sobota 3. listopadu 2012

Měli byste cvičit méně, pokud chcete zhubnout?

Dobrá zpráva pro ty, co tráví hodiny v tělocvičně každý den a doufají, že tím shodí rychleji nadbytečná kila. Nové studie ukazují, že nemusíte.

Výzkum, který se dělal na University of Copenhagen, se zaměřil na vliv zvýšeného aerobního cvičení v životě zdravých, neaktivních, mírně obézních mužů. 

Byly vytvořeny tři skupinky, které postoupili následující činnosti.
  • první skupinka měla být bez pohybu
  • další skupinka měla cvičit 30 minut denně
  • poslední skupinka cvičila 60 minut denně

Všechny tři skupiny mužů byly také požádány, aby své stravovací návyky nijak neměnili a aby si denně vedli záznamy toho, co všechno sní, a také byli v různé dny monitorováni pohybovým senzorem, který určoval, jak aktivní dotyční byli, když zrovna necvičili. 

Vědci se pak zaměřili na jednotlivé účastníky, změřili jejich procentuální podíl tuků a svalů a srovnali je s odcvičeným časem a výslednými čísly týkající se váhového úbytku.

Výsledky byly překvapující: 

Přestože obě skupinky cvičících shodili určité kilogramy, ti, kteří cvičili pouze 30 minut denně ve skutečnosti shodili na váze daleko víc než ti, kteří cvičili 60 minut denně. Ti, co nic nedělali, překvapivě neshodili nic. 

"Bez ohledu na cvičení, v obou skupinách došlo k podobným úbytkům tuku,” napsali autoři výzkumu.

Přestože badatelé nedokázali potvrdit, proč skupina cvičících pouze 30 minut denně zaznamenala větší úbytky na váze (průměrně 3,2kg oproti 2,2kg), tvrdí, že skupina, která cvičila 60 minut denně měla tendence jíst víc během dne (což naznačovaly i poznámky ve stravování účastníků, jejich kalorický příjem byl vyšší, avšak ani tohle nestačilo k odůvodnění celkového menšího váhového úbytku). Druhá teorie naznačuje, že skupinka cvičící 60 minut denně byla vyčerpaná a z toho důvodu byla výsledkem menší aktivita během dne (což bylo potvrzeno pohybovými senzory, které na sobě účastníci nosili, skupinka s 60 minutovým denním cvičením si potřebovala častěji sednout).

Ať jsou důvody jakékoli, vypadá to, že 30 minutové cvičení je perfektní dávkou pro hubnutí - stačí to na spalování kalorií a přesto člověk necítí potřebu dohnat kalorie spálené během cvičení. 

Osobně jsem ráda, že tato studie ukazuje, že není nutné trávit hodinu denně k tomu, abyste dosáhli svých výsledků. Miluji cvičení - ale ne hodinu naráz. Zjišťuji, že jízda na kole do práce, procházka a jóga několikrát do týdne je z dlouhodobějšího hlediska pro mne přijatelnější, než se snažit cvičit až příliš.

A co vy? Cvičíte 30 minut denně nebo více? Co má podle vás nejlepší výsledky a u čeho je možno vydržet co nejdéle? 

-Katharine Watts, Associate Web Editor

(zdroj: http://www.besthealthmag.ca/blog/post/news-should-you-exercise-less-if-you-want-to-lose-weight)


12 komentářů:

  1. zajímavé zjištění :)
    já cvičím vícekrát za den po menších intervalech :) vyhovuje mi to víc,než dlouho jednou

    OdpovědětVymazat
  2. Velice povzbuzující článek :-) Díky

    OdpovědětVymazat
  3. Momentálně střídám Six week s No more trouble zone. Většinou dvakrát delší a třikrát kratší v týdnu. Zatím dobrý :-) Katka

    OdpovědětVymazat
  4. 30 minut s Jillian funguje právě výborně a to tím, že je tam kombinace cviků na různé části těla,kardia a posilování bříška. Nyní cvičím 15 někdy 25 minut HIIT nebo 30-50 minut kardiokickboxu dopoledne (podle plánu) + hoďka posilování večer, funguje to zatím parádně :-) Unikve

    OdpovědětVymazat
  5. Zajímavé, ale určitě na tom něco pravdy bude :) Super článek.

    OdpovědětVymazat
  6. 5-6x týdně- jogu/Pilates, silový trénink a běh/HIIT/spinning (podle časových možností). K tomu mám spousty přirozeného pohybu. V hubnutí bylo 4x max, když jsem cvičila víc, hubnutí šlo částečně i ze svalů i při příjmu nad 10tis kJ (tělo nebylo dostatečně odpočinuté na metabolizování tuků)

    Ono je to docela snadné- při denním hodinovém cvičení je tělo ve stresu (ač psychicky je na tom člověk zdánlivě dobře) a uvolňuje se více kortizolu.

    OdpovědětVymazat
  7. Ještě bych doplnila. Tvůj blog jsem zatím nestihla přečíst celý ale pouze jednu rubriku, ale velmi se mi líbí, snažím se zhubnout a v poslední době taky jíst zdravě. Některé rady a typy jsou úžasné, takže sleduji!:)

    OdpovědětVymazat
  8. zajímavý článek. každý den se snažím cvičit hodinu,abych do cvičení zařadila všechny cviky,teď mi dochází že dělám jednu velkou,ale přece jenom zásadní chybu a to,že zbytečně cvičím hodně dlouho a přemáhám své tělo a vše zbytečně..takže teď začnu cvičit max 45min a doufám že, budu rychle vidět lepší výsledky :)

    OdpovědětVymazat
  9. Opravdu mi stačí ta půlhodinka s Jill, protože i tak se zpotím jak p*ase a hodinu bych fakt nedala :D

    OdpovědětVymazat
  10. Zajímavé zjištění, ono jde asi i o to, o jaké cvičení jde . Třeba pilates se prostě cvičí hodinu a je to akorát. Některé intenzivní cvičení fakt stačí jen na 30 minut. Myslím si, že je třeba rozlišovat, o jaké cvičení se jedná a jak je intenzivní.

    Iva

    OdpovědětVymazat
  11. Půl hodinky nebo 20minutovka od Jill je dostačující a dá se zvládnout denně, když malá spí a když se chce :D. A hlavně se to za tu "chvíli" neomrzí, nezačne to nudit, jako když při hodině v tělocvičně už pokukuju po hodinách, proč ještě není konec :/ :D

    OdpovědětVymazat
  12. .. ucastnici vyzkumu neupravovali svuj jidelnicek.. zalezi jak moc komplexne se na to clovek podiva.. bylo by zajimavy nasadit jim zdravou stravu a porovnat vysledky.. dalsi co me napada je, ze ti co cvicili 60mminut shodili sice mene na vaze, ale mozna proto, ze meli vice svalove hmoty.. vyzkumnici preci komentovali, ze doslo ke stejnemu ubytku tuku.... takze pokud ubylo stejne tuku a vaha byla vyssi, myslim si ze jsou to svaly.. kazdopadne jiste je, ze 30minut je lepsi nez nic.. ostatni si kazdy musi upravit tak, aby to vyhovovalo konkretne te osobe a zivotnimu stylu :) ps: diky za tvuj blog, diky tobe uz se snazim 2.tyden :))
    Dasa

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář :)