neděle 9. června 2013

Clean Eating

Clean Eating /klín íting/ ☺. Dvě slova, která hýbou světem. Proč? Co vlastně Clean Eating znamená? My v češtině žádné výstižné pojmenování nemáme, ale jde vlastně o stravování, při kterém se dotyčný snaží co nejvíce přiblížit konzumaci potravin bez průmyslového zpracování. Aby bylo jasno, nejde o žádnou dietu. O žádné omezování. Jde o způsob a styl, jakým se jedinec rozhodne vést svůj život. Spousta lidí se na Clean Eating bude dívat skrz prsty a říkat si, co za vymoženosti se to vymýšlejí. Ono ale nejde o žádnou novinku. Takto se člověk kdysi stravoval. A mně osobně se stejný přístup a tento krok nesmírně osvědčil. Tento článek tak nebude mít za úkol někoho přesvědčovat, to jsem NIKDY neměla v úmyslu a nemám to v úmyslu ani nyní. Tento článek vznikl čistě proto, že jste si o něj mnozí psali a hlavně proto, že má Clean Eating na mne pozitivní dopad a nevidím jediný důvod, proč se o něco, co mi dělá tak dobře, nepodělit ☺

Pročetla jsem toho na internetu už opravdu hodně. Vždy jsem se snažila jíst zdravě a vždy to i zdravé bylo, ale věřili byste, že to jde všechno ještě lépe? ☺ Clean Eating tedy znamená "čisté stravování". Odpůrci a negativisté by řekli: "Umyjte si jablko, máte ho čisté. Dobrou chuť." O tom to ale vskutku není. Jist "čistě" znamená jíst tak, jak to vlastně bylo v přírodě plánováno. Jí se potraviny, po kterých se naše tělo cítí dobře, po kterém dobře vypadá a pro které se řekněme narodilo. Pokud máte problémy s častějšími porcemi během dne, Clean Eating vás to dokáže dost dobře přirozeně "naučit". Clean Eating to je strava hlavně z tzv. netučných proteinů (kuře, ryby, vejce, mléčné výrobky, k nalezení téměř všude), sacharidů (převážně ovoce, celozrnné výrobky) a zdravých tuků (oříšky, avokádo, extra panenský olivový olej, losos, tuňák...)

Co je na Clean Eating skvělé je fakt, že i když se pokoušíte už měsíce marně zhubnout, dost pravděpodobně se tak stane. Tělo umí s co nejpřirozenější stravou také co nejpřirozeněji fungovat, umí ji lépe zpracovávat a lépe s ní hospodařit. Já jsem momentálně na Clean Eating závislá asi měsíc. Říkám závislá? Ano. Doslova. Protože vidím, co se mnou tenhle styl stravování za měsíc udělal. Jelikož jsem momentálně těhotná, chtěla jsem sobě i děťátku dopřát to nejlepší. V mém stavu nesmím držet diety (což bych nedělala ani v žádném jiném stavu) a nesmím náročně cvičit. Clean Eating mi pomohlo za poslední měsíc zhubnout i při těhotenství 2 kila. Udělala jsem jedinou věc, z naprosto velké části jak to jen šlo, jsem vyloučila jakkoli zpracované potraviny (samozřejmě, výjimky se najdou, ale v poměru s předchozím přístupem je to tak, jak to říkám). Výměnou zdravého stravování za Clean Eating se mi dostalo kromě shozených kilogramů také jiných benefitů. Zlepšila se mi o poznání kvalita vlasů, nehtů, pleti!!! Už týdny jsem se necítila nafoukle, neměla jsem chutě. Každé moje jídlo obsahuje ovoce, zeleninu a bílkovinu (jasně, nedávám si salát do ranního šejku, ale snad mne chápete ☺). To předtím v takové dokonalé míře nebylo. Dříve, než jsem se rozhodla napsat o tom, jaké proměny na sobě cítím díky Clean Eating, udělala jsem průzkum, abych si třeba něco nenalhávala. A nenalhávala. Spousta těhotných, netěhotných, žen, dívek, mužů, ti všichni se shodli na tom, co vám výše píši já. "Čistému" stravování jsem nepodlehla kvůli hubnutí, které si jako těhotná de facto nemohu dovolit. Chtěla jsem tělu jen začít dávat to nejlepší, co se mi naskytne. Pokud se mé tělo takto přizpůsobilo váhově, jsem si na 100% jistá, že vám všem, kteří toužíte po ladnějších křivkách, může tento přístup nesmírně a obrovsky pomoci. S Clean Eating se dost možná také nadobro zbavíte otravného počítání kalorií, budete se cítit skvěle, plní energie a onen pocit na sebe nenechá dlouho čekat. 

Tosca Reno
Pracovala do svých 40 let jako publicistka. V tomhle věku se také probudila ze "špatného snu". Jako mnozí z nás se nestačila divit, kam až své tělo dohnala. Kam se ztratily ony ženské křivky a půvab? Řekla si "dost". Začala cvičit a věnovat se Clean Eating. Dnes má 54 let a na kontě hned několik knih (11-dílná série) věnující se Clean Eating. Krom toho také publikuje v časopisech, objevila se v několika televizních show a programech, v roce 2012 dostala příležitost mít pořad vlastní. Je považována za jednu z největších propagátorek Clean Eating vůbec. Z jejího blogu jsem pro vás přeložila pár otázek a odpovědí.

Co je to vůbec Clean Eating? Bude na mne fungovat?
Clean eating není o strádání. Jeho cílem není vzdát se určité skupiny potravin. Je to čistě o tom, dávat tělu pouze to, co mu prospívá. Naučíte se, které potraviny vám v životě pomáhají a které tělo ničí. Máte jen jedno tělo. Je to váš život. Pokud se vaše tělo neustále zabývá tím, že se snaží zbavit jakéhosi odpadu, které do něj dáváte, jak se má pak optimálně chovat? Každý den a každou chvíli diktujete tělu, jak se má chovat, tím, co do něj vkládáte. Vy mu vlastně diktujete, zda máte mít tělo štíhlé, mít nadváhu nebo být obézní. Diktujete mu podmínky pro to, zda bude mít energii nebo budete únavou padat na pracovním stole. Budete-li však tělu dávat přesně to, co potřebuje, bude fungovat bezproblémově, aniž byste si to vlastně uvědomili. Uvědomíte si to možná v momentě, když se na sebe podíváte do zrcadla. Je jedno, kolik vám je let a jaké fitness úrovně dosahujete. Clean Eating je o tom, že si budete vybírat čerstvé, nezpracované (nebo alespoň co nejméně zpracované) a nutričně vyvážené potraviny. 

Jak dlouho potrvá než uvidím výsledky? 
Když začnete se stylem Clean Eating, poznáte téměř okamžitě, že máte více energie, zlepšila se vám pleť, vlasy a zdravěji vypadáte. Tohle je úplně první známka oné pozitivní změny na vašem zdraví. Každý člověk má rozdílné zkušenosti ohledně množství ztracených kilogramů, jde o to, na jaké váze začínáte, zda cvičíte a s jakým odhodláním se do Clean Eating pustíte. 

Nejsem už stará na nějaké změny? 
Nikdy není pozdě změnit se k lepšímu. Nezáleží na věku, Clean Eating vám vždy zdravotně i fyzicky prospěje. Dostala jsem dopis od 70 leté dámy, která díky Eat Cleaning zhubla 75 liber (34 kg) a stala se fitness instruktorkou. 

Kolik kalorií za den bych měla sníst? 
Počítání kalorií není součástí Clean Eating. Ani já nepočítám. Každá potravina reaguje v našem těle rozdílně. Zatímco u Clean Eating je možné zhubnout při 2000 kcal, při konzumaci nesprávných jídel můžete přibrat při 1600 kcal. Mnoho, mnoho lidí si zničilo svůj metabolismus pouze tím, že se zaměřovali na počítání kalorií, namísto toho, aby se soustředili na správné nutričně vyvážené potraviny.

***


Metody Clean Eating
Ano, i Clean Eating má své jakési metody. Respektive jde o přístup, který si někteří osvojili, jako ten funkční, přesto plně odpovídají "nárokům" přirozených pravidel Clean Eating.

Metoda 1: jsou lidé, kteří prostě nechtějí hubnout, kteří chtějí "jen" jíst zdravě. Snaží se co nejvíce vyřadit ze svého jídelníčku různou chemii. Jí nezpracované potraviny. Naslouchají potřebám těla a jí tehdy, když si o to tělo žádá.

Metoda 2: lidí, kteří se také zaměřují na co nejméně zpracované potraviny, nejlépe nezpracované vůbec. Nekupují maso, které je balené, ale přímo od řezníka, protože vidí, co přesně kupují. Hodně čtou štítky na výrobcích. Nekupují věci, na jejichž štítku je více než 3-6 ingrediencí. Každou z přísad by měly znát. Pokud nedokážou něco ze štítku ani vyslovit, pravděpodobně to do těla nepatří. Vyvarují se bílé mouce, klasické rýži a normálním těstovinám. Jí 5-6x denně. Avšak v malých porcích.

Metoda 3: tuhle metodu proslavila a dál šíří Jillian Michaels. Jí se každé čtyři hodiny, čtyři jídla denně. Proč? Inzulin v krvi, který se vyplaví po každém jídle do krve, nemá šanci po každých 2-3 hodinách jídla nikam "zmizet" a tak je soustavně v krvi obsažen. Tohle nese vyšší riziko rozvoji cukrovky.

***

Možná až moc informací na jedno přečtení ☺ Tímhle příspěvkem jsem vás nechtěla nijak odrazovat od toho, co již pro sebe děláte. Vždy se snažíme dělat to nejlepší. Nechtěla jsem vás ani přesvědčovat. Už jsem to ostatně řekla na začátku. Úkolem Clean Eating není nutit vás jíst to, co vám nebude chutnat a vyhovovat. Stejně jako pro ostatní, tak i pro mne bylo podstatné najít sama sebe. Dělat to, co vyhovuje mě a přesto se Clean Eating co nejvíce přiblížit. Není to nemožné. Je to naopak vlastně snadné. 

Pokud vás Clean Eating nadchlo již dávno, jsem ráda, že patřím do vaší skupiny ☺ Pokud byste i vy chtěli vyzkoušet, co Clean Eating přináší, směle do toho. Vím, nejde to vždycky. Ale udělat maximum můžeme. Děláme to přece pro sebe ♥


Časopisy ke stažení: