdravého stravování a redukčního režimu jím naopak bílkovin hodně. Asi až moc.A ono jíst každý den maso, nějaký sýr, tvaroh, vajíčka a mít vlastně živočišnou bílkovinu skoro v každém jídle (kromě pár výjimek, kdy si dám luštěniny, sóju, tofu nebo syrovátkový protein) taky není úplně v pořádku - snažím se ubírat.....

    OdpovědětVymazat
  19. Ahoj, s tvým článkem musím souhlasit. Spousta příznivců "alternativního stravování" opravdu asi velmi ráda vyvolává konflikty, ale ono je to oboustranné. Jakožto vitariánka se zase setkávám s útoky z řad masožravců, prostě blbci se najdou všude. Přitom každý logicky uvažující člověk musí uznat, že k tomu "svému" stravování si musí každý dojít sám, individuálně a nejlépe empiricky. Nejsme přeci stroje, abysme jezdili na stejný benzín. =)
    Myslím si, že nedostatek vitamínů a minerálů si může vypěstovat kdokoli, kdo nejí dostatečně pestře - ať už jí nebo nejí maso a ostatní.
    Jídlu zdar!

    http://tucnak-romantik.blog.cz/

    OdpovědětVymazat
  20. Radko, vydrž najdu ti to :) dám to do dalšího komentu :)

    Jani: já nejsem vůbec masovej typ, chci říct, někdo je na mase opravdu závislý, mně stačí tak jednou do týdne, ale mléčné výrobky mám denně, bez toho být nemůžu a ani nechci :) a jelikož jsme všežravci, měli bychom si umět najít jakési vyvážení... všeho moc a všeho málo škodí (i když taky, jak kdy, jak u koho, je to občas velmi individuální), jinak doufám, že se ti dobře daří :)

    Mivi: díky za komentář, s těmi vitamíny máš recht, jsem to psala někde o nějaký komentář výš, s tím se prostě potýká jakýkoli styl stravování, akorát nechápu, že někdo věří, že je to blbost. Prostě chce to mít hodně nastudováno aby člověk věděl, o které zásadní vitamíny třeba svým přístupem příjde a doplnovat je. Není nic lehčího :) a s těmi masožravci tě chápu, mám jednoho doma a taky nechápal, že mi stačí maso jednou týdně :D jsem mu začla cpát brokolice a květák a zmlkl :D pochopil, že každý máme to svoje a měli bychom se respektovat :)

    OdpovědětVymazat
  21. Ok,dĕkuji:-). Mĕ se po mase v současné dobĕ zvedá žaludek a tak ho moc nejím, mleko tedy nepiju a nejím mléčné výrobky a to proto, že mĕ zahleňuji a strašnĕ nadýmají, ale pokud by nebylo nic jiného, tak bych to klidnĕ snĕdla. Zbožňuji ořechy a zeleninu, tíhnu k vitariánství hodnĕ, ale nevnucuji to nikomu, jídelníčky dĕlám racionální nebo dle přání..

    OdpovědětVymazat
  22. tak Radko mrkněte :) https://www.facebook.com/photo.php?fbid=577925655582156&set=a.530290583678997.1073741828.530288693679186&type=1

    snad se vám to podaří otevřit :)

    jinak k tomu masu, je jasný, že když je někomu z toho vyloženě blbě, tak proč by to měl do seve cpát, že jo. můj bratr má žaludeční reflexy po zelenině a to nepřeháním. jednou mu můj otec položil na stůl tisícovku a řekl sněz to rajče a je tvoje. Bratr to prostě nedal, nadávil se hned, jakmile to rajče strčil do pusy... moje mamka zezelená, jakmile ucítí kopr, který já absolutně miluju :D Prostě jakmile to tělo nechce, tak ho nikdo neoblbne a tělo to dá najevo. Pokud vaše tělo nepotřebuje maso a mléčné výrobky, tak je to také bez komentáře. No, my dnes měli na oběd maso (kluci) a já sýr, tak si vemte, jak moc maso taky k životu potřebuji :D nebudu říkat, že ho nejím vůbec, protože občas cítím, že má tělo po mase, vyloženě po mase absťák, ale zase závislá na mase nejsem, ale na těch mléčných výrobcích fakt jo :D a bez následků na zdraví, takže vyhýbat se jim by bylo spíše z morálního hlediska vůči zvířátkům a to zase prostě neumím. Možná ani nechci, nevím :) no tak se podívejte na "kvalitní" diskuzi. Bylo mi líto, že si tam lidi nadávaj do telat apod. Kde jsme?

    OdpovědětVymazat
  23. hm, jednou tykám, pak vykám :D omlouvám se :D

    OdpovědětVymazat
  24. Niki, tvůj blog čtu pravidelně, ale nejsem moc "komentovací typ" :) Ačkoli teď ti musím napsat, že jsi se naprosto všemi názory v tomto článku shodla s těmi mými. Na příspěvek ve skupině jsem narazila, ačkoli nejsem členem, a docela jsem se nejdřív bavila, když jsem to četla. O chvíli později mě to začalo mrzet. Je fakt smutný, kvůli čemu se dokážou lidi takhle pohádat. Jestli bude třetí světová, tak kvůli jídlu! :D
    Hezký den přeji :)

    OdpovědětVymazat
  25. Terezko, díky za komentář :) 3. světová kvůli jídlu ... :D to je doslovný :D člověku je nakonec z toho ale pak fakt smutno...

    OdpovědětVymazat
  26. Já tvrdím, že aby člověk mohl soudit stanovisko druhé strany, musí si vyzkoušet, co druhá strana tvrdí, aby mohl posoudit svůj i jiný přístup a na základě obou zkušeností si udělat vlastní názor.
    Přidám i trochu osobních zkušeností:
    Já byla na mléčných výrobcích závislá, doslova. Nejedla jsem skoro nic jiného a měla jsem ohromné zdravotní problémy. Vlasy dole, kůže v příšerném stavu, neustálé hnisavé infekce. Po vysazení laktózy všechny zmíněné problémy ustaly, přestože mi nikdy nebyla prokázána intolerance! Máti mě vždy litovala a myslela si, že jí mléko nic nedělá. Pila ho jen občas, sem tam nějaký mléčný výrobek. Občas ale trpěla na průdušky a byla velmi zahleněná - jako normální člověk. Po vysazení smetany do kávičky problémy ustaly. Myslím, že si spousta lidí myslí, že je permanentní zahlenění normální stav, ale vůbec to tak není. Chtělo by to vyzkoušet pár týdnů bez mléka a možná by mnoho lidí zjistilo, že je jim daleko lépe, bohužel laktóza je dnes úplně ve všem. Opravdu, dokonce i v pečivu, balíčku ořech s příchutí....

    OdpovědětVymazat
  27. Moc hezky napsáno! (mimochodem film byl super:)) moc se mi líbil, dívala jsem se včera)

    Já zase vždycky ztrácím nervy u fitness diskuzí, kde mě většina lidí naprosto odsuzuje do pekel za to, že při hubnutí či zpevňování postavy konzumuji mléčné výrobky každý den. Prý se to nesmí a jen se po tom tloustne:D No jako sbohem, to už bych nemusela jíst vůbec nic, jelikož maso mi až tak moc nechutná, stačí mi k obědu. Ať si každý jí co chce a necpe to ostatním:)) Maximálně jako inspiraci...ne všem vyhovují stejné druhy potravin, že jo:X

    Já jím mléčný výrobek ráno (40g cottage), odpoledne (buď normální sýr - mozzarella, eidam, mascarpone.., nebo opět cottage 70g, nebo linessa cheese/lučina 40g) i večer (tvaroh) a rozhodně mi po tom není blbě. A pokud to u hubnutí není ideální..to mám s prominutím žrát obilí a luštěniny s vločkama od ráno do večera, jak mi bylo doporučeno? Ne díky:D myslím, že selský rozum každého jedince by měl v tady takových situacích vítězit..a už jsem se zas vztekla:D

    OdpovědětVymazat
  28. Nikki to je v pohodě, taky vykotykám:-).
    Plně s tebou souhlasím a když ti to vyhovuje je to v pořádku. Jen dej pozor po těhu a kojení na nadbytek vápníku on totiž paradoxně, když ho má tělo hodně tak ho nevstřebává a rovnou vyloučí a pak si bere vápník z kostí a zubů, může vzniknout nepoměr mezi vápníkem a hořčíkem a pak většinou se to odrazí škubáním svalů a nervů ( třeba tik a škubání v očním víčku) nebo křečemicož je častý problém.
    Tak jdu to zkouknout, snad se podaří :-) Nejsem fejzbůková :-)

    OdpovědětVymazat
  29. Iva: jsem ráda, že se film líbil :) jinak jsem zjistila, že diskuze v dnešní době může být klidně o čemkoli, on se vždycky najde někdo i u úplné prkotiny s názorem, který z tebe udělá chodící nestvůru :D

    OdpovědětVymazat
  30. veganství se mi strašně líbí a ráda, bych se k němu jednou dostala, ale zatím si nedokážu odpustit můj milovaný cottage a gervais :)

    OdpovědětVymazat
  31. Zajímavé zamyšlení, Nikki.
    Mám ráda Tvé články... líbí se mi, že nikomu nic nenutíš a nic netlačíš na sílu. A to je přesně i můj názor... ať si každý dělá, co se mu chce a co mu vyhovuje.....ALE ať to PROSÍM nenutí ostatním.
    Tolerance - to je slovo, které mě v takových případech napadá asi jako první. Žij a nech žít - asi to také vystihuje tuhle přihlouplou diskusi. Naštěstí jsem ji neobjevila, protože by mi z ní bylo asi úzko a smutno. Mrzí mě , když jsou na sebe lidi tak odporní kvůli "hovadinám". Pokud to mému tělu nedělá dobře, tak to do něj necpu...ale otravovat tím další lidi a nebo dokonce nadávat a urážet někoho jiného jenom kvůli tomu, že to nemá stejně jako já??? WTF (promiň, Nikki... vím, že sprostě ne...ale tohle mi hlava nebere).
    Taky nejím všechno, protože mi to nedělá dobře...třeba česnek....ale nikomu neberu to, že ho jí...a rodině normálně připravuji jídla s česnekem. Jen si pro sebe jednoduše oddělám trochu bez. I recepty si upravuji dle svého. A mléčné výrobky jím, hrdě se k tomu přiznávám a je mi jedno, co si o tom myslí jiní lidé. Neříkám, že jím všechny, to teda rozhodně ne...ale bez tvarohu, cottage cheese, mozzarellky, tvarůžků, parmazánu, Leerdameru, žervé, zakysané smetany a bílého jogurtu bych to nebyla já :-) Ale mám ráda i tofu, sojové kostky a sojové mléko. Joo, maso jím taky :-)...teda až na vepřové (to nedám, prostě mi nevoní...a zvedá se mi z něj žaludek). :-) hihi a hurá teď do mě... protže nejsem v žádné škatulce, skupině, chlívku, přihrádce....hihi:-)
    Pěkný víkend, Nikki...a měj i nadále své názory, protže právě za ně si Tě vážím nejvíc :-)

    OdpovědětVymazat
  32. parádní článek Nikky! Vystihla jsi to úplně přesně. Já jsem si za život prošla různými směry a taky jsem měla období, kdy jsem se do nějakého směru tak s prominutím zažrala, že jsem pak byla na okolí taky občas nepříjemná, že oni to nechápou. Naštěstí už to mám za sebou a myslím si, že by si měl každý najít sám individuálně, co mu sedí. Někdy jsou hrozně únavné debaty o tom, co je nebo není zdravé a pořád se to mění. Jednou mléko, pak zas maso, pak zas bílý cukr, pak zas jiné alternativní sladidlo a pořád dokola. Já zastávám názor všeho s mírou a pestrá strava. A samozřejmě pokud mi nějaká potravina dělá vyloženě zle, tak i když je sebezdravější, tak si ji holt nedám - viz napr. u Tebe ta pohanka. A v každém životním období si tělo žádá něco jiného. Já co jsem teď těhotná, tak třeba úplně nesnáším jogurty a to jsem jich jedla hodně, teď je ani nemůžu vidět, tak jednou za 10 dní si možná jeden dám a zásadně tučný smetanový. Takže prostě tělo si řekne.
    Měj se moc hezky Nikky a ať se daří miminku!

    OdpovědětVymazat
  33. Naprosto souhlasím, nemám ráda, lidi, co zarputile všem vnucijí svůj názor, který je jediný ten správný a všichni bychom se podle něho měli řídit.

    OdpovědětVymazat
  34. taková diskuze je absurdní, nesnáším takové typy lidí co se snaží chtě nechtě někoho přesvědčit, z plna hrdla kříčí "já žiju správně a pokud ty nebudeš žít podle mých představ, žiješ špatně!"
    z tohodle se mi vždycky zvedne akorát žaludek. I já si vyzkoušela pár měsíců nejíst maso, dokonce jsem k tomu vynechala i mléko a pečivo, bylo mi lépe. nyní zas už několik měsíců maso jím, mléčné výrobky stále omezuji - nedělá mi to tak dobře, a pečivo jím střídně, bílé se snažím vynechávat úplně, blbě se mi tráví lepek ale bezlepkovou dietu nemám, je to na člověku jak a co chce jíst.
    Moje top jídlo na světě je zeleninový salát (sálat, paprika, rajče, okurka, trocha kukuřice a kuřecí masíčko) zalitý troškou dresingu, bud už domacím s česnekem :) a třeba nějakou houstičku s i bez ní je to výborné a to nejlepší jídlo na světě :)

    OdpovědětVymazat
  35. ja mlieko a mliecne vyrobky milujem a nech si hovori kto co chce, vzdala by som sa ho jedine ak by som mala nan alergiu :)

    OdpovědětVymazat
  36. za mě bych k tomu dodala, že se mléčných výrobků trochu bojím, různé studie tvrdí, že mléko může způsobit odvápnění kostí, protože je silně kyselinotvorné a v kombinaci s dalšími kyselinotvornými potravinami může natolik změnit pH, že vápníku ztratíme víc, než získáme. U zakysaných mléčných výrobků by to nemělo být tolik nebezpečné, ale jak už jsem četla někde výš, tak stejně zahleňují, takže by se měly jíst zhruba 3-4x týdně max... ale na druhou stranu bych to asi nevydržela... ale jako vegetariánka stejně moc nechápu, proč někdo někomu něco cpe... nikoho nepřesvědčuju, že má přestat jíst maso a vážně mě štve, když mi pořád někdo cpe, že jsem divná a že to není zdravé a že bez masa to nejde... magoři se holt najdou vždycky ve všech skupinách...

    OdpovědětVymazat
  37. Nepřekvapuje mě to. Bohužel kdekdo si dneska myslí, že ví všechno nejlíp. Takže v zájmu šíření makrobiotiky jí akorát udělá ostudu.

    Nedávno jsem o svoje vlasy zlomila poslední dřevěný hřeben a šla jsem hledat nějaké tipy na cokoliv spolehlivého a pevného na web o dlouhých vlasech. Našla jsem tam spoustu urážlivých výroků na adresu lidí, co mají vlasy barvené nebo nakrátko, až mě to znechutilo a web jsem opustila... :-(

    OdpovědětVymazat
  38. Nevím, já tyto lidi také morálně odsuzuji - vnucovat svůj názor přes mrtvoly mi přijde spíš směšné a ukazuje to malý rozhled autora. Ale stejně tak jako mám právo je odsoudit já, tak jim neberu právo, aby odsoudili oni mě. Pokud se jedná o tento typ lidí, tak mě jejich odsouzení opravdu nebolí. Ať svůj názor prezentují jakkoli absurdním způsobem, tak psaní příspěvku na net nepovažuji za "násilné vnucování". Když nebudu chtít, tak si to číst nebudu.

    OdpovědětVymazat
  39. Súhlasím s myšlienkou, že nech sa každý riadi tým, s čím sa najviac stotožňuje. Len je naozaj veľmi smutné, keď si niekto svoju "pravdu" obhajuje naozaj cez mŕtvoly. Už tu bolo spomenuté, že sa to týka napríklad cvičenia, ale viesť kľudnú diskusiu napríklad o politike, náboženstve alebo iných témach je často nemožné. Ako keby ľudia zabúdali, že povedať svoj názor je v poriadku, ale nasilu ho niekomu nútiť už nie. A už vôbec nie, niekoho urážať len preto, že má iný názor. Bohužiaľ, stále častejšie sa stretávam s takýmto netolerovaním, a je to naozaj smutné, keď sa dá aj v kľude porozprávať, a vtedy si z toho určite obe strany odnesú viac. Len asi treba chcieť.

    OdpovědětVymazat
  40. Nikki, kde to můžu podepsat? Je to tak. Radikalismus jakéhokoliv druhu se mi nelíbí. Lidem schází pokora a tolerance.

    OdpovědětVymazat
  41. Nikdy jste se nepokusili říct kamarádce, která má 100 kilo a cpe se dennodenně hamburgery, že si škodí? Někomu, kdo kouří 40 denně, že riskuje rakovinu? Co když lidé věřící ve škodlivost mléka se cítí podobně jako někdo, kdo sleduje obézního tukožrouta nebo kašlajícího kuřáka? (A pozor, nejsou to zdaleka jen vegani, to je hrubé zjednodušení)

    Ale ono už jenom to, že člověk napíše "ale jsme od přírody všežravci a všeho moc nebo málo škodí" je úplně stejný druh nepokory a netolerance jako napsat "mléko škodí" nebo "maso škodí" nebo "mouka škodí" nebo "vejce škodí" (nebo hamburgery škodí)

    OdpovědětVymazat
  42. Taky tu normálně nekomentuju, ale vystihla si to Nikki. Připadá mi, že málokdo má dneska trpělivost hledat to co je pro něj dobré (což je většinou kombinace různých věcí) ať už je to ve stravě nebo životě, každej chce jen jednoduchej návod jak žít a ten pak bezmyšlenkovitě brání až si člověk klepe na čelo. Proto je taky super tvůj blog kterej to bere tak říkajíc ze všech stran a člověku spíš otevře obzory než by ho uvrhl do nějakýho jednoho směru. Takže dík a pokračuj tak jak doteď.

    OdpovědětVymazat
  43. ahoj Nikki, taky se neřadím mezi fanatiky, ale myslím, že je potřeba vědět, v jakých podmínkách jsou chována zvířata, od nichž je spoustou lidí milované mléko, mléčné výrobky a maso. Docela trefná jsou slova myslím Paul McCartneyho, že kdyby jatka byla prosklená, byli bychom vegetariáni všichni. Bohužel nejsou, tak možná proto někteří útočí až příliš, protože jinak před tím spoustu lidí zavírá oči..

    OdpovědětVymazat
  44. Nemyslim si, ze by clovek mel mit svobodu jist, co chce, pokud to, co ji, nekomu jinemu (v tomto pripade zviratum) zpusobuje bolest, stres, smrt... Svoboda jednoho ma koncit tam, kde zacina nesvoboda druheho. Vegan ma pravo odsuzovat lidi, kteri svym jidelnickem zpusobuji zviratum obrovske utrpeni, stejne jako ma jakykoli clovek pravo odsoudit jineho cloveka za nasili, vrazdu nebo jakykoli jiny druh utrpeni. Utrpeni je utrpeni, bezohledu na to, jestli je proziva clovek nebo zvire. Pokud jako vegan nemam pravo odsuzovat masozravce za utrpeni, ktere svym jidelnickem zpusobuje zviratum, pak nema nikdo pravo odsuzovat jineho cloveka za jakekoli utrpeni, ktere zpusobuje jinemu cloveku nebo zvireti..... A co se mleka tyce: Samozrejme, ze vam vsem velice chutna. Obsahuje latky zpusobujici zavislost. A to, ze mleko telu vapnik nedodava, ale naopak bere, neni zadny vymysl. Dokazuje to cela rada studii. Neni nahodou, ze staty s nejvyssi konzumaci mleka maji nejvyssi miru osteoporozy (stejne jako rakoviny a cele rady dalsich onemocneni).

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář :)