čtvrtek 2. května 2013

Řešit váhu je občas psychologický "zločin"

Je to, jako by se většina žen v republice předem domluvila a v v určitých momentech mi přichází desítky mejlů a proseb, ať vám tu či onu tématiku vysvětlím. V těchto dnech a týdnech to je téměř všechno o tom, že stále nechápeme, jak vlastně naše vlastní tělo funguje a proč (krucinál), hubneme na centimetrech a ne na kilech. Když vám řeknu, že tyhle emaily jsou jako přes kopírák, nebudu daleko od pravdy. Takže se pojďme podívat na to, co vlastně od těla chceme.

Vím, že spousta z vás, když se rozhodne hubnout, má v hlavě jediný cíl. Zhubnout tolik a tolik kilo. Tyhle představy jsou sice velmi krásné, ale věřte, že právě v tento moment začíná váš vlastní útok na psychiku. Pokud se chcete tomuto vyhnout, radím vám jinou věc.

  1. Vezměte krejčovský metr, změřte se poctivě na různých místech a čísla si zapište.
  2. Určete si jeden kus oblečení, který vám bude dostatečným stimulátorem pro hubnutí
  3. Vyfoťte se (jo, přesně tak trapně před zrcadlem, jako to děláme všichni :))

A teď vás zřejmě napadne otázka, kde je v onom seznamu váha? Není. Tělo funguje tak, že pro něj váha nehraje absolutně žádnou roli. Ale hraje velkou roli vrstva tuku, kterou na sobě každý z nás má a kterou tělo pokrývá. Od této vrstvy tuku se odvíjí pravý význam slova "hubnutí". 

Představte si své tělo jako prázdnou láhev. Nalijte do ní tuk a zvažte ji. Pak do ní nacpěte svalovou hmotu a znovu ji zvažte. Která láhev bude těžší? Výborně. Ta druhá. A teď osobní otázka. Kterou z těch láhví byste chtěli být vy? 

Píši to neustále a říkám to pořád, ale jedině na objemu poznáme, že tělo hubne. Vsadím se, že už jste se určitě setkali s někým, kdo vám řekl: "Zhubl jsem 8 kilo!!!" A přesto to nebylo na něm vidět. Proč? Je to jednoduché. Tělo totiž nehublo tuky, ale převážně svalovou hmotu. Bez svalové hmoty klesá metabolismus, tělo nemá nutkání spalovat, naopak i z toho mála, které pozřeme, si schová energii k ostatním zásobám - do tuku. Takto tělo funguje. Jak pak tělo může na pohled vypadat? Určitě ne pěkně. Tělo je stále obalené vrstvou tuku, která se může dokonce i navyšovat, ale při ztrátě svalové hmoty nám jde váha dolů. Takto může dopadnout vaše hubnutí. Ale nemusí...

Nemusí v tom případě, pokud pochopíte, že váha vás může psychicky "zničit" (beze srandy) a vy v touze za nižším číslem děláte jednu chybu za druhou a divíte se, proč se do těch menších kalhot zkrátka nevlezete. Ale můžete se vlézt, pokud pochopíte, že tělo musí fungovat obráceně. Čili zachovat svalovou hmotu (ne-li budovat další), aby tělo mělo jakýsi "motor", který bude spalovat onen tuk = přicházet o tukové zásoby v těle. Výsledek to má takový, že s odcházejícím tukem tělo hubne objemově, určitě zaznamenáte pokles naměřených centimetrů, ale na úkor svalové hmoty, která zcela jistě správným přístupem k hubnutí mohla i nabrat trošku hmoty navíc. V tomto případě se proto může stát, že se tělo na váze projeví tak, jak se projeví. Svalstvo je těžší než stejné množství tuku. A tudíž tělo vykáže menší váhový úbytek, než byste si přáli, nebo dokonce žádný, ve vzácných případech dokonce i kilo dvě navíc (záleží na poměru rychlosti spalování tuků a budování svalů).

A pak je úplně jedno, že vám centimetry ukazují, že se zbavujete tuku, že se objemově zmenšujete, že i v tom zrcadle se sami sobě líbíte a zaznamenáváte změny, protože pokud váha neukazuje číslo, jaké očekáváte, všechno máte chuť hodit za hlavu, vykašlat se na to, a neuchlácholí vás nic, abyste si připustili, že jste na správné cestě. A vykašlat se na to v momentě, kdy jste tělo nastartovali správným směrem je neskutečný omyl a příšerná škoda. 

Určitě si říkáte: "No jo, tobě se to říká, když si na začátku hubla na váze i na centimetry." Máte pravdu. Byla jsem asi jednou z těch "šťastných", kterým to šlo na počátku dobře v obou směrech. Ale vím přesně o čem mluvím, protože jsem se do této situace dostala o tři měsíce později po začátku mého hubnutí. Šest měsíců z devíti se mi váha nehnula ani o deko. Ani o ň. Přesto krejčovský metr stále vykazoval úbytky a v zrcadle a na fotkách bylo jasně vidět, že tělo neustále prochází změnou, o které jsem snila. Vlastně ne. Ani se mi o ni nezdálo, až tak daleko mé fantazie nedosahovaly :)

Mějte za to, že každé tělo je jiné. Někomu to jde lépe ze začátku, někomu se tělo doslova rozeběhne až po týdnech. Všichni jsme jiní. Každý z nás funguje jinak. I před hubnutím jsme měli rozdílné návyky, a tudíž se rozdílně bude každé tělo na změny připravovat a přizpůsobovat. Pokud jste zdraví, cvičíte, a nešidíte stravu, nevidím absolutně žádný důvod, proč by se vašemu tělu nový směr neměl zamlouvat a za který by se vám neodvděčil. Jen mu, prosím, nestrkejte pod nohy váhu jako ukazatel, jak se mu ve skutečnosti daří

Nikki.







JAK JE TO MOŽNÉ??? 


Tuky zabírají více místa v těle, než stejná váha svalové hmoty. 

43 komentářů:

  1. Nikki,uz zase maily na tohle tema?mas svatou trpelivost:-))ale super ctivy clanek jako vzdycky.Zuzak

    OdpovědětVymazat
  2. Já nechápu, že někdo kdo hubne, tak takovouhle základní věc neví. Každopádně fajn článek :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Úžasný článek, Nikki.
    Abych pravdu řekla, já sama jsem tou váhou byla docela posedlá. Denně jsem si na ni stoupala už jen ze zvyku a panikařila z každého deka navíc. Naštěstí už jsem se tohoto zlozvyku zbavila.
    Nicméně mě třeba nedávno překvapilo, že jsem dokonce 3-4 kila nabrala. Každopádně neházím flintu do žita, protože ten tuk nikde navíc nevidím, i když je pravda, že se mi možná malinko usadil na bříšku, ale to půjde určitě zase dolů. :))
    Mrzí mě, že některé ženy jsou přímo v zajetí váhy a metru, protože mají tendenci se vážit/měřit pořád. Jediné, co tím způsobí, je stres svému tělu.

    OdpovědětVymazat
  4. Mas pravdu s tou vahou :-( cvicim zatial len 13 dni a merala som sa hned po tyzdni a uspesne 1,5 cm z brucha a zo stehien tiez cca 1 cm, na vahe som sla dole o 2 kg ale to preto, ze v case prveho vazenia som mala menstruaciu, takze to nie je o cviceni :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Výborný - a vševysvětlující - článek :-) Já sama se od začátku poctivě měřím, a výsledky jsou znát ohromné! Zapisuju si k tomu i váhu, jen tak na okraj, ale spíš jen pro úplnost.
    První měsíc jsem na váze shodila sotva 4 kg, což by mohlo být dost demotivující, ale v pase 7 cm!!! Takže co je lepší?? :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj Nikky, já tvé články spíš čtu, než že bych se tu vyjadřovala, ale musím říct, že máš opravdu svatou trpělivost! Napsala jsi to už několikrát a zase znovu jsi to tak krásně vysvětlila, že nechápu, kdo to stále nechápe :) Moc ti děkuju za tvoje příspěvky! Člověk se tu dozví vše, co potřebuje ;)

    OdpovědětVymazat
  7. Mĕ váha nestresuje, naopak je moje kamarádka, pokud bych se nevážila a nekontrolovala, tak bych plíživĕ nabírala a pk bych byla nešťastná. Neřeším svá 2kg putovní.:-)

    OdpovědětVymazat
  8. Jinak ještě na podporu Nikky, já mám v pase dole 7 cm a na váze se nehlo ani deko :)))

    OdpovědětVymazat
  9. Tyhle články jsou rozhodně užitečné!:) Protože přestože všechny tyhle informace vím - tak stejně na tu váhu párkrát do týdne stoupám :) Protože přečíst si číslo na váze je velmi snadné - kdežto poznat, zda mám více svalů je dost těžké :-/ Mým cílem je teď nabírat svalovou hmotu - ale stejně - kdyby mi váha začala ukazovat více, tak by mě to docela vyděsilo:-/ ale centimetrem se taky měřím :)

    OdpovědětVymazat
  10. S článkem na 100% souhlasím, ale třeba na té první fotce dělá dost i jiné prádlo a to, že paní na "hubenější" fotce stojí dál. :-)

    OdpovědětVymazat
  11. Lenka P - 4kg za mesic demotivujici??? , ja jsem docela stastna z 3kg za vice nez 2 mesice a 3cm v pase, a mam jeste dost co hubnout.. Viki

    OdpovědětVymazat
  12. Dobry den Nikky. Chcela som radu a trochu povzbudenia. Zacala som sa zdravo stravovat a cvicit 30 DAY SHRED. Skoncila som na 15. dni. Nemam pevnu volu :( neviem odolavat... Ked raz porusim zdrave stravovanie, tak ho porusujem stale. Strasne ma to stve. Od dnes zacinam od zaciatku, tak dufam, ze sa mi to podari. Inak ja ma problem, ze sa stale vazim a neviem ako prestat :( a aj to ma demotivuje.

    OdpovědětVymazat
  13. Za 3mes max 0,5kg dolu ale za to -10pres pupek... Kazdopadne zase motivace keep going ...parádní fotky

    OdpovědětVymazat
  14. "hubneme na centimetrech a ne na kilech" to je jedna z věcí, co nikdy nepochopím, jak někdo může ještě hudrovat, že váhově je na tom stějně, když ráno při oblékání zjistní, že jsou mu větší kalhoty. Na příteli jsem nepoznala 5 kg dole dokud mi neukázal volné místo v kalhotách. Dominika

    OdpovědětVymazat
  15. Pravdivý a naprosto úžasný článek! :) Děkuji!

    OdpovědětVymazat
  16. Já tohle všechno vím, ale stejně si o tom ráda přečtu znovu a znovu. Protože to zapomínám, když stojím na váze! :) Kamarádka, kterou jsem dlouho neviděla, se mi chlubila s hubnutím, že shodila už 5 kilo a necvičí(mi se nedaří a byla jsem z toho smutná), když jsme se viděly, vůbec jsem rozdíl nepoznala. O to víc, když necvičí, byla taková... povolenější. Vážně bych na ní rozdíl nepoznala. Kačka

    OdpovědětVymazat
  17. + 1kg a v pase -6,5cm a přes pupek -9cm ...
    Měly bychom se vykašlat na to, hnát se za váhou, kterou jsme si "vymyslely" jako ideální...

    OdpovědětVymazat
  18. Super článek! Já jsem lezla na váhu a nechala se s ní deptat i přesto že jsem tohle všechno věděla. Jednou mi došla baterka a rozhodla jsem se už pro novou nejít a taky na ní nestoupat. Je fakt, že člověku je tak nějak lépe, když nemusí řešit kila. Teď věřím jen metru a zrdcadlu a hlavně vlastnímu pocitu

    OdpovědětVymazat
  19. Nikky, opravdu skvělý článek, šitý na míru i mně. Já jsem taky závislák na váze a přitom si to všechno dokážu logicky odůvodnit, že to jedno číslo nic neznamená a přesto mám jakýsi pocit, už mnoho mnoho let, že to číslo musím sledovat. Moje mamka si to vyčítá, že za to může, pač se celý život každé ráno vážila a já to celý život viděla a začala dělat taky. A dokonce to u mě bývalo i tak, že to číslo ráno na váze určovalo moji náladu v ten den. No hrůza děs. Naštěstí už se začínám z té závislosti léčit. :-) Jde to sice pomalu, ale jde. Holt je to moje úchylka, které se snad časem zbavím na pořád...
    Jo a supr ty fotky, sis dala pěknou práci, žes to tak pro nás pohledala. Myslím, že z těch fotek už to musí být každému, kdo ještě pochyboval, jasné. :-)
    Měj se moc hezky!

    OdpovědětVymazat
  20. Ja to mam tiež tak:) najprv som ale chodila na váhu a chcela tam vidiet to moje super číslo, ktoré som si zvolila...a nič! Bola som smutná, zlá nalada atd.. Teraz sa uz moc nevážim, ale skor viac meriam a pokroky naozaj vidim aj bez váhy:) Vidim to na oblečení, v zrkadle:)
    Dokonca včera sa ma opytala priatelova sestra že:" Zuzi, ty si kolko schudla už?" a ja že iba 4 kilá ale stačí..a onaa: "naozaj? vyzeraš, ako keby si schudla aspoň 10 :)" Ani nebudem hovoriť ako ma to potešilo. Skvelý kompliment!:D

    OdpovědětVymazat
  21. ahoj Nikki, s váhou problémy nemám, vážím se asi jednou za 14 dní a to spíš jen pro zajímavost :). Mám teď úplně jiný problém. Cvičím už rok skoro každý den, hrozně mě to baví a nechci se toho vzdávat, ale zjistila jsem, že moje stehna se proměnila v kámen a nabyla na objemu. Teď nevím, jak se těch svalů mám zbavit. Myslíš, že je dobrý nápad přestat cvičit? Nebo jak to mám udělat, aby byly na pohled hubenější, jsem z toho docela špatná :(. Lenka

    OdpovědětVymazat
  22. ahoj...musím to dať prečítať "neveriacej" kolegyni, ktorá keď jej poviem, že vážim 62kg, tak krúti hlavou, lebo si myslí, že mám 58kg a menej. Vraj ona váži rovnako, ale vyzerá inak???? Konečne snáď pochopí, že nejde o kilá, ale o centimetre :) Ďakujem za článok.

    OdpovědětVymazat
  23. Nejvíc mě pobavila má sestra, když holkám v práci vyprávěla, že jsem zhubla nejméně 15kg.Kdyby jste viděly ten nechápavej výraz, když zjistila, že jsem ještě 3kg přibrala :-O .Teď zase pořád měřím tuk :-).
    Montycka

    OdpovědětVymazat
  24. Montycka, toto mi pripomenulo moju mamu, ta zahlasila ze urcite priberiem ked som si zacala davat protein, vraj mam normalne jest a to staci a ze ci mi sibe, ked kazdy den cvicim....:-O

    OdpovědětVymazat
  25. Za seba môžem povedať, že je mi úplne jedno koľko vážim a nechápem ľudí, ktorých to tak veľmi trápi.. veď ide predsa o to ako vyzerám :D
    Jeden z dôvodov prečo ma to nezaujíma je aj ten že doma nemáme váhu, tak ma váži len doktorka..
    Ale tak zase, mala som kamarátku, obidve sme vážili 58kg, ale ona bola poriadne chudučká ( až moc ) a ja som vyzerala aspoň 3x taká tučná ako ona :) Teraz vážim viac, ale predsa vyzerám lepšie :D

    OdpovědětVymazat
  26. Skvělý článek (y) ;). Já mám taky tenhle problém, vážím se každý večer a každý deko na víc mě strašně štve! Ale už se mi podařilo zhubnout 10 kg a ostatní to na mě poznali a pořád mi to říkají. Je to hezká motivace, ale když jim řeknu že chi ještě něco zhubnout, tak nasaděj takovej ten výraz jako: " A nezbláznila ses? " Ne nezbláznila! :) Snažím se přestat, tak kontrolovat váhu, radši si stoupnu před zrcadlo a prohlížím se! :D

    OdpovědětVymazat
  27. Super článek, velmi pravdivý :) Tohle všechno už dávno vím, ale dost mě demotivuje že se se mnou při cvičení nic moc neděje (téměř 3 měsíce a pouze cca 2cm v pase, 2cm přes boky a 1,5cm stehna). Faktem je, že se asi opravdu tvaruji. Začali mi padat (strečové!) džíny.. No a taky ty proklatá stehna podle mě měřím pokaždý uplně jinak a jinde :D

    OdpovědětVymazat
  28. Mně to taky dlouho dělalo problém, ale pochopila jsem a už se nějakou dobu nestresuju. Naopak, když vím, že cvičím a jím správně, a na váze něco přibude, naopak to vnímám jako výhru, že se mi podařilo udělat si taky nějaký sval (snad) :D

    Jinak ale lidi, co kvůli váze plaší, docela chápu. Vybavte si Biggest losera, tam jak jsou na váze 4 libry místo 6, už je konec světa. A taková show má na lidi vliv, když to řeší soutěžící, proč by to neřešili i oni... i když ani tam to samozřejmě není jen o váze...to jen tak mimochodem ;)

    OdpovědětVymazat
  29. Mě by ta váha byla i jedno, ale co mě demotivuje je to, že mi nemizí ani cm :( přitom mi přijde, že se tělo přestavuje, ale zase ani fotky nejsou moc přesvědčivé... štve mě to, ale nehodlám to vzdát!
    Makám jak fretka, jídlo hlídám jak ostříž. Možná to naopak moc přeháním...? Kdyby se ty špeky hubly tak rychle, jak se přibírají :D

    OdpovědětVymazat
  30. Mame to proste natlaceny do hlavy z tech debilnich casopisu tak jak tech blbejch 5000 kj na hubnuti:D taky sem byla posedla vahou a kazdejch pul kila navic me dokazalo rozhodit dneska uz na to prdim na vahu lezu jednou za cas pro kontrolu a kilo dolu nebo nahoru me nak uz nerozhodi a i to mereni tolik neresim bo jednou je to pul centaku tu a centak tam. Zjistila sem ze nejpresnejsi jsou asi fotky ty si delam cca jednou za 3 mesice a pak si je dam vedle sebe a vidim to presne( ja osobne treba v zrcadle zmeny nevidim, ale to je v moji hlave). Takze i kdyz je moje vaha rok temer stejna centimetry plus minus taky fotky ukazujou neco jinyho( asi se vymenil tuk za svaly :D)
    Btw zabila bych toho kdo vymyslel vahu!:D

    OdpovědětVymazat
  31. Jo a přesně tenhle zločin já jsem na sobě spáchala.. hlídala jsem váhu, začla jsem z toho panikařit a pak vše zkazila, teď jen čekám, kdy mě to nakopne do nového začátku.. protože zatím nemám chuť se o něco snažit :(

    OdpovědětVymazat
  32. na váze jsem dřív hodně lpěla a držela se okolo 43 kg (na 153 cm) a teď už mě moc nezajímá, mám 50 kg a přitom vypadám pořád stejně, možná jsem trochu mohutnější :)

    OdpovědětVymazat
  33. Paráda, tohle je potřeba číst a to nejlépe každý den. Plně s tím souhlasím, protože jsem tím důkazem. Mám stejně kilo jako před rokem (před tím, než jsem se dala na nějaké to menší hubnutí) a teď mám zase stejně, ale vůbec si tak nepřijdu. Dřív jsem nebyla spokojená, zadek byl velký, stehna taky a břicho...taky se mi nelíbilo. Dneska to je úplně jinak a jsem o poznání spokojenější. Sice na cm mám méně než prvotně, ale teď to trochu nabylo asi díky posilování, ale nevadí mi to :)

    OdpovědětVymazat
  34. Skvělý článek!!! I když toto většina ví nebo by alespoň měla vědět, tak je fajn si to přečíst...ono to vždy nakopne.

    Upřímně - nejlepší blog na který jsem kdy narazila. Jsem za něj vděčná a taky děkuji Tobě za tu svatou trpělivost..a že jsi ochotná nám připomínat základní věci, kterými dokážeš nakopnout. Ať se daří :)

    OdpovědětVymazat
  35. Zdravím, pěkný článek! Jen jsem se chtěla zeptat, co váhy, které měří podíl tuku, vody, svalů apod.?

    OdpovědětVymazat
  36. Díky Nikki za ten článek. Já taky měla ještě nedávno vysněné číslo. Protože když si spočítám BMI, tak mám nadváhu. Tak proto.
    Budu se tedy měřit a zkusím na váhu nelézt často.
    A cvičit a lépe jíst.
    GabinaT

    OdpovědětVymazat
  37. Děkuji za podporu ! Patřím mezi ty, co cvičí poctivě,každý den,cvičím hodinu denně ( neděle volno) , jsem z těch,co přešly na zdravou stravu ( z jednoho jídla denně) , v podstatě krom úbytku cca 5 cm v pase a 2 cm v bocích žádný posun, váha mi šla o 1,5 kg nahoru a drží se, ALE - vypadám jinak. Mám pevnější, vyrýsovanou postavu , krásné bříško,zvedl se zadek , vyrýsovaly boky , povislá kůže v podpaždí není,zmizela celulitida ...... Co víc si ve svých 41 letech přát ? :-)

    OdpovědětVymazat
  38. Krasnýýýýý !!!! :)
    Ten poslední obrázek (tuk versus sval)...ten
    tuk... to je fakt humáč ! Stahuju...a číhnu se na
    něj pokaždý, když dostanu chuť na brambůrky :)))

    OdpovědětVymazat
  39. Skvělý článek! Já se váhy tak bála, když jsem viděla že hmotnost roste.. jenže tělo je hezčí a hezčí, takže na to prdím.
    Jsem moc ráda žes to napsala. Dělám to správně prostě! :D :)

    OdpovědětVymazat
  40. Ahoj Nikki, mám dotaz, myslíš si, že je možné, aby mi za 4 dny zhubli partie zhruba o 1-2cm? Mám opravdu štíhlejší stehno, měřila jsem to poctivě a dvakrát, nevěřím svým očím, zdá se mi to moc rychlé.. ale bylo by to fajn:) děkuji za odpověď.

    OdpovědětVymazat
  41. Pokud jsi měřila na stejném místě a správně, tak to určitě bude pravda :) Na někoho prostě cvičení a strava funguje rychle, pokud máš v pořádku metabolismus. Rychlost je ale přímo úměrná času, takže někdo hubne hodně pomalu a dlouho a někomu se to daří rychleji, ale o to rychleji zase dosáhne tělo svých možností.

    OdpovědětVymazat
  42. áno, je pravda, čo tu píšete, ale váhu ako takú by som úplne nezatracovala, ten, kto potrebuje hodiť zo 68 na 65 kg :-) - nájdu sa aj takí, také - tak tomu ten centimeter na meranie stačí, ale pokiaľ má niekto veľkú nadváhu, práve váha je prvotným ukazovateľom, že počas chudnutia som na správnej ceste, ja som v januári mala 102 kg, teraz 85.8, som so sebou veľmi spokojná a nechcem prestať vo svojom snažení, cvičenie Jillian Michaels mi veľmi pomohlo spevniť telo, odkedy ho cvičím, váha je skoro rovnaká, ale napriek tomu badám zmeny, a aj iní to vidia. Treba to brať asi komplexne, váhu a centimetre

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář :)