5 důvodů, proč jíst to stejné každý den

Brett Blumenthal je autorkou několika knih v oblasti výživy. Již přes dvacet let se pohybuje v oblasti wellness a účastní se různých konferencí po Spojených státech, kde veřejně hovoří nejen o zdravém životním stylu, ale také o tom, jak "vyrůst" jako člověk. 

Na jejích stránkách jsem narazila na zajímavý článek, se kterým se víceméně ztotožňuji a který jsem už přibližně podobný překládala také na blog trenérky Zuzky Light

Často mi píšete do komentářů nebo i často čtu, jak jste ze sebe nešťastní z toho důvodu, že váš jídelníček se skládá téměř neustále z toho samého a co se týče přípravy jídel, tak nejste příliš kreativní. Ono to ale vůbec nemusí být špatně. Sama Zuzka Light si v rámci týdenní výzvy udělala vlastní sestavený jídelníček a spolu s fanoušky takto jedla celý týden jedny a ty samé potraviny, zaměňovala jen večeře. To samé Bob Harper. Bob je také jedním z těch, kteří se přiznali, že nemají ve zvyku ve svém jídelníčku moc věci obměňovat a vesměs jí neustále to samé. Já tohle osobně nesplňuji na 100%, ale mám své oblíbené snídaně, svačiny či večeře, které neustále točím a určitě se při tom necítím nijak špatně a jsem opravdu schopná snídat jen smoothie z mých oblíbených ingrediencí celý týden v kuse. Zkuste si přečíst proto následující článek od Brett, snad se vám pak uleví, pokud máte z podobného stravování výčitky svědomí ☺

***

Pět důvodů, proč jíst to stejné každý den
(Brett Blumenthal)

Přiznávám. Vaření mě nudí. Vařit každý večer něco nového pro jednoho nebo dva lidi mi dává zabrat. Samozřejmě, že na velkou párty toho navařím kupu a dělám to ráda, ale pro sebe samotnou nebo jen pro mne a manžela není ta motivace a inspirace do vaření nijak velká. Z toho důvodu máme tendenci jíst i pětkrát týdně pořád to samé. Možná to bude znít jako velká nuda, ale čím víc tohle děláme, tím víc se mi to líbí. A zde jsou důvody proč:

1) Nákupy jsou jednodušší a víme, kolik utratíme: když jíme ty samé potraviny každý týden, máme lepší přehled o tom, kolik utratíme a veškeré nákupy jsou mnohem jednodušší. Každou neděli mi nákup trvá asi 20 minut, protože už v něm mám systém. Vím, co chci a dokonce si ani nedělám nákupní seznam. 

2) Je mnohem snadnější si udržet váhu a také zhubnout: je jedno, zda si chcete váhu udržet nebo nějaké to kilo shodit, konzumací stejných potravin se můžete snadněji dočkat svých cílů. Jakmile najdete své oblíbené potraviny a zjistíte si jejich kalorický příjem, optimální obsah všech živin a sestavíte si z nich svůj jídelníček, dostanete dokonalý jídelní plán. Nebudete muset počítat kalorie a sledovat nutriční hodnoty den co den. Svých cílů dosáhnete snadněji, protože nebudete muset neustále myslet na to, kolik jste toho snědli a zda je to v pořádku s vašimi cíly. 

3) Poznáte své tělo: budete-li jíst stejné potraviny, poznáte, jak na ně vaše tělo reaguje. Budete mít přehled o tom, jaké potraviny vás sytí, po kterých se cítíte nadmutí, nebo po kterých máte rychle hlad. Také poznáte, jak vaše tělo reaguje na různé konzervanty, na chemii v jídlech a koření. Pokud jíte zdravě po většinu času, vaše tělo to bude očekávat, čili když dojde k tomu, že občas zhřešíte, snadněji zjistíte, zda se to tělu líbí či nikoli. Například, pokud si příliš často nedáváte kofein nebo nápoje se spoustou cukru, zjistíte, že když to čas od času uděláte, můžete se cítit nervóznější. Já často pociťuji, že když si dám výjimečně smažené jídlo, cítím se do hodiny pod psa a někdy až do dalšího dne. 

4) Vaření bude snadnější: já ráda používám celozrnné potraviny a celkově si nerada vaření komplikuji. Snídaně se obvykle skládá z grapefruitu, proteinového nápoje a šálku kávy. Na oběd si dám obvykle velký salát s nějakou tou dávkou proteinu, obvykle vaječnou omeletu. V neděli večer si dávám pořádnou dávku pečeného nebo grilovaného kuřete, jen týden co týden obměním koření. Zbytek kuřete co nesním si znovu ohřívám přes týden a dávám do salátů třeba na večeři. Na svačiny si dávám různé výživné tyčinky nebo parfait z řeckého jogurtu. Tohle je de facto neměnné a přesto snadné a ušetří mi to čas.

5) Více si užíváte dní, kdy jste kreativní: máte-li ve stravování jakousi rutinu, pak si více užíváte momentů, kdy se jdete najíst do restaurace nebo když máte jeden z těch dní, kdy jste v kuchyni hrozně rádi kreativní. Máte pak radost z nových jídel a užíváte si lépe nových chutí, jelikož se hodně liší od toho, co běžně jíte.

Věřte, že se zde nesnažím naznačit, že tohle je jediná a ta správná cesta jak jíst, ale zcela jistě může tento způsob věci zjednodušit a navigovat vás snadněji k tomu, jak zdravěji jíst. Pokud máte děti, je jasné, že tento systém stravování bude pro vás poněkud náročný. Ale nezapomeňte, že koření, dresinky a jiná ochucovadla mohou i například z obyčejného kuřete udělat rozdílný chod večer co večer. 

Jíte často stejné potraviny? Našli jste nějaké další výhody takového stravování? 


***

přeložila

23 komentářů:

  1. děkuji, děkuji, děkuji Niki! Je dobré vědět, že v tom nejsem sama :)) hned se člověk cítí líp! :D

    OdpovědětVymazat
  2. Jím stejné snídaně a svačiny, jen s drobnými odměnami a mimo jiné to pro mě znamená, že nad jídlem nemusím moc přemýšlet. Jakmile se dostanu k poledni, začnu řešit, co si dám na oběd, a pak co si dám na večeři. Zabere mně to pak víc času, a musím při nákupu víc přemýšlet a nezřídka se mi stává, že před večeří zabíhám koupit nějakou tu chybějící ingredienci.

    OdpovědětVymazat
  3. Souhlasím s pětkou, ale ne s dvojkou - i má nutriční prohlásila "Tloustne se z toho, když člověk pořád jí jedno a to samé. Jednou za čas, když si něco dáte, nic se nestane, ale když to točíte pořád dokola, to je špatně."

    OdpovědětVymazat
  4. Je to asi snadnější způsob, ale nuda nuda nuda. Pro mě je jídlo radost a kdybych jedla celý týden "kuře od něděle", tak bych si to rozhodně neužila. Ale někdy stačí i drobné změny (např. nová zálivka na salát) a jídlo pak dostane nový rozměr.

    OdpovědětVymazat
  5. No, já sice nejím pořád to samé, ale nějak se mi ustálilo určité schéma, že jím podobné typy jídel - třeba na snídani vždycky kaši nebo jogurt, případně tvaroh, na jednu svačinu pečivo a druhou sladkou a tak.

    Ze začátku, když jsem chtěla hubnout, jsem jedla opravdu každý den to samé a moc mě to nebavilo. Ale je fakt, že jsem tenkrát jedla fakt blbě, hrozně málo a ne zrovna vhodné jídla. Pak jsem se začala inspirovat jídelníčky z časopisu Dieta, vždycky jsem si to upravila podle sebe, protože jinak bych se asi za ty suroviny nedoplatila a i tak to bylo dost drahé. V poslední době jsem zjistila, že si ty jídelníčky upravuju už hodně moc, v podstatě už si je vymýšlím úplně sama, vždycky tak, aby to odpovídalo tomu mému vzorci, na který jsem tak nějak plynule přešla a zjistila jsem, že mi to skvěle vyhovuje :-) Sice to není tak rozmanité jako dřív, ale ani nudné jako na začátku. Mám pocit, že jsem se teď konečně dostala k tomu, co mojemu tělu vyhovuje nejvíc :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Naprosto s článkem souhlasím. Taky patřím k těm, co jí prakticky pět potravin pořád dokola. Ale nevadí mi to. Spíš se mi líbí, že vím, co a jak jím, kolik to má a tak. Vypadá to sice divně před ostatníma, když si dáváte pořád tu samou snídani nebo večeři, ale hlavní jsme my, ne? :)

    OdpovědětVymazat
  7. Konečně se necítím jako úplný dement, když jím pořád stejnou snídani a odpolední svačinu. :D DÍKY! :))

    OdpovědětVymazat
  8. Ten článek e jen vyřčení mých tajných myšlenek. Dvacet let teplých večeří pro manžela a kluky, a to každý den jinou, mi vaření pěkně otrávilo. Teď už sedmý měsíc vlastně nevařím vůbec a když, tak si to užiju. Obědy mám v práci a svou spotřebou i skladbou stále udivuji kuchaře, snídaně a sváči vlastně taky i několik let stejné (dokážu být pěkná konzerva), odpoledne jogurt s něčím, večeře podle toho, co cvičím, když to teď jde, tak zeleninový salát, přemýšlím, co budu jíst v zimě. Ale on si tělo řekne, naučila jsem se ho poslouchat. Tak jednou dvakrát týdně trochu zahřešim a šatník se mi pořád zmenšuje... :-)

    OdpovědětVymazat
  9. Nevím.. je sice fajn, že člověk má přehled o tom co jí, jak to na něj působí, jenže strava by měla být pestrá. Jíst stále to samé by mě nudilo, za chvíli nechutnalo a tělu by mohly chybět i některé živiny. Pro mě by to byl stereotyp. Občas nějakou dobu "ujíždím" na některých věcech, ale jen chvíli, pak zas jím něco jiného :)

    OdpovědětVymazat
  10. a zase jsem o něco chytřejší :)

    http://nikolamills.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  11. ano, koho by to bavilo vymýšlet pořád něco nového, ale pro tělo není dobrý stereotyp, mě trápí už jen to, že měním 3 jídla..

    OdpovědětVymazat
  12. Nikki, opět děkuji za zajímavý článek. Zrovna minulý týden jsem přemýšlela, že v pracovní dny jsou moje jídelníčky jako přes kopírák. Snídaně, dopolední a odpolední svačina naprosto stejné. Oběd v práci v jídelně a k večeři salát s něčím. Teď jsem v klidu :-). O víkendu si naopak užívám možnosti výběru.

    OdpovědětVymazat
  13. myslim si, ze tohle neni uplne idealni priklad. neji zadne sacharidy, na snidani jen smoothie. nevyjimaje fakt, ze jidelnicek by mel byt pestry.

    OdpovědětVymazat
  14. ..kdybych vařila jenom pro sebe, tak bych dopadla jako tato paní (a vůbec by mi to nevadilo :)).... dvacet let denodenního kreativního vaření pro mužskou část rodiny mne neuvěřitelně vysává... tak jestli jí to ten její mužskej "žere" :), tak to se teda má.. :):)

    OdpovědětVymazat
  15. Super :) Taky patřím k lidem, co ráno, na svačiny a k večeře točí ty samé potraviny dokola :) jen obědy mám rozmanité, podle toho, kde se stravuji (škola, domov,venku,...) :)

    OdpovědětVymazat
  16. Tak přesně tohle jsem potřebovala slyšet (nebo číst). Já taky točím pořád stejnou snídani - smoothie a vločky, večeři - proteinový koktejl a kousek ovoce po cvičení. Obědy mám v práci a část oběda si nechávám k odpolední svačině. Takže stejně jako mě potěšila Jillian se systémem jíst jen 3x denně + malá svačinka, tak tohle taky potěšilo.

    OdpovědětVymazat
  17. Jsem exemplární příklad člověka, co jí pořád to samé. Asi 90% potravin nejím, takže si nemůžu moc vybírat. Ale nevadí mi jíst ty samé věci. Někdy je to sice nuda a už na to nemám chuť, ale to lehce zmizí při nějakém tom experimentování. :)

    OdpovědětVymazat
  18. Hlavně stejné věci se brzy ojí... teda aspoň mě jo... Takže já se stejným jídelníčkem mívám fakt problém :( Nejsem tak zdatnej kuchař na vymýšlení novcýh věcí...

    OdpovědětVymazat
  19. je to částečně o mně - ovesná kaše, tousty s burákovým máslem, cizrnové lívanečky, kuskus s cuketou, cuketa....a tak pořád dokola :D
    Ale úplně stejně bych pořád jíst nemohla, moc ráda zkouším nové recepty, a hlavně mám ráda tolik jídel, že bych mohla jíst každý den v měsíci něco jiného a pochutnala bych si - ale protože jsem často líná, vítězí ten kuskus :D

    OdpovědětVymazat
  20. tak sem rada ze nejsem divna ze jim uz pres rok den co den tu samou snidani:D:D:D

    OdpovědětVymazat
  21. pridávam sa k tým, čo ich to potešilo :) práve som si to dnes ráno hovorila, že už zase ješ to isté? je to hrozne pohodlné a chutí mi to. ostatné jedlo v priebehu dňa mením.

    OdpovědětVymazat
  22. Nenávidim vaření...fakt to nesnášim...znám tisíce věcí, které bych dělala radši. Ale bohužel-jíst se musí (a to 5x denně :-()
    Manželovi uvařím separé a druhý den zbytek ohřívám. Pro sebe trochu zdravěji a přijde mi, že pořád. Pořád stojim u plotny.
    Trochu se děsím těch příspěvků tady-k večeři jen proteinový nápoj?? K snídani jen smoothie?? Asi tak za půl hodiny by hlady žaludek začal trávit sám sebe...

    OdpovědětVymazat
  23. Já jím třebas každý den stejnou snídani, akorát obměňuji ovoce :) I jsem se na to ptala v práci nutriční specialistky a ta říkala, že to vůbec v ničem nevadí a pokud mi to vyhovuje, tak proč to měnit :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář :)