Jaká je ta správná porce

(upraveno z 29. května 2012) Přináším vám další článek, který mě velmi zaujal a který by vám určitě mohl pomoci. Článek napsala Michelle Obama pro everydayhealth.com a popisuje se v něm, jak můžeme sami sobě pomoci v případě kontroly porcí různých jídel na našem talíři. Kolik toho sníme se samozřejmě odráží na naší váze. Hlídat si kalorie a hlídat si množství jídla na talíři je samozřejmě otrava, ale je to jediná účinná cesta, jak se zdravě zbavit kil navíc. 

pomocník na hlídání správných porcí = >

  1. Nemůžeme jíst zdravě, když sníme cokoliv se před námi objeví na talíři. Vážit a "měřit" jídlo nás naučí odhadovat ty správné porce. Kolik ale je ta správná porce? Dnes už není bageta nebo muffin tak jak tomu bylo před dvaceti lety. Vše získalo na objemu, tudíž i na kaloriích. Můžeme se však naučit odhadovat ty správné porce. Např. jeden šálek se vyrovná velikosti tenisového míčku, jedna porce masa se rovná velikosti balíčku karet, jedna porce těstovin, rýže nebo cereálií by se měla rovnat velikosti počítačové myši.


  2. Čtěte štítky na potravinách. Hlavně se zaměřte na kalorické hodnoty. To co na obalu popisují jako jednu porci, můžou být ve skutečnosti dvě. Tím se nám hodnoty zdvojnásobí!
  3. Bufety a fast foody, kde si na VELKÝ talíř můžete donekonečna za jednu cenu přidávat, je předem prohraná bitva. Vyvarujte se takovým místům.
  4. Nejlepším pomocníkem jak monitorovat své porce jsou malé talíře. Když na něj ještě z poloviny dáte zeleninu, máte vyhráno. Je to skvělý trik pro oko, že je talíř plný!
  5. Jdete na večeři? Rozdělte přinesenou porci na polovinu a jednu z nich nechte. Neodnášejte si žádné zbytky domů, raději se rozdělte s přítelem. 
  6. Zapisujte si, co jíte.
  7. Pryč od senzačních nabídek dvojitých porcí za cenu jedné, nepijte sodovky. Dnešní limonády mají 3x více kalorií než tomu bylo před dvaceti lety. (Dnes cca 250kcal)
  8. Nenahrazujte jídlo džusy nebo jinými nápoji. Žaludku se nezavděčíte.

Srovnání porcí před dvaceti lety a dnes

25 komentářů:

  1. oj :D ten první obrázek
    to trochu přetahuju, sakra.. :D
    a i hranolky na začátku a teĎ.. kort v Americe. Prodávat GALÓN koly? Proboha..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. k fast foodům se nevyjadřuju,to se mě naštěstí netýká:D
      ale co se ostatního týče.. jím tak 5x tolik :D ups!

      Vymazat
    2. Já vím Kami, ale ty řešíš trošku jiný problém :) Takže ty se rvy jídlem jak jen můžeš :D

      Vymazat
  2. Z takýchto porcí by som sa moc nenajedla :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Takové porce jsem dodržovala na úpravu váhy. Když jí člověk plnohodnotně, pravidelně a zdravě, tak to opravdu stačí.

      Vymazat
    2. Veľkosť porcie závisí na kalorickom výdaji a bazálnom metabolisme každého človeka, nemôžeme mať rovnakú veľkosť pre všetkých ľudí :)

      Vymazat
    3. Ano, já vím. Ale i stylem výše popsaným je možno udělat oběd, který je v rozmezí 400-500 kalorií. Nemám na talíři jen maso, nemám na talíři jen pár brambor... všechno se to musí vhodně nakombinovat. Postupně se člověk naučí sám odhadovat co je málo a co ne. přizpůsobí to své aktivitě přes den apod. Ale kdo začíná hubnout, nemá představu o tom, co to je porce akorát. Protože když já začínala, myslela jsem, přesně jak píše dole i M*, že porce těstovin ála 200 g mi v kombinaci s masem neublíží... kdo se chce hnout z místa, musí si to jídlo ... tedy porce hlídat. O tom prostě diskutovat nemohu ... určitě je pravda, že jedno s druhým souvisí, tohle je jedna ta nitka, která tahá za celý ten komplex.

      Vymazat
    4. Súhlasím, pre chudnúcich ľudí to môže slúžiť ako vodítko. Ja sa nesnažím chudnúť, ale skôr vyrysovať a nabrať svaly a moje porcie sú od dosť väčšie :) Keď som to niekedy orientačne spočítala, vyšlo mi, že bežný denný príjem mám asi 2500 kcal, pre vyrysovanie sa snažím znížiť na 2000 kcal. Zo skúsenosti obed so 400 kcal ma nezasíti :)

      Vymazat
    5. teda chtěla bych vidět foto tvého snažení :) jak ti to jde?

      Vymazat
    6. Dávala som fotku do skupiny na facebooku: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=484740838242878&set=o.119911331459704&type=3&theater
      Naberať svaly sa snažím posledné tri mesiace, výsledky začínajú byť pomaly vidieť, ale ešte to bude dlhá cesta :)

      Vymazat
  3. velikosti porce jsou hodně relativní, jak píšeš, záleží to na váze, ale hlavně na energetickém výdeji.
    Třeba velikost brambor o velikosti počítačové myši? to mi připadá hrozně málo a asi by mě to nezasytilo ( nebo máme doma moc malou myš? :D ), stejně tak velikost tenisového míče jako porce zeleniny - to je taky málo, já si zeleniny dávám večer klidně plný talíř, na který by se vešlo hned několik míčků :D

    ale jinak samozřejmě souhlasím, limonády jsou zlo, a porce v restauracích bývají někdy obravdu hodně veliké - třeba 250g těstovin :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ono se to bere jako sice porce zeleniny, ale v kombinaci s dalšími potravinami na talíři. Jasně, že když si dá člověk samotný zeleninový salát, tak to je málo. Člověk by měl prostě vědět, že když dá na talíř maso, zeleninu, rýži, všechno má své meze. Kor rýže, brambory... docela sacharidová záležitost :)

      Já díky tomuto měřítku zhubla, co jsem potřebovala. Je jasný, že kulturistům by to určitě nestačilo :D Ale když to člověk vhodně nakombinuje, tak opravdu nepotřebuje příliš. Je rozdíl si dát talíř nakombinovaný vším možným a talíř jen zeleniny.

      Vymazat
    2. 250g vařených těstovin odpovídá cca 90g syrových, což je běžná porce dospělé ženy s průměrnou vahou, která nemá metabolismus zničený dietami. Na hubnutí se doporučuje 60-80g (ženy s nižší startovní vahou 60g, ty těžší 80g), takže ty porce v restauraci nejsou mimo.

      Vymazat
    3. Ono jo, když si to člověk takto přepočítá, tak to není zase taková hrůza :) Taky záleží na tom, jak se těstoviny uvaří, kolik nasají vody ... Já jsem si při hubnoucím režimu nikdy nedala na talíř víc jak 150g vařených těstovin, k tomu samozřejmě maso, zelenina... aby z toho bylo plnohodnotné jídlo. Takže 250g vařených běžná porce určitě ano, ale klasická porce je to přeci jen moc na někoho, kdo chce zhubnout... takže vlastně souhlasí to, co jsi napsala ...

      Ono je to ruku v ruce všechno... tento článek je velmi všeobecný, je v něm to, co se píše všude, hlídat si porce, tedy jejich objem, je základem ke ztrátě kil, určitě se na to nabaluje další spousta věcí, které jsou podstatné.. jde tady spíše o to, poukázat na to, že základem hubnutí je se nepřežírat najednou :D ale dávat tělu postupně právě menší porce. Spousta lidí to nechce slyšet, ale od toho pak taky vypadají neúspěchy.

      Jde o to, poukázat na to, jak se vlastně vnímání "správné porce" během dvaceti let změnila. Opravdu občas nemáme ponětí, ani já ho na začátku neměla, jak vlastně jíst a hlavně kolik, co je to správně. Ten talíř nahoře je velký a celé to jídlo na něm vypadá, že je ho málo. Přesto, kdyby se dal na menší talíř, určitě by se tam nevlezlo. Kuřete jsou tam dva plátky, je tam dostatek rýže, zelenina apod.

      Teď to nepíši přímo tobě :D Spíše si tak tady povídám :D Protože omezení objemu jídla je opravdu jediná cesta, jak o kila přijít. Jo, patří sem i bazál a aktivita a ty ostatní věci, které byly zmíněny už, ale víš jak... lidé si pořád myslí, že nemusí na své dosavadní stravování vůbec sáhnout, aby se se změnami něco dělo. Opravdu si to mnozí myslí, a nechtějí slyšet, že hubnutí jinak nepůjde. Že musí upravit jídelníček a že nesnídat, nesvačit a pak se narvat obědem o 1000 kcal je vlastně správně... chodí mezi námi spoustu naivních lidí, které nepřesvědčí nic. No, to už jsme jinde :D

      Vymazat
    4. Úplně s tím souhlasím, spousta lidí si myslí, že jím opravdu málo, ale když si to spočítám, je to přesně tak akorát.
      Je to určitou mírou dáno i tím, že porce, které jsou v restauracích, balení XXL, nebo 2+ 1 zdarma, prostě nutí člověka k tomu, že tohle je normální porce a přitom ve finále člověku stačí daleko méně!
      Ale stále platí, že je to individuální, protože jak říká Nikky kulturista by se z toho nenajedl :D

      Vymazat
  4. mně dělají největší problém těstoviny a maso.. těstovin sním plný talíř, když jsou dobré třeba s rajčaty a mozzarelou, nebo špenátem a kuřátkem mmm:)
    A maso od malička miluju, baštila bych bifteky klidně bez přílohy, jen kdyby mi dali dva :D

    OdpovědětVymazat
  5. zajímavý článek, budu muset své stravování přehodnotit. jen by mě zajímalo, ajk je to s pečivem? kolik ho můžu sníst, víte někdo? a spíš asi ráno, že? dík za odpověď Ája

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Spousta výživových poradců doporučuje maximálně 2 kousky pečiva denně. A určitě spíše v dopoledních hodinách. Pokud si v režimu hubnutí, tak by ti to mělo prospět :)

      Vymazat
    2. Jaj, já si třeba dnes vzala rozházeně za den 4 plátky chleba :D.

      Vymazat
  6. Pecivo tak 50g celozrnne samozrejme by som povedala..

    OdpovědětVymazat
  7. Jo to je přesně můj problém odhadovat ty porce... Pokusím se vždycky vzpomenout na Nikki a obrázek č.2 :)))

    OdpovědětVymazat
  8. Zrovna dneska jsem shlédla Super Size Me:
    http://www.youtube.com/watch?v=pmYr7Ubs5MU

    OdpovědětVymazat
  9. Vieme či sa dá taký pomocník aj kúpiť.....Hľadám na nete a nič som zatiaľ nenašla. Ďakujem Iva

    OdpovědětVymazat
  10. Aha co som nasla, tento pomocnik sa da kupit :)
    http://www.amazon.com/Meal-Measure-Portion-Control-Tool/dp/B004Z0SDXC

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář :)