Přísady do potravin - "éčka"

Minulý týden mi při návštěvě dětského lékaře padl do oka letáček, který byl v čekárně vyvěšen a který byl několikrát nakopírován pro ostatní. Já si samozřejmě jeden z nich vzala, protože mě to hrozně zajímalo a říkala si hlavně, že se s vámi o něj podělím.
Přepsala jsem jej pro vás a nahrála na uložto, tak si jej tam můžete stáhnout. (zde)

EDIT: bohužel jsem se dozvěděla, jak to s podobnými letáčky je a musela uznat, že jde o opravdu poplašnou zprávu. Nemocnice v Düsseldorfu žádný takový letáček nesdílí a tudíž jej nebudu ani já sdílet. V případě "rakovinotvorného" E330 jde opravdu u blud, jelikož se ve skutečnosti jedná o kyselinu citronovou běžně obsaženou v ovoci. Snažila jsem se využít i přiložených webových stránek, abych zjistila, která éčka jsou opravdu alergenní či nevhodná, nicméně odkazy byly nefunkční. 
Přikládám alespoň odkaz na stránku, která se zabývá poplašnými zprávami a zde najdete onu, o které byl tento příspěvek.
Škodlivá éčka určitě existují, ale budeme si je muset dohledat na kvalitních stránkách u nás, jako je http://www.szu.cz/http://www.chemievjidle.cz/ nebo http://www.emulgatory.cz/nebezpecna-ecka.

Také se mi líbil tento obrázkový průvodce nějakýmí potravinami u nás, tak se na to podívejte :) Pro plnou velikost otevřete v novém okně.


13 komentářů:

  1. Výborné!
    Poslední týdny se o éčka velmi zajímám a nemůžu se "vynadivit". Zatím nejlepší zdroj, co jsem našla a mohu doporučit, je: http://www.chemievjidle.cz/

    OdpovědětVymazat
  2. Teda, tak to zírám.. bonbony, nevhodné pro děti.. :D:D To je opravdu hrůza..Kdybychom měli vše podrobně číst, tak už nejíme nic..:(:D:D

    OdpovědětVymazat
  3. Ahojte, tiez som tento zoznam videla viac krat a zarazilo ma jedno, v pripade ze su niektore Ecka tak skodlive ako sa v zozname pise, tak by boli zakazane, nie? Tak som trosku googlila a narazila na to, ze to je HOAX. Tym netvrdim samozrejme, ze Ecka su super a podobne, to nie, ale na druhej strane asi nemusime asi hyper stresovat ked sa nahodou nejake Ecko objavi na potravine, ktoru sme si kupili...
    Viac info tu: http://www.hoax.cz/hoax/ecka---prisady-do-potravin/

    OdpovědětVymazat
  4. Nikki, pokud to už neznáš a máš nějaký "smart phone", stáhni si aplikaci dTest. Je tam právě soupis všech éček a když je člověk na nákupu a výpisky si zapomene doma, je to k nezaplacení :D

    OdpovědětVymazat
  5. este k predchadzajucemu komentu, keby niekto nevedel, co je HOAX = sirenie poplasnych, nepravdivych a zbytocnych sprav...

    OdpovědětVymazat
  6. Hm, s tou kyselinou citronovou na tom letáčku to bude asi nějaký úlet:( Ale jinak by se mi docela líbilo, kdyby to označení se smajlíkama z toho obrázku bylo přímo ze zákona na těch výrobcích! Žádný pidipísmena a čísla. To by se nám to dost zjednodušilo:) Eliška

    OdpovědětVymazat
  7. kdyby člověk měl hlídat jen to složení éček, tak by v hlavě neměl nic jiného než čísla a chodit v obchodě s papírkem a všechno zkoumat dvě hodiny se mi opravdu nechce :D po pravdě řečeno už jen zelenina a ovoce jsou chemicky stříkané aby vydrželi déle a trhané nezralé (prakticky je tedy jíme nezralé, ikdyž tak nevypadají, jelikož nedozrály přirozenou cestou..)

    OdpovědětVymazat
  8. U éček je důležité se neleknout hned, jak je uvidíme na obalu...a bez některých éček (třeba i dusíku...) by se spousta potravin zkazila...Ale některá "zlá" éčka už jsem vyhledávala tolikrát, že si pamatuju pár čísel a co se pod nimi skrývá :D A kolik éček se dá nacpat třeba do jedné trvanlivé plněné bagety, to nestačím zírat.

    OdpovědětVymazat
  9. Petra: já se přiznám, že já také moc nekoukám na "éčka". Ani nevím proč, možná toho mám prostě už tak dost na hlídání :D
    Ale vím, že jsou tací, kteří to opravdu bedlivě sledují a žijí tím a znají ta špatná "čísla éček" nazpaměť, a něketré to opravdu velmi zajímá a co si budem říkat, nemůžeme jim to mít za zlé, vesměs jim to přeju a závidím, ale já jsem fakticky na takové hlídání asi už líná nebo nevím :) Proto jsem to tady pro zajímavost dala a určitě zase není od věci vědět, kolik "éček" je vlastně ok a zdraví neškodí, a jaká jsou ta špatná. Prostě tak no :))) Já třeba nijak moc neřeším ani ten aspartam, nevalím ho do sebe po takových dávkách, aby mi to dělalo "vrásky", ale zase jsou tací, kteří mají vyrážku jen z toho slova "aspartam" :D Víš jak to myslím. Tahleta éčka a vůbec tyhlety věci budou mít vždy dvě skupinky lidí... ti, kteří tím budou žít a ti, kteří to zase až tak prožívat nebudou :) tak je to se vším.


    Eliška: ti smajlíci by byli skvělej nápad :) Ale pak jsem si hned řekla, kterej výrobce by to tak zviditelňoval, že cpe do svých výrobků něco špatného... :( taky bych to nedělala :D Ale jako nápad to je fakt dobrý a líbil by se mi, stejně jako když se dávaj ty znáčky "Klasa" :))nebo co to je :D

    OdpovědětVymazat
  10. ahoj vsem, doplnuji k tematu stranky www.zdravapotravina.cz
    Hezky den. Dasa

    OdpovědětVymazat
  11. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  12. Ahoj, možná jste přehlídly komentář někde nahoře od nějakého jiného anonyma :-) Tohle je hoax. Mrkněte se na ty stránky. Je to nesmysl. Například "nebezpečný a rakovinotvorný" E330 je ve skutečnosti kyselina citronová!

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář :)